تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

3 مربی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه

چکیده

ه
هدف: مدلعدم تحمل ابهام در آغاز برای توضیح و تبیین نگرانی در زمینه‌ی اختلال اضطراب منتشر ایجاد و توسعه یافت اما به تدریج در مطالعات حوزه یادگیری هم وارد شد. در راستای گسترش این مدل به حوزه تحصیلی پژوهش حاضر به هدف بررسی تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفته است.
روش: روش مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد ساوه بود، که تعدادشان بالای 7000 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان شامل 350 دانشجو بود که این تعداد با استفاده از شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. آزمودنی‌ها از نظر میزان تحمل ابهام ارزیابی شدند. سپس با توجه به سطح تحمل ابهامشان به دو گروه دانشجویان دارای تحمل ابهام بالا و پایین تقسیم شدند.
یافته­ها: بر این اساس تعداد نمونه به 190 نفر کاهش پیدا کرد. از مقیاس تحمل ابهام مبارکه (1388) برای سنجش تحمل ابهام، پرسشنامه­ی فراشناخت ولز و کارت رایت – هاتن(2004) برای سنجش باورهای فراشناختی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودانگیخته پینتریچ و دیگروت (1990) برای سنجش درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیرهMANOVA  استفاده گردید.
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی دانشجویان مؤثر است، همچنین این نتایج مشخص کرد قدرت تحمل ابهام باعث افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان می‌شود. یافته‌های این پژوهش خاطر نشان می‌سازد نقش سازه تحمل ابهام در مباحث آموزشی غیر قابل انکار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Efficiency of tolerance of ambiguity on meta-cognition believes and academic engagement among college students

نویسندگان [English]

  • fatemeh shaterian mohammadi 1
  • fatemeh alizadeh 2
  • azam nikokar 3
چکیده [English]

Objective:Initially, intolerance of ambiguity model developed to explain generalized anxiety disorders, but gradually they were in the field of learning studies. In order to extend this model to the academic area this study was conducted to analize the efficiency of the ambiguity tolerance on the meta-cognition beliefs and academic engagement among college students.
Method:The event study methodology is ex post facto research. Statistical population included all the female and male students at Islamic Azad University in Saveh. Their number was above 7000 students. Sample size was based on Krejcie and Morgan table which included 350 students. They were selected using a multistage cluster sampling method. Participants were assessed in terms of tolerance of ambiguity. Then, according to the level of the ambiguity tolerance, were divided into two groups that have high and low tolerance.
Results: Accordingly, the number of sample reduced to 190. Mobarake is ambiguty tolerance Scale (1388) was used to measure ambiguity tolerance, Cartwright-hatton & Wells Meta-cognition questionnaire (2004) was used to measure metacognition believes and De Groot & Pintrich Spontaneous learning strategies questionnaire (1990) was used to measure academic engagement. The multivariate analysis of variance (MANOVA) was used for statistical analysis.
Conclusion: The results showed that the tolerance of ambiguity affects students meta-cognition beliefs. Also, they showed that the ambiguity tolerance power increased academic engagement. The findings pointed out the role of the tolerance ambiguity are undeniable contrast in academic area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ambiguity tolerance
  • Meta-cognition beliefs
  • Academic Engagement

 - ابوالقاسمی،عباس؛ گل­پور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1388)؛ بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش­آموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی 10(3): 20-5.

- ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1384)؛ آزمون­های روانشناختی، اردبیل: باغ رضوان.

- احمدپور مبارکه، علیرضا (1388)؛ ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سازه تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 11(40): 86-74.  

- احمدی طهور سلطانی، محسن و نجفی، محمود (1390)؛ مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد، سیگاری و عادی. مجله روان­شناسی بالینی3(4): 67-59.

- حجازی، الهه و عابدینی، یاسمین (1387)؛ الگوی ساختاری رابطه اهداف رویکردی- عملکردی، درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی 12،(3) (پیاپی 47)): 348-332.

- خادمی، ابوالفضل؛ شمشادی، آزیتا، شعیری و محمدرضا (1383)؛ بررسی رابطه تحمل ابهام و توانش زبانی. دانشور رفتار 9، 34- 29.

- خانی­پور، حمید؛ سهرابی، فرامرز و طباطبایی، سعید (1390)؛ مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با سطوح بهنجار و بیمارگون از نگرانی. پژوهش‌های روان­شناسی بالینی و مشاوره 1(1): 82 -71.

- سالاری­فر، محمدحسین؛ پوراعتماد، حمیدرضا (1390)؛ رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب. فصلنامه یافته، 13(4) : 29-38.

- سعیدی­مبارکه، مجید؛ احمدپور، علیرضا (1391)؛ رابطه سطح تحمل ابهام دانشجویان کامپیوتر با سطح نمرات دروس برنامه نویسی آنها. فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،  5(4) :219-222.

- علیزاده­فرد، سوسن (1390)؛ بررسی اثر خستگی شناختی بر میزان همنوایی با اکثریت، فصلنامه پژوهش‌های روان­شناسی اجتماعی 1(1):100-89.

- فیضی، آوات؛ محبوبی، طاهر؛ زارع، حسین و مصطفایی، علی (1391)؛ رابطه هوش شناختی و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیام­نور استان آذربایجان غربی. تحقیقات علوم رفتاری 10(4):284-276.

- لواسانی، مسعود غلامعلی؛ اژه­ای، جواد و افشاری، محسن (1388)؛ رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، روانشناسی 51، سال 13، شماره 3، 305-289.

- میکاییلی، نیلوفر؛ پاک­پور، فریدون و گنجی، مسعود (1391)؛ مقایسه باورهای فراشناختی در دانش­آموزان تیز هوش و عادی روانشناسی مدرسه تابستان، 1(2): 104-113.

-  Corcoran, K.M., & Segal, Z.V. (2008). Metacognition in depressive and anxiety disorder: current directions. International Journal of Cognition Therapy, 1(1):33-44.

-  Culler, R.E., & Holmhan, C.J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72 (1), 16-20.

-  Entwistle, N.J., & McCune, V. (2004).The conceptual bases of study strategy inventories. Educational Psychology Review,16(4):325-345.

-  Erten, I.H., & Topkaya, E.Z. (2009).Understanding tolerance of ambiguity of EFL learners in reading classes at tertiary level. Novitas-Royal, 3(1): 29-44.

-  Grace, C.(1998).Personality type, tolerance of ambiguity, and vocabulary retention in CALL. CALICO Journal, 15 (1-3): 19-46

-  Ladouceur, R., Talbot, F., and Dugas, M. J.(1997). Behavioral Expressions of Intolerance of Uncertainty in Worry: Experimental Findings. Behavior Modification,17,355-371.

-  Poulman, R.C., & Kennelly, K.J. (1984). Test anxiety and ineffective test taking.

Journal of Educational Psychology, 76 (2), 279-282.

-  Wells A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. 1st ed. Chichester:Wiley and sons.

-  Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression.UK:Guilford Press.