آچاک، عثمان (1385)؛ بررسی میزان استفاده از راهبردهای یادگیری و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان موفق و ناموفق استان کردستان. طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
احمدی، محمدسعید (1385)؛ تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانایی حل مسئله ریاضی دانشآموزان دختر و پسر منطقه انگوران استان زنجان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
اسلامی، اسماعیل (1389)؛ رابطه سبکهای شناختی و فراشناختی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان اول متوسطه. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
پرویز، کوروش (1384)؛ بررسی راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه . پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
جوادی، هادی (1383)؛ بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی پسختام در میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستانهای شهرستان آبیک، قزوین. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
خانمحمدی، نعمتاله (1384)؛ بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده و باورهای انگیزشی با خلاقیت و عملکرد دانش آموزان سال سوم هنرستانهای ابهر در دروس مهارتی در سال83-1382. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
دستا، مهدی (1389)؛ نقش اهداف پیشرفت و راهبردهای خود تنظیمی در عملکرد حل مسائل ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه اول دبیرستان شهر یزد. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران.
رضایی، اکبر و سیف، علیاکبر (1384)؛ نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره21(4): 86-44.
سیف، علیاکبر (1389)؛ روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش(ویرایش ششم). تهران: دوران.
سیف، علی اکبر و مصرآبادی، جواد (1382)؛ مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر یادداری ، درک مطلب و سرعت خواندن. فصلنامه تعلیم وتربیت. شماره، 74: 54-37.
شعبانی، صونا (1386)؛ بررسی رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری زبانانگلیسی با عملکرد درس زبانانگلیسی در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهرستان مراغه در سال تحصیلی1387. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
صالحی، رضا (1380)؛ مطالعه رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری با عملکرد زبانانگلیسی بین مراکز پیشدانشگاهی شهرسـتان یزد در سال 79-1378. پایاننـامه کارشناسیارشد، دانشکـده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیتمعلم تهران.
صداقت، مریم (1389)؛ نقش راهـبردهای یادگیری خودتـنظیم در رابطـه اهداف، ادراکـات و گرایـشهای فکری دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی. رساله دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
طلوع تکمیلیترابی، نادره (1382)؛ بررسی اثر بخش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر میزان یادگیری خودگردان دانشآموزان کلاس پنجم ابتدایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
عشورنژاد، فاطمه (1385)؛ بررسی روابط ساختاری خود پنداره، یادگیری خود تنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
کارشکی، حسین (1379)؛ تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر عملکرد درک مطلب دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان منطقه 11 تهران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
کرمی، ابوالفضل (1382)؛ تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی. رساله دکترا، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
کریمیسوق، علیحسن (1388)؛ مقایسه میزان استفاده دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز آموزش از راه دور ایران از راهبردهای یادگیری زبانخارجی بر اساس جنس، پایه و توانایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
گلیدیزج، اسفندیار (1384)؛ بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری و خلاقیت در بین دانشآموزان دوم متوسطه شهرستان مینودشت. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
لکزاد، کبری (1377)؛ تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (پسختام) بر درک مطلب، سرعت یادگیری و عملکرد خواندن دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
متولی، سیدمحمد (1376)؛ بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان کلاسهای اول دبیرستان دخترانه شهرستان فردوس. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
مشهدیمیقانی، فریده (1375)؛ بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مطالعه بر درک مطلب و سرعت خواندن دانشآموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
مصطفایی، علی (1387)؛ بررسی اثر بخش آموزش مولفههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی مبتنی بر مدل پنتریچ بر خودکارآمدی، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستان. رساله دکترا، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
معصومی، علیمدد (1386)؛ مقایسه تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی و ترکیبی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته آموزش ابتدایی در درس رسانههای آموزشی مقطع کاردانی مرکز تربیتمعلم شهید رجایی قزوین. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
موسوینژاد، عبدالمحمد (1376)؛ بررسی رابطه باورهای انگیزش و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
هـادیان، مهدی (1388)؛ رابطه اهداف پیشرفت، راهبردهای فـراشناختی و خود ناتوانسازی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر طبس. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
هومن، حیدرعلی (1387)؛ راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: سمت.
یعقوبخانی غیاثوند، مرضیه (1384)؛ مقایسه راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانشآموزان ضعیف و قوی دوره دبیرستان شهر قزوین. طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T. and Rothstein, H. R. (2009); Introduction to Meta-Analysis. John Wiley & Sons, Ltd, UK.
