آوانسیان، اما (1377)؛ نقش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان دختر مدارس روزانهی مقطع راهنمایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
پرویز، کوروش (1384)؛ بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.
جوکار، بهرام (1384)؛ بررسی رابطه هدف گرایی و خودتنظیمی در دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 22(4): 71-56.
جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا (1386). رابطه تعللورزی آموزشی با هدفها پیشرفت، اندیشه های نوین تربیتی، دوره3، شماره 3و 4: 80-61.
حیدری، داوود (1379)؛ بررسی جهتگیری هدف و رابطه آن با منزلت اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و جنسیت در دانشآموزان پایه سوم متوسطه شهرستان شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شیراز.
دلاورپور، محمدآقا (1386)؛ پیش بینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی براساس جهتگیری هدف پیشرفت، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شیراز.
رئیسی، فاطمه؛ هاشمی شیخشبانی، اسماعیل و فاتحیزاده، مریم (1383)؛ رابطه خودناتوانسازی تحـصیلی دانشآموزان با هـدفهای تسلط، عمـلکـردگرا و اجتناب از عمـلکرد دانشآموز، والدین، معـلم و کـلاس درس، تازههای علوم شناختی، شماره3و 4: 102-93.
زرینجویی، محمد (1384)؛ بررسی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی (روش آموزش دو جانبه) بر درک مطلب و حل مسأله دانشآموزان سال دوم راهنمایی شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی83-82. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.
طالعپسند، سیاوش (1385)؛ تأثیر ساختارهای کلاس درس بر میزان انتخاب مسائل، کوشش و پافشاری در حل مسائل الگوریتم و فلوچارت دانشآموزان پسر پایه سوم رشته کامپیوتر. پایاننامه دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
عبداللهپور، محمدآزاد (1382)؛ بررسی رابطه بین سبکهای شناختی (وابسته به زمینه، مستقل از زمینه) و راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستانهای دولتی منطقه 6 شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
غلامعلیلواسانی، مسعود؛ حجازی، الهه و خضریآذر، هیمن (1391)؛ نقش خودکارآمدی، ارزش تکلیف، اهداف پیشرفت و درگیری شناختی در پیشرفت ریاضی: آزمون مدل علی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 11(41): 28-7.
فلاول، جان (1377)؛ رشد شناختی (ترجمه فرهاد ماهر)، تهران: انتشارات رشد.
کدیور، پروین (1374)؛ فرایندهای فراشناختی و کاربرد آن در آموزش و یادگیری، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، شماره 7: 68-64.
محسنپور، مریم؛ حجازی، الهه و کیامنش، علیرضا (1385)؛ نقش خودکارآمدی، هدفهای پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 16 سال پنجم.
نوشادی، ناصر (1380)؛ بررسی رابطه جهتگیری هدف با خودتنظیمی یادگیری، پیشرفت تحصیلی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر رشتههای مختلف تحصیلی دورهی پیشدانشگاهی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز.
Ames, C. (1992); Classrooms: Goals structures and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84: 261-271.
Ames, C. and Archer, J. (1988); Achievement goals in the classroom: students learning strategies and motivational processes. Journal of Educational Psychology, 80: 260-267.
Anderman, L. H. and Anderman, E. M. (1999); Social predictors of changes in students’ achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 25: 21–37.
Anderman, E. M. and Midgley, C. (1997); Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level schools. Contemporary Educational Psychology, 22: 269-298.
Church, M. A., Elliot, A. J., and Gable, S. L. (2001); Perception of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93: 43-54.
Dickhauser, C., Buch, S. R. and Dickhauser, O. (2011); Achievement after failure: The role of achievement goals and negative self-related thoughts. Learning and Instruction, 21: 152 -162.
Dweck, C. and Leggett, E. (1988); A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95: 256-273.
Elliot, A. J. and Church, M. (1997); A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of personality and social Psychology,72: 218-232.
Elliot, A. J. and Mc Gregor, H. (2001); A 2×2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology, 80: 501-519.
Elliot, A. J., McGregor, H. and Gable, S.(1999); Achievement goals, study strategies, and exam performance: A meditational analysis. Journal of Educational Psychology, 91: 549-563.
Everson, H. and Tobias, S. (1998).The ability of estimate knowledge and performance in college: A metacognition analysis. Instructional science, 26: 65-79.
