مدل‌یابی معادلات ساختاری روابط بین قابلیت‌های سیستم مدیریت یادگیری (LMS) با تقویت باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر سنجش روابط بین قابلیت‌های سیستم مدیریت یادگیری (LMS) با تقویت باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان بود.
روش: روش پژوهش، توصیفی – همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان در سال 97-1396 به تعداد 311 نفر تشکیل می­دادند. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 155 بود. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده بود. برای جمع­آوری داده­ها از دو پرسشنامه استفاده گردید: پرسشنامه­ محقق ساخته قابلیت‌های سیستم مدیریت یادگیری و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی (MSLQ) پینتریج و دی گروت (1990). روایی پرسشنامه‌ها تائید شد و پایایی آن‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 97/0 و 91/0 به‌دست آمد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 و Lisrel صورت گرفت.
یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که قابلیت‌های سیستم مدیریت یادگیری با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم (راهبردهای شناختی و فراشناختی) رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0≥P).
نتیجهگیری: همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که قابلیت‌های سیستم مدیریت یادگیری با ضرایب مسیر 79/0، 58/0 و 55/0 به‌ترتیب 62، 34 و 30 درصد از واریانس راهبردهای شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی را تبیین می‌نماید (96/1t≥؛ 05/0P≤).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Structural Equations Modeling of Relations between Abilities of the Learning Management System to Improvement Motivational Beliefs and Self-Regulation Learning Strategies of Virtual Students in University of Isfahan

نویسندگان [English]

  • Negin Barat Dastjerdi 1
  • seyed hedayatollah davarpanah 2
1 Assistance professor, university of Isfahan
2 PhD students in higher education management, university of Isfahan
چکیده [English]

Objective: The purpose of this research was studying the Assessment of relations between Abilities of the learning management system to Improvement Motivational Beliefs and Self-regulation learning strategies of Virtual Students in University of Isfahan.
Method: The method of the research was descriptive correlative and its analyzing method was structural equations modeling. Statistical population of the research consist in all Virtual Students in University of Isfahan, totaled 311 persons in year 2016-2017. The sample size was selected totaled 170 persons based on Krejcie and Morgan(1970) table .Since 15 questionnaires was not returned, Finally, 155 questionnaires were analyzed. Sampling method was proportional stratified random sampling. To collect information, researcher has used two questionnaire, one Researcher-made questionnaire, Abilities of the learning management system, and the other Self-Regulation Learning Strategies and Motivational Beliefs questionnaire (MSLQ) Pintrich and De Groot (1990). Validity of instruments were confirmed and the reliability of questionnaire were determined through cronbach alpha coefficients that resulted in 0.97 and 0.91 respectively. Collected data were analyzed using software SPSS 23 and Lisrel.
Result: The results of correlation coefficient test revealed that Abilities of the learning management system has a direct and significant relation to Motivational Beliefs and Self-regulation learning strategies (Cognitive and Metacognitive Strategies) (P≤0.05).
conclusion: the results of structural equations showed that the abilities of the learning management system with path coefficients of 0.79, 0.58 and 0.55, respectively explain 62, 34 and 30 percent of the variance of cognitive Strategies, metacognitive and motivational beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Structural Equations Modeling
  • Abilities of the Learning Management System
  • Self-Regulation Learning Strategies
  • Motivational Beliefs
  • University of Isfahan
اشراقی ایوری، نوشین؛ شریف مقدم، هادی و ضیائی، ثریا. (1394). «مطالعه میزان رضایت‌مندی دانشجویان مجازی از تعامل با رابط کاربر نرم افزار آموزش مجازی(LMS) دانشگاه پیام نور»، فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 2(2)، 75-84.
بابائی امیری، ناهید؛ کجباف، محمدباقر؛ مظاهری، محمدمهدی؛ منشئی، غلامرضا و طالبی، هوشنگ. (1394). «رابطه راهبردهای شناختی- فراشناختی و ویژگی‌های جمعیت شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16(2)، 24-33.
بخشش، مریم؛ زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا و طالبی، سعید. (1395). «بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دو موقعیتی بر باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری علم با توجه به سبکهای یادگیری»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، (6)4 ،17-38.
تورعی، سارا. (1389). بررسی تأثیر رشته تحصیلی و عنوان درس ارائه شده در سیستم‌های مدیریت یادگیری بر یادگیری دانشجویان دانشگاه‌های الکترونیکی. پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، ایران، تهران،10 و 11 آذر.
