- ابوالقاسمی، عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1388)؛ بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان، مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10(3)؛ 20-5.
- جباری، سوسن (1384)؛ تأثیر آموزش فراشناختی خواندن با روش یادگیری مشارکتی (CRIC) بر میزان درک مطلب، توانایی طبقهبندی و درک معنا توسط کودکان دیر آموز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژه نامه علوم تربیتی) 22(4) پیاپی 45: 1-14.
- دهقان، مرضیه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین (1386)؛ مقایسه اثربخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانش آموزان نارسا خوان دختر. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7(4): 424-407.
- سراج خرمی، ناصر؛ برومندنسب، مسعود و یگانه دوست، عصمت (1389)؛ تأثیر آموزشهای فراشناختی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان مقطع راهنمایی. یافتههای نو در روانشناسی5 (13): 67-79.
- صالحی، جـواد؛ کریمی، یوسف؛ سیف، علیاکبر و دلاور، علی (1381)؛ تأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خودپـرسشگری هدایت شده، بـر عملکرد حل مسأله کـودکان: یک رویکرد فـرآیندگرا، مجلـه روانشناسی 2(8)؛ پیاپی 30: 144-157.
- صفری، یحیی و مرزوقی، رحمتاله (1389)؛ مطالعه تجربی بررسی میزان تأثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهیهای فراشناختی دانش آموزان در برنامه درسی علوم دوره راهنمایی. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد 16 (39): 45-54.
- عطار خامنه، فاطمه و سیف، علی اکبر (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 6(9): 57-74.
- فولادچنگ، محبوبه (1384)؛ بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14:149-162.
- قاضی طباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی (1389)؛ تهران: انتشارات جامعه شناسان.
- کارشکی، حسین (1381)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان، مجله روانشناسی 6 (1)؛ پیاپی21: 63-84.
- گردانشکن، مریم؛ یارمحمدیان، محمد حسین و عجمی، سیما (1389)، تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 10(2): 140-131.
- گلاور، ج. ای. برونینگ، آر. اچ (1990)؛ روان شناسی تربیتی، ترجمه کمال خرازی (1375)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- لطفآبادی، حسین (1374)؛ مقدمهای بر ترجمه کتاب روان شناسی تربیتی. روان شناسی تربیتی. گیج و بر لاینر- ترجمه خوینژاد و همکاران، مشهد: موسسه انتشارات حکیم فردوسی و پاژ.
- متولی، محمدحسین (1376)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان، پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه تهران.
- هومن، حیدر علی (1387)؛ راهنمای عملی فرا تحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارات سمت.
- Baker. L. (1989). Metacognition, comprehention monitoring and the adult reader. Educational Psychology Review, Vol. 2, 1-38.
- Chen, L.-J., Ho, R.-G., & Yen, Y.-C. (2010). Marking Strategies in Metacognition-Evaluated Computer-Based Testing. Educational Technology & Society, 13 (1), 246–259.
- Cross, D.R. & Pariss, S.G. (1988). Developmental and instructional analyses of childrens metacognition and reading comprehention. Journal of educational psychology, vol. 80, 131-142.
- Flawell J. H. (1988). Cognitive development ( 3 td ed ). Englewood cliff N J:prentice- hall.
- Gurner, R. (1990). Metacognition and reading comprehention. Ablex. Publishing, norwood. N. j. (reprinted).
- Joseph, N. (2010). Metacognition Needed: Teaching Middle and High School Students to Develop Strategic Learning Skills. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth.. 54(2): 99-103.
- Kaplan, Avi. (2008). Clarifying Metacognition, Self-Regulation, and Self-Regulated Learning: What’s the Purpose ? Educatinal Psychology Review ; 20:477–484.
- Lee, C. B.; Teo, T. & Bergin, D. (2009). Children’s Use of Metacognition in Solving Everyday Problems: An Initial Study from an Asian Context. The Australian Educational Researcher; 36 (3): 89-102.
- Legg, A. M. & Locker, J. L. (2009). Math Performance and Its Relationship to Math Anxiety and Metacognition. North American Journal of Psychology; 11(3): 471-486.
- Pariss, S.G., Cross, D.R. & Lipson, M. Y. (1984). Informed strategies for learning: A program to improve children reading awareness and comprehention. Journal of educational psy cology; 76: 1239-1252.
- Pariss, S.G. & Jacobs, J. E. (1984). The benefits of informed instrouction for childrens reading awareness and comprehention skills. Child development;. 55: 2083- 2093.
- Schraw, G. & Moshman D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psycology Review; 7(4): 351-371.
- Sungur, S. & Senler, B. (2009). An analysis of Turkish high school students’ metacognition and motivation. Educational Research and Evaluation; 15(1): 45–62.
- Swanson, H.L. (1990). "Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving". Journal of Educational Psychology; 82: 306-314.
- Zarei, G. R. (2007).The Development of Metacognition in L2 Reading: A Constructivist Vs Transmissional Model of Learning. Journal of Social Sciences & Humanities of Shiraz University; 26(4,SER. 53): 129-152.