Charlotte, D., Gerhard, B. and Hans-Peter, L. (2008); HowPrimary school students learning sterategies most effectively? A meta analysis on self-regulation training programmers. Educational Research Review. 3: 101-129.
Cohen, J. (1988); Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (Second ed). Hillsdale, N J: Lawrence Erlbaum Associates.
Colorado, J. T. (2006);
The relationship of self- regulated learning and academic performance in an online course environment. Doctoral dissertation, faculty of the graduate school of the university of Kansas retrieved April30, from
http://proquest.uni.com/dissertation/
Countinho, S. (2008); self –efficacy,metacognition,and performance. North American
Cuixin, P. (2012); Self-Regulated Learning Behavior of College Students of Science and Their Academic Achievement. Physics Procedia, 33, 1446 – 1450.
Dermitzaki, I., Leondari, A. and Goudas, M. (2009); Ralation between youngstudents' stretegicbehaviours, domain-specific self concept, andperformance in a problemsolving. Learning and Instruction, 19: 144- 157.
Dignath, C., Buettner, G. and Langfeldt, H. (2008); How can primary school students learn self-regulated learning strategies most effectively? A meta-analysis on self-regulation training programs, Educational Research Review, 3: 101–129.
Hall, R. (1999); The organization and development of discursivepractices for “having a theory”.Discourse Processes, 27(2): 187-218.
Henk, V. and Graaff, E. (2004); Developing metacognition: abasis for active learning,European Journal of Engineering Education, vol 29: 543-548.
Higgins, J. P. T., Thompson, S. G., Deeks, J. J. and Altman, D. G. (2003); Measuring inconsistency in meta-analyses. British Medical Journal 327: 557-560
Hoek, D., Eden, P. and Terwel, J. (1997); The effects of integrated social andcognitive strategy instruction on the mathematics achievement in secondary education,learningand instruction, 9: 427-488.
Joo, Y. J., Bong, M. and Cho, H. J. (2000); Self- efficacy for self – regulated learning, academic self efficacy, and internet self efficacy in web- based instruction. Educational Technology Research and Development, 48(2): 5-17.
Kesisi, S. and Erdogan, A. (2009); Predicting college students’ mathematics anxiety by motivational beliefs and self-regulated learning strategies. College Student Journal, 43: 631-639.
Royanto, L. R. M. (2012); The Effect of An Intervention Program Based on Scaffolding to Improve Metacognitive Strategies in Reading: A Study of Year 3 Elementary School Students in Jakarta. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69: 1601-1609.
Samadi, M. and Davaii, M. (2012); A case study of the predicting power of cognitive, metacognitive and motivational strategies in girl students' achievements. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 32: 380-384.
Seifert, K. L. (1991); Educational psychology (2th ed) . Boston.,Haunghton Mifflincompany
Sharaw, H. (2006); the effects of gender of grade level on the motivational need of achievement. Journal Of Family And Consumer Sciences Education, 23(2): 19-26.
Teong, S. K. (2003); The effect of metacognitive training on mathematical word problem solving, Journal of computer assisted learning, 19: 46-55.
Tuncer, U. (2009); How do monolingual and bilingual language learners differ in use of learning strategies while learning a foreign language? Social and Behavioral Sciences, 1: 852-856.
Valkyrie, K. T. (2006); Self regulated learning, an examination cognitive, resource management, metacognitive component and academic outcome with open a demission community college student .Doctoral dissertation. University of Houston.
Weinstein, C. E., Husman, J. and Dierking, D. R. (2000); Self -regulation interventions with a focus on learning strategies. New York: Academic Press.
Wells, A. (2009); metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: the Guilford press.
Wiley, B. and guss, C. D. (2007); Meta cognition of problem – solving strategies in Brazil, India, and the United States. Journal of Cognition and Culture, 7(1-2): 1-25.
Yaghobkhani Ghiasvand., M. (2010); Relationship between learning strategies and academic achievement; based on information processing approach. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5: 1033–1036.
Yip, M. C. W. (2007); Differences in learning and strategies between high and low achieving university students: a Hong Kong study. Educational Psychology, 27(5): 597-606.
Zimmerman, B., and Pouns, N. (1990); Student Differences in Self-regulated Learning. Journal of educational psychology, 82(1): 51-59.