ابراهیمیقوامآبادی، صغری (1377)؛ اثربخشی سه روش آموزشی راهبردهای یادگیری: آموزش دوجانبه، توضیح مستقیم و چرخه افکار بر درک مطلب، خودپنداره تحصیلی و سرعت یادگیری در دانشآموزان دختر دوم راهنمایی شهر تهران. رساله دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
بخشایش، علیرضا (1393)؛ بررسی رابطه بین سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 14، 146-135.
بهپژوه، احمد؛ بشارت، محمدعلی؛ غباریبناب، باقر و فولادی، فاطمه (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی. بهار 1388، 39، 3-21.
بهادرمطلق، اسلام؛ عطاری، یوسفعلی و بهادر مطلق، غلام (1391)؛ اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر ابعاد ادراک شایستگی. فصلنامه روانشناسی تحولی. سال 9، شماره 4.
بیرامی، منصور و عبدی، رضا (1388)؛ تأثیر آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب، فصلنامه علوم تربیتی.2(6)، 35-54.
پرویزی، کریم (1385)؛ بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
پرویز، کورش و شریفی، مسعود (1390)، رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه. فصلنامه راهبردهای آموزش. 4(1)، 1-6.
حیاتی، داود؛ عگبهی، عبدالحسین؛ حسینی، سیدعابدین و عزیزی، محسن (1391)؛ بررسی رابطهی ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران. دو فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی سال سوم، تابستان و پاییز 91، 4، 18-29.
خاکسار، مریم (1387)؛ بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر رشته تجربی پیشدانشگاهی ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
دلاور، علی؛ هاشمی، نظام و قدیری، ایرج (1391)؛ رابطه میزان استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه علوم انتظامی. فصلنامه توسعه، 25، 7-38.
دیره، عزت و بنیجمالی، شکوهالسادات (1388)؛ بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری، فصلنامه مطالعات روان شناختی. پاییز 1388، 5، 47-62.
سیف، علیاکبر (1390)؛ مقدمهایبرنظریههاییادگیری. تهران: انتشارات دوران، 209.
سیف، علی اکبر (1391)؛ روانشناسیپرورشی نوین. تهران: نشر دوران. ص 178.
صدیقیفیروز و زرافشان، مهرداد (1385)؛ تاثیرات نوع نگرش و انگیزه بر استفاده از راهبردهای یادگیری زبان توسط دانشجویان ایرانی رشته زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی. فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. بهار 1385، 23، 71-80.
صمدی، معصومه (1393)؛ پیشبینی پیشرفت تحصیلی توسط ادراک دانشآموزان از سبکهای ارتباطی معلم، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. شماره 16، 58-73.
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبهالسادات (1389)؛ بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. تازههای علوم شناختی. 3، 34-48.
عظیمی، محمد؛ پیری، موسی و زوار، تقی (1392)؛رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. پژوهش در برنامهریزی درسی. سال دهم، 2(11)، 116-128.
فرخی، نورعلی (1389)؛ اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان پسر دوم راهنمایی منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی) پاییز 1389. 6، 129-155.
فولاد چنگ، محبوبه (1381)؛ فراشناخت و کاربرد آن در مشاوره تحصیلی. فصلنامه پیام مشاوره. 7، 21-11.
کارشکی، حسین؛ امینیزدی، سیدامیر و اختراعی، غلامحیدر (1390)؛ مقایسه اثربخشی آموزش هوش هیجانی و راهبردهای یادگیری در کاهش اضطراب امتحان. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. 1(2)، 105-118.
کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی، علیرضا (1382)؛ بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. فصلنامه تازههای علوم شناختی. سال پنجم، شماره 1.27-33.
کرمی، بختیار؛ کرمی، آزادالله و هاشمی، نظام (1392)؛ اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 2(4)، 122-138.
کرمی، آزادالله و امیرتیموری، محمدحسن (1392)؛ اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزت نفس. اندیشههای نوین تربیتی. 9 (2)، 85-105.
میکایلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده، لیلا (1391)؛ ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه. 1 (4)،90-103.
ملکی، بهرام (1384)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. فصلنامه تازههای علوم شناختی. 7، 42-50.
ملکیان، فرزاد؛ نریمانی، مریم و صاحبجمعی، ساغر (1389)؛ نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی در انگیـزه پیشرفت فراگیران نظام آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)، بهار 1389. 7:21-38.
نعامی، عبدالعزیز (1388)؛ رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه شهید چمران اهواز،مطالعات روانشناختی. 5(3): 117-134.
نیازی، الیاس؛ کدیور، پروین و یاریاری، فریدون (1387)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نارسانویس، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. تابستان 1387. 28، 177-186.