Guan, J, Mc Bird, R. and Xiang, P. (2007); Reliability and Validity Evidence for Achievement Goal Models in High School Physical Education Setting. Measurement in physical education and exercise science, 11: 109-129,
Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Pintrich, P., Elliot, A. and Tarash, T. (2002); Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating. Journal of Educational psychology, 94: 638-645.
Joaquin, N. B., Ganaden, M. S. and Ibe, M.D. (2008); Goal Modification, Learning Styles, and Achievement in Mathematics. Education Quarterly, 66(1): 101-115.
Kaplan, A. and Maehr, M. L. (1999); Achievement goals and well-being. Contemporary Educational Psychology, 24: 330-358.
Lau, l. K. and Lee, J. (2008); Examining Hong kong students achievement goals and their relations with students perceived classroom environment and strategy use. Educational psychology, 28: 357-372.
Liem, A. D., Lau, S. and Nie, Y. (2008); The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, 33: 486-512.
McCurdy, B. L. and Shapiro, E. S. (1992); A comparision of Teacher-Peer, and self-monitoring with curriculum-based measurement in Reading among Students with learning Disabilities. Journal of Special Education.26: 162-280.
McWhaw, K. and Abrami, P. (2001); Student goal orientation and interest: Effects on students use of self-regulated learning strategies. Contemporary Educational Psychology, 26: 311-329.
Maehr, M. L. and Midgley, C. (1991); Enhancing student motivation: A schoolwide approach. Educational Psychologist, 26: 399–427.
Middleton, M. and Midgley, C. (1997); Avoiding the demonstration of lack of ability: an underexplored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology, 89: 710-718.
Midgley, C. and Urdan, T. (1995); Predictors of middle school students’ use of self-handicapping strategies. Journal of Early Adolescence, 15: 389– 411.
Muís, K. R., Winne, P. H. and Edwards, O. V. (2009); Modern psychometrics for assessing achievement goal orientation: A Rasch analysis. British Journal of Educational Psychology,79: 547-576.
Murdock, T., Hale, N. and Weber, M. (2001); Predictors of cheating among early adolescents: Academic and social motivations. Contemporary Educational Psychology, 26: 96-115.
Pintrich, P. and Schunk, D. H. (2002); Motivation in Education: Theory, Research, & Applications. New Jersey: Johnston.
Pintrich, R. (2000); Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92: 544-555.
Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T. and Mckeachie, W.(1993); Predective validity and relaiability of the motivated strategies for learning Qustionaire. Educational and Psychological Measurement, 53: 801-813.
Pokay, P. and Blumenfeld, P. C. (1990); Predicting achievement Early and late in the semester: the role of motivation and use of learning strategies, Journal of Educational Psychology, 82: 41-50.
Roeser, R. W., Midgley, C. and Urdan, T. C. (1996); Perceptions of the school psychological environment and early adolescents’ psychological and behavioral functioning in school: the mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychology, 90: 408-422.
Seaton, M., Parker, P., Marsh, H. W., Craven, R. G. and Seeshing Yeung, A. (2014); The reciprocal relations between self-concept, motivation and achievement: juxtaposing academic self-concept and achievement goal orientations for mathematics success. Educational Psychology, 34(1): 49-72.
Skaalvik, E. M. (1997); Self-enhancing and self-defeating ego orientation: relations with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of Educational Psychology, 89: 1-11.
Sperling, R., Howard, B. and Staley, R. (2004); Metacognition and self-regulated learning constructs. Educational Research and Evaluation, 10: 117-139.
Swanson, H. L. (1990); Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82: 306-314.
Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2007); Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K. and Niemivirta, M. (2011); Stability and change in achievement goal orientations: A person-centered approach. Contemporary Educational Psychology, 36: 82–100.
Urdan, T., Midgley, C. and Anderman, E. M. (1998); The role of classroom goal structure in students’ use of self handicapping strategies. American Educational Research Journal, 35: 101-122.
Wolters, C. A.(2004); Advancing achievement goal theory: using goal structures and goal orientation to predict students motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational psychology, 96: 236-250.
Wolters, C. A., Yu, S. L. and Pintrich, P. R. (1996); The relation between goal orientation and students' motivational beliefs and self-regulated learning. Learning and Individual Differences, 6: 211-238.