مقایسه‌ی اثربخشی شیوه‌های آموزشی چندحسی اورتون و فرنالد بر بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان نارسانویس شهر ملایر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه ملایر

2 استادیار دانشگاه پیام نور مرکز نهاوند

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته‌ روانشناسی ‌تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

چکیده

هدف: مقایسه‌ی اثربخشی روش‌های آموزشی چندحسی اورتون و فرنالد بر بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان نارسانویس پایه‌ی دوم ابتدایی به انجام رسید.
روش: روش پژوهش، نیمه-آزمایشی با پیش و پس‌آزمون بوده و جامعه‌ی آماری آن، شامل دانش‌آموزان نارسانویسی می‌شده که در ابتدای سال‌تحصیلی 93-1392 در مرکز اختلالات یادگیری شهر ملایر نام‌نویسی کرده بودند. تعداد آن‌ها بر این اساس،50 نفر بود که بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 16 نفر از آن‌ها انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی اورتون و فرنالد، جایگزین شدند. برای اطمینان از همگنی آزمودنی‌ها از نظر ضریب هوشی، از آزمون وکسلر (فرم کودکان) استفاده شد. زمان اجرای متغیر مستقل در هر گروه 14 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای بود.
یافته­ ها و نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش بر بهبود اختلال نارسانویسی کودکان تأثیر داشته، اما میزان اثربخشی روش اورتون در مقایسه با روش فرنالد بیشتر بوده و این تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است. همچنین نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که هر دو روش بر روی بهبود اختلال نارسانویسی دانش‌آموزانِ هر دو جنس، اثربخشی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparingthe effectiveness of multi-sense teaching methods (Orton and Fernald) upon students' handwriting disorders at elementary schools of Malayer

نویسندگان [English]

  • Tahereh Haghtalab 1
  • fereydon yazdani 2
  • afsaneh agaee 3
1 Asistant Professor
چکیده [English]