Areepattamannil, S. and Caleon. I. (2013); Relationships of Cognitive and Metacognitive Learning Strategies to Mathematics Achievement in Four High-Performing East Asian Education Systems. The Journal of Genetic Psychology. 174(6): 696-702.
Bembenutty, H. (2010); self-regulation of learning and Academic delay of gratification:gender and ethnic Difference among collage students,jurnal of Advencead Academics, 18(4): 586-616.
Bermingham, D.; Hill, R. D.; Woltz, D. and Gardner, M.K. (2013); Cognitive Strategy Use and Measured Numeric Ability in Immediate- and Long-Term Recall of Everyday Numeric Information. PLoS ONE, 8(3): e57999.
Bouffard–Bouchard,therese,parent,sophie and laviree. (2002); self-regulation on a concept – formation task among average and gifted student,excremental child psychology.v56, Issue, 1:115-134
Brouwers, A. and Tomic, W. (2012); Alogitu dinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy classroom management.teaching and teacher education, 16: 239-253.
Carr, M. and Jessup, D. (1997); Gender differences in first grade mathematics strategy use: social and metacognitive influences. Journal of Educational Psychology, 89(2): 318-328.
Charlotte, D. and Gerhard. B. (2008); How can primary school students learn self-regulation learning strategies most effectively? Ameta analysis on self-regulation training programmer educational research review, in press,corrected proof.
DavidStrang, K. (2014); Cognitive Learning Strategy as a Partial Effect on Major Field Test in Business Results,Journal of Education for Business, 89: 142-148.
Dunlosky, J.; Katherine. A.; Daniel, N. and Willingham. T. (2013); Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques. Psychological Science in the Public Interest, 14(1): 4-58
Haffman, K. (2006); Living Psychology, John Wiley &Sons,Inc.
Haffman, B. (2008); The influence of self – efficacy and meta cognitive and cognitive promoting on math problem solving efficiency. Contemporary Educational psychology, 33(4): 875-893.
Li, J. (2012); Effects of Learning Strategies on Student Reading Literacy Performance, The Reading Matrix, 12(1): 30-38.
Martin, M. (2007); Effective schools in science and mathematics. IEA’s Third International Mathematics and Science Study International Association for the Evaluation of Educational cheivement (Chestnut Hill, MA, BostonCollege).
Nikos, M. and George, P. (2005); students motivational beliefs self-regulation strategies use, the psychology mathematics education, 3: 321-328.
Paris, S. G. (2007); Informed strategies for learning: a program to improve children's reading awareness and comprehension. Educational psychology. 76:139-152.
Parsons, R. and et al. (2006); Educational psychology, translate by Asadzade, H. and Eskandari, H., Nasher Abed, Tehran.
Pintrich, P. R. (2004); motivational and self-regulation learning components of classroom Academic performance, journal international psychology, 82: 33-40.
Pintrich, P. R. and De Groot, E.V. (2003); Motivational and self-regulated learning components of classroom performance. Journal of Educational Psychology,82: 33-40.
Puzzifero, M. (2008); “On Line Technologies Self-regulated Learning as Final Grade and Satisfaction in College Level Online Course”; American Journal of Distance Education, 22: 72-86.
Recker, J.; Reijers, A.; Hajo, W. and Sander, G. (2014); "Process Model Comprehension: The Effects of Cognitive Abilities, Learning Style, and Strategy," Communications of the Association for Information Systems, 34: 9.
Salmela-Aro, K.; Savolainen, H. and Holopainen, L. (2008); Depressive symptoms and school burnout during adolescence, Journal of Yoyth and Adolescence, 6: 34-45.
Schleifer, L. F. (2009); Cognition and Performance in the Accounting Classroom”; Issues in Accounting Education, 24(3): 339-367.
Schwind, C. J. and Folse, R. (2007); An evaluation of study habits of third-year medical students in a surgical clerkship. Am J Sur, 181(3): 268-271
Seo, D. (2001); A Structural model of task values, goal orientations, and learning strategies in elementary school mathematic class. Paper presenter at the annual meeting of American Educational Research Association.
Timperley, H. (2007); The power of feedback, Review of education research, 77: 81-112.
Wang, M. (1992); “What Helps Student Learns?”; Educational Leadership, Vol. 50: 47-79.
Wie, W. (2014); Can integrated skills tasks change students’ learning strategies and materials. The Language Learning Journal.Published online: 14 Apr 2014.p28.
Yang, C. (2005); Learning Strategy Use of Chinese PhD Students of Social Sciences in Australian Universities; Griffith University, Doctoral Dissertation.
Zarei, E.; Shokrpour, N.; Nasiri, E. and kafipour, R. (2012). Self-esteem and Academic Success as Influenced by Reading Strategies. English Language Teaching, 5(2): 17-26.