بهرنگی، محمـدرضا (1391)؛ الگوهای تدریس، تهران: نشر کمال تربیت.
جعفریثانی، حسین؛ پاکمهر، حمیده و عقیلی، علیرضا (1390)؛ اثربخشی الگوی کاوشگری بر باورهای خودکارآمدی دانشآموزان در حل مسائل درس فیزیک 1، فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی تربیتی، سال هفتم، شماره 22.
سالاریفر، محمـدحسین (1375)؛ بررسی نقش اجزاء دانش فراشناختی در حل مسأله و پیشرفت تحصیلی، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران.
سلطانیکفرانی،اصغر (1383)؛ امکانسنجی تأسیس رشتههای کارشناسیارشد آموزش علوم در دانشگاههای کشور، پایاننامه کارشناسیارشد، اصفهان: دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی.
سیف، علیاکبر (1384)؛ روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علیاکبر و مصرآبادی، جواد (1382)؛ اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و سرعت خواندن، یادداری و درک متون مختلف، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال 19، شماره 2، تابستان 1382: 37-54.
صادقی، زینب و محتشمی، رضا (1389)؛ نقش فراشناخت درفرآیند یادگیری، فصلنامهی راهبردهای آموزش، دوره 3، شماره 4: 143-148.
عباباف، زهره (1387)؛ مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائهی پیشنهادها در حوزهی برنامه درسی، فصلنامه علمی-پژوهشی- نوآوری آموزشی، سال هفتم، شماره 25.
لطفآبادی، حسین (1384)؛ روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت.
فولاد چنگ، محبوبه (1381)؛ فراشناخت و کاربرد آن در مشاورهی تحصیلی، فصلنامهی پیام مشاور، سال چهارم، شمارهی 7.
مهرمحمـدی، محمود (1381)؛ برنامه درسی پنهان، برنامه درسی پوچ و برنامه درسی پوچ پنهان، مشهد: آستان قدس رضوی.
رستگار، طاهره (1377)؛"از فعالیتگرایی تا تحقیقگرایی درکلاس سوم"، رشد آموزش زیستشناسی، زمستان 1377.
Ababaf, Z.(2008) ;Comparison of cognitive and metacognitive strategies high school students the ability level of resolution, field of study and provide recommendations on the areas of gender and curriculum development. Quarterly Journal of Educational Innovations; 25(7): 119-50. [Persian].
Artino, A. R. (2008); Learning online: Understanding academic success from a self-regulated learning perspective. (Unpublished Doctoral Dissertation, Connecticut University).
August-Brady, M. M. (2005); The effect of a metacognitive intervention on approach to and self – regulation of learning in Baccalaureate Nursing students. Journal of Nursing Education. 44(7): 297-315
Botelho, M. G. and Odonnel, .D. (2001); Assesment of the use of problem-orientation,small-group discussion for learning of a fixed prosthodonric, simulation laboratory course, British Dental Journal,191(11): 630-636.
Cross, D. R. and Pariss, S. G. (1988); Developmental and instructional analyses of childrens metacognition and reading comprehention. Journal of Educational Psychology, 80:131-142.
Cetinkaya, P. and Erktin, E. (2002); Assessment of metacognition and its Relationship with Reading comprehension, Achievement and Aptitude. Journal of Education, 19(1): 1-11.
Dole, J. A., Duffy, C. G., Roehler, L. R. and Pearson, P. D. (1991); Moving from the old to the new: Research on reading comprehention instruction. Review of Educational Research, 61: 239-264.
Eaton, D. M. and Cottrell, D. (1999); Structured teaching methods enhance skill acquisit but not problem-solving abilities: an evaluation of the silent run through, Medical Education.33: 19-23.
Flavell J. H. (1976); Metacogntive aspects of problem solving. In: Resnick L, editor. The nature of intelligence. Hillsdale: Erlbaum; 1976
Korsunsky, B.(2004); Ready, Set, Go, The physics teacher, 42: 493-496
Klaurer, K. J. (1985); Framework for a theory of teaching, teaching and teacher Education, 1(1): 5-17.
Krajcik joseph, phyllisc, Blumenfeld, Ronald. w. mavx. Kristim. m. Bass,jennifer fredricks, Ellior soloway. (1998); Inquiry in project-based science classrooms: Initial Attemts by middle school student.Journal Of learning sciences.
Volume 7,
Issue 3-4: 313-350.
Lee, A. and Boyle, P (2008); Quality Assurance for Learning and Teaching: A Systemic Perspective, Quality in Higher Education, Volume 11, Issue 1: 60-78.
Mc Tingle, T. (1992); Graphic Organizers: Collabrative Links to Nursing Education. 44(7): 297-304.
Perfect, J. T. and Schwartz, B. L. (2004); Applied metacognition. Cambridge University.
Son, L. K. and Metcalfe, J. (2000); Metacognitive and control strategies in study time allocation. Journal of Experimental psychology: Learning, Memory and cognition. 26: 204-221.
Palinscar, A. S. and Brown, A. L. (1984); Reciprdcal teaching of comprehention fostering and comprehention monitoring activities. Cognition and Instruction, 1:117-175.
Palmer W. (2003); Simple, surprising, useful? Three questions for hree questions for judging teaching methods. Journal of Pedagogy, 3(2): 285-7.
Parish, Thomas, s. and Rehbein, Gary, C. (2009); Teaching Strategies and Student Orientation: Match or Mismach, International Journak of Reality Therapy. 16(1): 63-74.
Slavin RE. Educational psychology: Theory and practice. 9th ed. Boston: Allyn and Bacon; 2008.
Lotf-Abadi H. Educational psychology. Tehran: Samt Publication; 2005. [Persian].
Zahorik, J. A. (1987); Teaching: Rules, Research, Beauty and Creation, Journal of curriculum and supervision, 2(3): 275-284. Inventing Orientation and Mobility Techniques Teaching Methods, Heldref Publication, 37(2): 61-75.