خوانینزاده، ربابه. (1388). تأثیر آموزش توابع ریاضی در محیط فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد سازندهگرایی بر توانایی حل مسأله، سطوح یادگیری از حوزه شناختی و خودکارآمدی ریاضی دانش آموزان (دختر) سال دوم دبیرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
رضوی، سید عباس. (1386). مباحث نوین در فناوریهای آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
زارع، حسین، پروانه، نهروانیان.(1396). «تاثیر دوره آموزش تفکر انتقادی بر سبک های تصمیم گیری و سبک های حل مسئله». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، (9)4، 31-13.
رضوی، سید عباس. (1390). روندهای اخیر و آتی طراحی آموزشی. مجله رشد تکنولوژی آموزشی. (27)5، 21-18.
سالاری، مصطفی. (1393). تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و مهارت حل مسأله در درس فیزیک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
سالاری، مصطفی و امیرتیموری، محمدحسن. (1396). «بررسی تأثیر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای بر میزان بار شناختی بیرونی و یادگیری موضوعهای پیچیده». روانشناسی تربیتی، (44)13، 197-173.
سیف، علیاکبر. (1393) .روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: انتشارات دوران.
فردانش، هاشم. (1391). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
فرضی، حمیده، و زارعی، حیدرعلی. (1394). «بررسی رابطه بین مسؤولیتپذیری با سبکهای حل مسأله در دانشآموزان پایه ششم شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی 94-1393». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 4(24)، 69-59.
فیضی کنجینی، لیلی؛ فداکارسوقه، ریحانه؛ چهرزاد، میترا و کاظمنژاد، احسان. (1395). «مهارتهای حل مسأله دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن». پرستاری و مامایی جامعنگر، (81)26، 95-86.
کشاورز، فریبا. (1394). رابطهی بین مهارت حل مسأله و تمایل به برنامهریزی با پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
کلارک، کولوین، مایر، ریچارد. (2011). یادگیری الکترونیکی و علم آموزش (راهنمای عملی کاربران و طراحان یادگیری چندرسانهای). ترجمه جواد حاتمی و کیومرث تقیپور (1398). چاپ چهارم. تهران: انتشارات آواری نور
ناعمی، علی محمد؛ کریمی، علی و فقیهی، سمانه. (1399). «تأثیر الگوی چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه هفتم». راهبردهای شناختی در یادگیری، (14)8، 186-163.
نوروزی، داریوش و رضوی، سید عباس. (1394). مبانی طراحی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
محققی، حسین، محققی، آذر، افشار، معصومه.(1399). «بررسی تاثیر نرم افزار آموزشی مبتنی بر الگوی گانیه و بریگز بر سطوح شناختی، یادگیری و نگرش در درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، (15)8، 129-144.
Bay, E., Bagceci, B. & Cetin, B. (2012). “The Effects of Social Constructivist Approach on the Learners’ Problem Solving and Metacognitive Levels”. Journal of Social Sciences 8(3), 343-349.
Ersoy, E.(2016). “Problem solving and its teaching in mathematics”. The online journal of new Horizons in Education, 6, 79-87.
Heppner, P. P., Petersen, C. H. (1982). “The Development and implications of a personal problem- solving inventory”. Journal of counseling psychology, 1, 66-77.
Frerejean J., van Merriënboer J. J. G., Kirschner, P. A., Roex, A., Aertgeerts, B., Marcellis, M. (2019). “Designing instruction for complex learning: 4C/ID in higher education”. Uropian Journal of Education,Research, Development and Policy. 54, 513-524. https ://doi.org/10.1111/ejed.12363.
Lim, J. R.; Robert A. & Olina. Z. (2008). “The effects of part-task and whole-task instructional approaches on acquisition and transfer of a complex cognitive skill”. Education Tech Research Development. 57, 61-77. DOI 10.1007/s11423-007-9085-y.
Marwazi, M., Masrukan, & Putra, N. M. D. (2018). “Analysis of problem solving ability based on field dependent cognitive style in discovery learning models”. Journal of primary education, 8(2), 127-134.
Morrison, G. R., Ross, S. M., & Kemp, J. E. (2019). Designing effective instruction, 8rd ed. New York: John Wiley
Padmanabhan, J., Rao Manjula, P. (2011). Effectiveness of constructivist approach on the problem solving ability in science of VIISTD. Students. regional Institute of Education (NCERT).
Reigeluth, C. M. (2013). Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. II). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Sunandar, M., Zaenuri & Dwidayati, N. (2018). “Mathematical mathematical problem solving ability of vocational school students on problem based learning model nuanced ethnomatematics reviewed from adversity quotient”. Unnes journal of mathematics education research, 7(1), 1-8
Van Merrienboer, G., Clark, R. E., de Croock, M. B. M. (2002). “Blueprints for complex learning: The 4C/ID-model”. Educational Technology, Research & Development, 50(2), 39-64.
Van Merriënboer, J., Kester, L. (2014). The Four-Component Instructional Design Model: Multimedia Principles in Environments for Complex Learning. In R. Mayer (Ed.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 104-148). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139547369.007