زارع بیدکی، مجید؛ صدری­نیا، سجاد و رجب­پور صنعتی، علی. (1394). «بررسی سامانه‌های مدیریت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و چند کشور پیشرفته»، گام‌های توسعه در آموزش عالی مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 12(1)، 27-18.
سعید، نسیم؛ زارع، حسین؛ موسوی‌پور، نعمت‌اله؛ سرمدی، محمدرضا و هرمزی، محمود. (1389). «ارتباط راهبردهای شناختی، فراشناخی و تعاملات دانشجویان در آموزش مجازی با پیشرفت تحصیلی»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 58، 73-96.
طاهری، ژاله. (1389). تدوین الگوی شناسایی باورهای انگیزشی دانش‌آموزان دبیرستان‌های تهران در سال 88-89. رساله دکتر روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی تهرانی، علیرضا. (1382). «رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی»، تازه‌های علوم شناختی، 5(1)، 27-33.
گنجی، کامران؛ یعقوبی، ابوالقاسم و رمضانی­فر، سمیه. (1391). «رابطه باورهای انگیزشی و سبک‌های یادگیری شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان»، فصلنامه مشاوره و رواندرمانی، (1)، 1-32.
موسوی، ستاره؛ جبل عاملی، جلال و علی بخشی، فاطمه. (1391). «بررسی رابطه هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان»، تحقیقات علوم رفتاری، 10(3)، 192-179.
نیک­پی، ایرج؛ فرحبخش، سعید و یوسفوند لیلا. (1395). «تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر سبکهای اسنادی و ابعاد آن (منبع علیت، ثبات علیت، کلی بودن علیت) در دانش­آموزان»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(4)، 93-108.
Adzharuddin, N. A., & Ling, L. H. (2013). “Learning Management System (LMS) among University Students: Does It Work?”. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 3(3), 248-252.
Allen, I. E., & Seaman, J. (2013). Changing course: Ten years of tracking online education in the United States. Retrieved July 24, 2013, from http://sloanconsortium.org/ publications/survey/changing_course_2012.
Álvarez, A., Martín, M., Fernández-Castro, I., & Urretavizcaya, M. (2013). “Blending traditional teaching methods with learning environments: Experience, cyclical evaluation process and impact with MAgAdI”. Computers & Education, 68, 129-140.‏
Baleghi-Zadeh, S., Ayub, A. F. M., Mahmud, R., & Daud, S. M. (2014). “Learning Management System Utilization among Malaysian Higher Education Students: A Confirmatory Factor Analysis”. Journal of Education & Human Development, 3(1), 369-386.‏
Berking, P., & Gallagher, S. (2016). “Choosing a learning management system”. Advanced Distributed Learning (ADL) Co-Laboratories, (2.4).‏
Broadbent, J., & Poon, W. L. (2015). “Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review”. The Internet and Higher Education, 27, 1-13.‏
Broadbent, J., & Poon, W. L. (2015). “Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review”. The Internet and Higher Education, 27, 1-13.
Carson, A. D. (2011). “Predicting student success from the LASSI for learning online (LLO)”. Journal of Educational Computing Research, 45(4), 399-414.‏
Cavus, N., Uzunboylu, H., & Ibrahim, D. (2006). The Effectiveness of Using Learning Management Systems and Collaborative Tool in Web-Based Teaching of Programming Languages. Online Submission.‏
Chang, M. M. (2007). “Enhancing web‐based language learning through self‐monitoring”. Journal of Computer Assisted Learning, 23(3), 187-196.‏
Chaubey, A., & Bhattacharya, B. (2015). “Learning Management System in Higher Education”. International Journal of Science Technology & Engineering (IJSTE), 2(3), 158-162.
Cho, M. H., & Shen, D. (2013). “Self-regulation in online learning”. Distance education, 34(3), 290-301.‏
Coates, H., James, R., & Baldwin, G. (2005). “A critical examination of the effects of learning management systems on university teaching and learning”. Tertiary Education & Management, 11(1), 19-36
Daniel, G. R., Wang, C., & Berthelsen, D. (2016). “Early school-based parent involvement, children’s self-regulated learning and academic achievement: An Australian longitudinal study”. Early Childhood Research Quarterly, 36, 168-177.