Objective: To compare the effectiveness of multi-sensory teaching methods Everton and Fernald on improving dysgraphia dysgraphia second grade elementary school students was conducted.
Method: semi-experimental with pre and post-test and population, including students at the beginning of the school year was dysgraphia 93-1392 in the center of the city of Malayer learning disorders were enrolled. Based on this number, 50 were based on simple random sampling, 16 of them were selected and randomly divided into two groups of Everton and Fernald, were replaced. To ensure homogeneity of variance of IQ, Wechsler test (child form) was used. Since the dependent variable in each group had 14 sessions of 45 minutes.
Results and Conclusion: The results showed that both methods were effective in improving children's disorder, dysgraphia, but the effectiveness of Everton in comparison with more Fernald, and this difference was statistically significant. The result also showed that both methods on improving dysgraphia impaired students of both sexes, their effectiveness.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • handwriting disorder
  • multi-senses teaching
  • Orton method
  • Fernald method
احمدی، پری‌چهر؛ خانجانی، زینب و مهدویان، هوشنگ (1391)؛ بررسی اثربخشی روش چندحسی فرنالد بر بهبود اختلال نارساخوانی دانش‌آموزان پایه‌ی دوم ابتدایی شهر تبریز، پایان‌نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تبریز.
ایرانی‌خواه، زهرا (1386)؛ مقایسه‌ی تأثیر به‌کارگیری روش‌های آموزشی فرنالد و سینا در کاهش میزان خطا‌های املاءنویسی دانش‌آموزان نارسانویس دوره ابتدایی پایه‌های دوم تا چهارم شهرستان سمنان، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی سمنان.
باشعور لشکری، مریم (1379)؛ نارسایی‌های ویژه‌ی یادگیری، تهران: دنیای هنر.
جعفریان، نیکی (1385)؛ بررسی و مقایسه‌‌ی تأثیر دو روش سینا و فرنالد در اصلاح نارسانویسی پسران پایه‌ی دوم ابتدایی شهر مشهد. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
حاضری، رقیه (1385)؛ تعیین میزان کارآیی شیوه‌ی چندحسی در ترمیم اختلال نارسانویسی دانش‌آموزان پایه‌ی سوم شهر تبریز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی­ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز.
حیدری، طاهره؛ شاه‌میوه‌ی اصفهانی، آرزو؛ عابدی، احمد؛ بهرامی‌پور، منصوره (1391)؛ مقایسه‌ی اثربخشی روش فرنالد و دیویس بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان، دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، سال سیزدهم، شماره‌ی 2، پیاپی 48، 42-34.
حیدری، طاهره و شاه‌میوه اصفهانی، آرزو (1390)؛ مقایسه‌ی اثربخشی روش فرنالد و دیویس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پایه‌ی سوم ابتدایی شهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
خانجانی، زینب؛ مهدویان، هوشنگ؛ احمدی، پریچهر، هاشمی، تورجو فتح‌اله‌پور، لیلا (1391الف)؛ اثربخشی روش چندحسی فرنالد بر نارساخوانی دانش‌آموزان پایه‌ی دوم ابتدای شهر تبریز: مطالعه‌ی موردی. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣه­ی اﻓﺮاد اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره­ی 6.
خانجانی، زینب؛ مهدویان، هوشنگ؛ احمدی، پریچهر؛ هاشمی، تورج؛ فتح‌اله‌پور، لیلا (1391ب). ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ روش ﭘﺲ‌خوراند زﻳﺴﺘﻲ و روش ﭼﻨﺪﺣﺴﻲ ﻓﺮﻧﺎﻟﺪ در درمان اختلال ﻧﺎرﺳﺎﺧﻮاﻧﻲ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﮥ اﻓﺮاد اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ، ﺳﺎلدوم، ﺷﻤﺎرة 8.
زینی‌وند، مریم (1378)؛ مقایسه­ی اثربخشی روش­های چندحسی فرنالد و اورتون بر عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر پایه­ی سوم ابتدایی شهر اصفهان، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
سلیکوویتس، مارک (1982)؛ نارساخوانی و سایر مشکلات یادگیری، ترجمه‌ی عصمت فاضلی (1383). تهران: یسطرون.
صالحی، آزاده؛ سلیمانی، مهران (1391)؛ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺰان اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ دو روش ﻓﺮﻧﺎﻟﺪ و ﺳﯿﻨﺎ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻮاﻧﺪن ﮐﻮدﮐﺎن دوزﺑﺎﻧﻪ دارای اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮاﻧﺪن ﭘﺎﯾﻪ دوم و ﺳﻮم دﺑﺴﺘﺎن ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اروﻣﯿﻪ. مجله‌ی مطالعات ناتوانی، دوره‌ی دوم، شماره‌ی 2، پاییز و زمستان، 18-8.
فیضی‌پور، هایده و اخوان‌تفتی، مهناز (1384)؛ مقایسه‌ی اثربخشی روش دیویس با روش چندحسی فرنالد در افزایش سطح مهارت خواندن دانش‌آموزان دختر و پسر نارساخوان پایه‌ی چهارم ابتدایی شهر ارومیه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
کاکاوند، علی‌رضا (1389)؛ ناتوانایی‌های یادگیری، تهران: سرافراز.
کاکایی، افتخار (1382)؛ اثربخشی روش چندحسی در کاهش اختلال خواندن دانش‌آموزان پایه‌ی اول و دوم ابتدایی شهر ایلام، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
مولودی، عابد (1390)؛ مقایسه‌ی اثربخشی دو روش آموزشی چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه در کاهش مشکلات املاء و نگرش به املای دانش‌آموزان پایه‌ی سوم و چهارم دبستان شهرستان سقز. پایان‌نامه کارشناسی­ارشد دانشگاه آزاد همدان.
Hoofer, A. (2004); The effect of using a multisensory approach to improve special student reading. Retrieval at: April 30, 2006, from http://www.Grace land edu/pdf/soe/Ann-Hoofer. pdf.
Marshall, A.; Smith, L. and Borger-Smith, S. (2009); Davis program Average reading gains. Retrieved June 26, 2010 from Dyslexia, the gift. URL: www.dyslexia.com/science/Results.htm.
Key, Margaret, J. (2006); Diagnosis and intervention strategies for disorders of written language. Available at: http://www.Udel. Edu/bkirby/asperger/disgraphia-my key.html
Richards, T. L.; Grabowski, T.J.; Boord, P.; Yagle, K.; Askren, M.; Mestre, Z.; Robinson, P.; Welker, O.; Gulliford, D.; Nagy, W. and Berninger, V. (2015); Contrasting brain patterns of writing-related DTI parameters, fMRI connectivity, and DTI-fMRI connectivity correlations in children with and without dysgraphia or dyslexia. NeuroImage: Clinical, 8 (2015): 408-421.
Martins, M. R.; Bastos, J. A.; Cecato, A. T.; Araujo, M. L.; Magro, R. R. and Alaminos, V. (2013); Screening for motor dysgraphia in public schools. Jornal de Pediatr (Rio J). 89: 70-74.
Williams. G. (2002); A study of the effects of multisensory writing instruction on the written expression of the dyslexic elementary child. Retrieved April 30, 2006, from http://etdlsuedu/docs/available/etd-0404102-210501.