%0 Journal Article %T تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه‌ای بر مهارت حل مسأله دانشجویان %J راهبردهای شناختی در یادگیری %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2423-7906 %A اباذری, شیوا %A باقری, محسن %A سپهوند, تورج %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 9 %N 17 %P 91-106 %! تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه‌ای بر مهارت حل مسأله دانشجویان %K الگوی چهار مولفه ای %K طراحی آموزشی %K مهارت حل مسأله %R 10.22084/j.psychogy.2020.22319.2197 %X هدف: این مطالعه، با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهارمؤلفه‌­ای بر مهارت حل مسأله دانشجویان انجام شده است.روش: در این مطالعه از روش تحقیق شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. شرکت­‌کنندگان شامل 23 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی– گرایش تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک، در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به‌صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (11 نفر) جای گرفتند. یادگیرندگان در گروه آزمایش درس تولید محتوای الکترونیکی را براساس الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه‌­ای گذراندند، درحالی‌که روش آموزش در گروه کنترل روش مرسوم بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه­‌ی حل مسأله­‌ی هپنر و پترسون (1982) بود. برای تحلیل داده­‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته‌­ها: یافته­‌های آماری نشان داد که روش آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه‌­ای بر مهارت حل مسأله­‌ی دانشجویان تأثیر نداشته است (0.05>P).نتیجه‌­گیری: در پرورش مهارت‌های حل مسأله علاوه بر الگوها و روش‌های آموزشی عوامل دیگری نیز دخیل هستند که بایستی در فرایند آموزش مورد توجه قرار گیرند. %U https://asj.basu.ac.ir/article_3601_46e6f618b3adab08540d1b22737ad181.pdf