Dobre, I. (2015). “Learning Management Systems for higher education - an overview of available options for Higher Education Organizations”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 313-320.
Embi, M. A., Hamat, A., Sulaiman, A. H. (2012). “The use of learning management systems among Malaysian university lecturers”. The International Journal of Learning, 18(4), 61-70.
Epping, R. J. (2010). “Innovative Use of Blackboard [R] to Assess Laboratory Skills”. Journal of Learning Design, 3(3), 32-36.‏
Heikkilä, A., & Lonka, K. (2006). “Studying in higher education: students' approaches to learning, self‐regulation, and cognitive strategies”. Studies in Higher Education, 31(1), 99-117.‏
Hodges, C. B., & Kim, C. (2010). “Email, self-regulation, self-efficacy, and achievement in a college online mathematics course”. Journal of Educational Computing Research, 43(2), 207-223.‏
Islam, A. N. (2013). “Investigating e-learning system usage outcomes in the university context”. Computers & Education, 69, 387-399.‏
Jakešová, J., Gavora, P., Kalenda, J., & Vávrová, S. (2016). “Czech validation of the self-regulation and self-efficacy questionnaires for learning”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 313-321.‏
Kizilcec, R. F., Pérez-Sanagustín, M., & Maldonado, J. J. (2017). “Self-regulated learning strategies predict learner behavior and goal attainment in Massive Open Online Courses”. Computers & education, 104, 18-33.‏
Kulshrestha, T., & Kant, A. R. (2013). “Benefits of Learning Management System (LMS) in Indian Education”. International Journal of Computer Science & Engineering Technology (IJCSET).‏
Lam, P., Lo, J., Lee, J., & McNaught, C. (2012). Evaluations of online learning activities based on LMS logs. In Virtual Learning Environments: Concepts, Methodologies, Tools and Applications (pp. 1767-1784). IGI Global.‏
Link, H. J. (2013). Re-engaging in a cyclical model of self-regulated learning. The University of Memphis.‏
Mahdizadeh, H., Biemans, H., & Mulder, M. (2008). “Determining factors of the use of e-learning environments by university teachers”. Computers & Education, 51(1), 142-154.
McGhee, R. M. H. (2010). Asynchronous interaction, online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of academic achievement in an online class. Southern University and Agricultural and Mechanical College.‏
Moller, L., & Huett, J. B. (Eds.). (2012). The next generation of distance education: Unconstrained learning. Springer Science & Business Media.‏
Ng, E. M. (2016). “Fostering pre-service teachers' self-regulated learning through self-and peer assessment of wiki projects”. Computers & Education, 98, 180-191.‏
Piña, A. A. (2012). An overview of learning management systems. Virtual Learning Environments: Concepts, Methodologies, Tools and Applications. USA: IGI Global, 33-51.‏
Sejzi, A. A., & Aris, B. (2013). Learning Management System (LMS) and Learning Content Management System (LCMS) at Virtual University. In 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE), Johor, Malaysia. http://www. isqae. com.‏
Serdyukov, P., & Hill, R. (2013). “Flying with clipped wings: Are students independent in online college classes”. Journal of Research in Innovative Teaching, 6(1), 52-65.‏
Steiner, M., Gatz, 0., & Stieglitz, S. (2013). The influence of learning management system components on learners' motivation in a large-scale social learning environment. Paper presented at the Proceedings of the International Conference on Information Systems (ICIS 2013), Milan, Italy.
Thowfeek, M. H., & Abdul Salam, M. (2014). “Students’ assessment on the usability of elearning websites”. Procardia - social and behavioral sciences, 141, 916-922.
Wang, C. H., Shannon, D. M., & Ross, M. E. (2013). “Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning”. Distance Education, 34(3), 302-323.‏
Wang, T. H. (2011). “Developing Web-based assessment strategies for facilitating junior high school students to perform self-regulated learning in an e-Learning environment”. Computers & Education, 57(2), 1801-1812.
Xu, M., Benson, S. N. K., Mudrey-Camino, R., & Steiner, R. P. (2010). “The relationship between parental involvement, self-regulated learning, and reading achievement of fifth graders: A path analysis using the ECLS-K database”. Social Psychology of Education, 13(2), 237-269.
Zhu, Y., Au, W., & Yates, G. (2016). “University students' self-control and self-regulated learning in a blended course”. The Internet and higher education, 30, 54-62.‏