@article { author = {Haghtalab, Tahereh and yazdani, fereydon and agaee, afsaneh}, title = {Comparingthe effectiveness of multi-sense teaching methods (Orton and Fernald) upon students' handwriting disorders at elementary schools of Malayer}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {3}, number = {4}, pages = {71-85}, year = {2015}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {}, abstract = {Objective: To compare the effectiveness of multi-sensory teaching methods Everton and Fernald on improving dysgraphia dysgraphia second grade elementary school students was conducted. Method: semi-experimental with pre and post-test and population, including students at the beginning of the school year was dysgraphia 93-1392 in the center of the city of Malayer learning disorders were enrolled. Based on this number, 50 were based on simple random sampling, 16 of them were selected and randomly divided into two groups of Everton and Fernald, were replaced. To ensure homogeneity of variance of IQ, Wechsler test (child form) was used. Since the dependent variable in each group had 14 sessions of 45 minutes. Results and Conclusion: The results showed that both methods were effective in improving children's disorder, dysgraphia, but the effectiveness of Everton in comparison with more Fernald, and this difference was statistically significant. The result also showed that both methods on improving dysgraphia impaired students of both sexes, their effectiveness.  }, keywords = {handwriting disorder,multi-senses teaching,Orton method,Fernald method}, title_fa = {مقایسه‌ی اثربخشی شیوه‌های آموزشی چندحسی اورتون و فرنالد بر بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان نارسانویس شهر ملایر}, abstract_fa = {هدف: مقایسه‌ی اثربخشی روش‌های آموزشی چندحسی اورتون و فرنالد بر بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان نارسانویس پایه‌ی دوم ابتدایی به انجام رسید. روش: روش پژوهش، نیمه-آزمایشی با پیش و پس‌آزمون بوده و جامعه‌ی آماری آن، شامل دانش‌آموزان نارسانویسی می‌شده که در ابتدای سال‌تحصیلی 93-1392 در مرکز اختلالات یادگیری شهر ملایر نام‌نویسی کرده بودند. تعداد آن‌ها بر این اساس،50 نفر بود که بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 16 نفر از آن‌ها انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی اورتون و فرنالد، جایگزین شدند. برای اطمینان از همگنی آزمودنی‌ها از نظر ضریب هوشی، از آزمون وکسلر (فرم کودکان) استفاده شد. زمان اجرای متغیر مستقل در هر گروه 14 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای بود. یافته­ ها و نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش بر بهبود اختلال نارسانویسی کودکان تأثیر داشته، اما میزان اثربخشی روش اورتون در مقایسه با روش فرنالد بیشتر بوده و این تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است. همچنین نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که هر دو روش بر روی بهبود اختلال نارسانویسی دانش‌آموزانِ هر دو جنس، اثربخشی دارند.}, keywords_fa = {اختلال نارسانویسی,آموزش چندحسی,روش اورتون,روش فرنالد}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_1265.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_1265_1235ade40fb98d7c2fc1f9e7042effa7.pdf} }