بابایی منقاری، محمدمهدی؛ زاهد بابلان، عادل؛ معینی کیا، مهدی؛ یوسفی، عاطفه. (1395). «رابطه ساده و چندگانه راهبردهای شناختی و مدیریت زمان با اضطراب امتحان دانشآموزان متوسطه». رویش روانشناسی. 5(3)، 107-120.
بشرپور، سجاد و مظفری، سیده صغری. (1393). «نقش دستگاههای فعالسازی/ بازداری رفتاری در پیشبینی اضطراب حالت/ صفت دانشآموزان متوسطه». فصلنامه روانشناسی مدرسه، 3(4)، 21-36.
بدار، لوک؛ دزیل، ژوزه و لامارش، لوک. (1384). روانشناسی اجتماعی، ترجمهی حمزه گنجی، تهران: نشر ساوالان.
تعویقی، میترا. (1395). آموزش مهارتهای جرأتورزی و حلّ مسأله بر قدرت تحمّل ابهام. قم: انتشارات لوح محفوظ.
حسنی، جعفر و رضایی جمالویی، حسن. (1393). «بررسی سرعت پردازش اطلاعات با نگاه به اضطراب رگه/ حالت». فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(3)، 12-19.
دادستان، پریرخ؛ جان بزرگی، مسعود و نوری، ناهید. (1380). «تأثیر تنشزدایی بر اضطراب، پیشرفت تحصیلی و حافظه کودکان دبستانی». مجله روانشناسی (17)، سال 5، شماره 1، 4-30.
داورپناه، محمدرضا. ( 1381). جستجوی اطلاعات علمی و پژوهش در منابع چاپی و الکترونیکی، تهران: دبیزش.
درسخوان، مینا و وزیری، شهرام. (1395). «اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر احساس انسجام روان و سبک مقابلهای در افراد مبتلا به آسم». فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 11(42)، 47-56.
سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت؛ روئیز، پدرو. (2015).خلاصهی روانپزشکی، ترجمهی فرزین رضایی، 1395، تهران: انتشارات ارجمند، جلد اوّل.
سیف، علیاکبر. (1396). تغییر رفتار و رفتاردرمانی نظریهها و روشها. تهران: نشر دوران.
شهامت دهسرخ، فاطمه و صالحیفدردی، جواد. (1392). «سوگیری توجه در اضطراب حالت، صفت: پارادایم ردیابی نقطه». فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 8(29)، 181-194.
شهبازی، سارا؛ حضرتی، مریم؛ معطری، مرضیه و حیدری، محمد. (1391). «تأثیر آموزش مهارت حلّ مسأله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز». مجلهی ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(1)، 67-76.
صفوی، محبوبه و معروفی، شیرین. (1391). همبستگی سبکهای دلبستگی با اضطراب صفت- حالت». مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 22، شماره 4، 312-307.
طاهری، هانیه؛ طاهری، الهام و امیری، مهدی. (1396). «بررسی اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی، اجتناب و ارزیابیهای منفی افراد دارای علائم اضطراب اجتماعی». نشریه اصول بهداشت روانی، 19(5)، 361-365.
عطاییفر، ربابه؛ علیپور، احمد و پاشایی، لیلا. (1394). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر جهتگیری هدف اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر دبیرستانی». زن و مطالعات خانواده، 7(27)، 131-159.
غلامی، آویشه و کاکاوند، علیرضا. (1389). «رابطهی بین قدرت تحمّل ابهام و خلاقیت». مجله اندیشههای نوین تربیتی، شماره 4، 168-153.
فتحی آشتیانی، علی. (1391). آزمونهای روانشناختی. تهران: بعثت. چاپ نهم.
فتا، لادن و کاظمزاده عطوفی، مهرداد. (1385). مهارت حلّ مسأله. تهران: نشر دانژه.
فروم، اریک. (1366). گریز از آزادی، ترجمه عزتالله فولادوند. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
کرلینجر، اف. ان. (۱۳۷۴). مبانی پژوهشی علوم رفتاری. ترجمه حمید پاشا شریفی و جعفر نجفی زند، جلد اول. تهران: آوای نور.
گاتنرز، جی. (۱۳۸۹). روانشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت. ترجمه یوسف کریمی، تهران: ویرایش.
گنجی، حمزه. (1397).روانشناسی عمومی. تهران: نشر ساوالان.
لطفی، حمید. (1397). فردشناسی در جماعت. ساری: انتشارات سنخ عاشقان.
لواسانی، اکرم. (1385). «مهارت حلّ مسأله». مجله توانیاب. شماره 23، 40-38.
مجتبایی، مینا و علویزاده، سید محمدرضا. (1396). «مقایسه تأثیر دو درمان فراشناختی و شناختی رفتاری بر کاهش علائم اضطراب و نگرانی افراد دچار اختلال اضطراب فراگیر». پژوهشهای روانشناختی، 20(1)، 36-51.
محمدپور، احمدرضا. (1395). ویکتور امیل فرانکل، بنیانگذار معنادرمانی. تهران: دانژه، چاپ سوم.
محمدخانی، شهرام و مظلوم، مریم. (1389). «رابطه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر با اضطراب صفت». روانشناسی معاصر، 5(2)، 32-23.
مهرام، بهروز. (1373). هنجاریابی آزمون اسپیلبرگر در شهر مشهد. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علّامه طباطبایی.
میرزاییان، بهرام؛ حسنزاده، رمضان و حامدی، مریم. (1395). «اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان». مجله ایدههای نوین روانشناسی، 1(1)، 11-20.
میرزاییان، بهرام؛ احمدی، سیّده زهرا و مدّاح، محمدتقی. (1395). «اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نگرانی و اجتناب شناختی در دانشجویان اضطرابی». مجله ایدههای نوین روانشناسی، 1(1)، 1-10.
نگهداری، سمیه و زارع، حسین. (1997). «نقش واسطهای باورهای فراشناختی در رابطه بین جهتگیری هدف و اضطراب امتحان دانشجویان». نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری. 6(11)، 1-20.
نورعلیزاده میانجی، مسعود و جان بزرگی، مسعود. (1389). «رابطه اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی». روانشناسی و دین، 3(2)، 29-44.
Amirsardari, L., Rahimi, M., Esmaili, A. (2014). “Study the relationanship between general self-efficiency, mood and trait anxiety among police officers(Persian)”. Journal of Police Medicine. vol. 3, No. 2, 95-100.
Berggren, N., Derakshan, N. (2013). “Attention control deficits in trait anxiety: Why you see them and why you don`t”. Biological Psychology, 92(3), 440-446.
Bierman, E. J., Comijs, H. C, Rijmen, F., Jonker, C., Beekman, A. T. (2008). “Anxiety symptoms and cognitive performance in later life: results from the Longitudinal Aging Study Amsterdam”. Aging and Mental Health, 12, 517-523.
Clark, L. H., Hudson, J .L., Dunstan, D. A., Clark, G. L. (2018). “Barriers and facilitating factors to help-seeking for symptoms of clinical anxiety in adolescent males”.
Australian Journal of Psychology Retrieved from
http://Doi.Org/10.1111/ajpy.12191
Deaux, K., Wrightsman, L. S. (1988). Social psychology. U.S.A, California Wadsworth Inc.
Gloria, A.M., Castellanos, J., Orozco, V. (2005). “Perceived educational barriers, cultural fit, coping responces, and psychological well-being of Latina undergraduates”. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 27(2), 161-183.
Hawton, K., Salkovskis, PM., Kirk, J., Clark, DM. (1982). Cognitive behavior Therapy for psychiatric problemA practical Guide. Oxford: Oxford University Press.
Legerstee, J. S., Garnefski, N., Verhulst, F. C., Utens, E. M. W.J. (2011). “Cognitive coping in anxiety-disordered adolescents”. Journal of Adolescence, 34,319-326.
Liao, A., Walker, R., Carmody, T. J., Cooper, C., Madhukar, H. Trivedi. (2018). “Anxiety and anhedonia in depression: Associations with neuroticism and cognitive control”. Journal of Affective Disorder. Retrieved from http:// doi.org/10.1016/j.jad.2018.11.072.
Mohsenabadi, H., Shabani, M., Zanjani, Z. (2019). “Factor structure and reliability of the mindfulness attention awareness scale for adolescent and the relationship between mindfulness and anxiety in adolescents”. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Science, 13(1), e64090. Doi:10.5812/ijpbs.64097.
Nezu, A., D'Zurilla, T. J. (1981). “Effects of problem definition and formulation on decision making in the social problem-solving process”. Behavior Therapy. 12(1), 100-6. DOI: 10.1016/s0005-7894(81) 80110-4.
Seok, C. B., Shah Abd Hamid, H., Mutang (2018). “Psychometric Properties of the State-Trait Anxiety Inventory(From Y) among Malaysian University Students”. Sustainability. 10, 3311; Doi:10.3390/Su10093311.
Shaikh, BT., Kahloon, A., Kazmi, M., Khalid, H., Nawaz, K., Khan, N., Khan, S. (2004). “Students stress and coping strategies: a case of Pakistani medical school”. Educ Healt(Abingdon), 17(3), 346-353.
Shreve-Neiger, A.K., Edelstein, B.A. (2004). “Religion and anxiety: A critical review of the literature”, Clinical Psychology Review, 24, 379-397.
Spielberger, C. D., Gonzalez, F., Martinez, A., Natalicio, L.F., Natalicio, D. S. (1971). “Development of the Spanish edition of the State-Trait Anxiety Inventory”. Inter American Journal of Psychology. 5, 145-185.
Weems, C. F., Costa, N. M., Dehon, C., Berman, S. L. (2004). “Paul Tillich`S theory of existential anxiety: A preliminary conceptual and empirical examination”. Anxiety, Stress, and Coping, 17(4), 383-399.
Wells, A., Carter, K. (2009). “Maladaptive Thought Control Strategies in Generalized Anxiety Disorder, Major Depressive Disorder and Nonpatient Groups and Relationships with Trait Anxiety”. International Journal of Cognitive Therapy, 2, 224-234.
Yildiz, M., Sahin, S., Batmaz, S., Songur, Kutluturk, F. (2017). “The relationship between depression, anxiety, personality traits and coping strategies of patients with euthyroid Hashimoto`s Thyroiditis”.
The European Journal of Psychiatry, Vol. 31, issue 3, 113-118. Retrieved from
https://doi.org/10.1016/j.ejpsy.2017.06.001.