اثربخشی برنامۀ تلفیقی مبتنی بر تقویت کارکردهای روان‌شناختی و آموزش با رویکرد تیبا بر روان‌خوانی دانش‌آموزان پسر نارساخوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران

3 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران

4 دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف ‌بررسی تاثیر برنامۀ ‌تلفیقی‌ مبتنی بر تقویت کارکرد های روانشناختی و آموزش با رویکرد تیبا بر روان‌خوانی دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد.

روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان با مشکلات خواندن پایه دوم ابتدایی منطقه مهردشت استان اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونۀ پژوهش شامل30 دانش‌آموزان نارساخوان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برنامۀ تلفیقی در طی 30 جلسه 60 دقیقه‌ای شامل آموزش مستقیم با رویکرد تیبا همراه با تقویت کارکردهای روانشناختی بر روی گروه آزمایش انجام گردید. برای جمع آوری داده‌ها از خرده مقیاس‌‌های‌آزمون‌ هوش وکسلر کودکان نسخه پنجم(2014) وآزمون خواندن و نارسا خوانی (نما) استفاده شد.

یافته ها: جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغییره و چند متغییره استفاده گردید. نتایج نشان داد که برنامه‌ی تلفیقی مبتنی بر تقویت کارکردهای روان‌شناختی و آموزش با رویکرد تیبا بر بهبود روانخوانی در دانش‌آموزان نارساخوان مؤثر‌ بوده است (P<0.01) همچنین این برنامه، در تقویت کارکردهای روانشناختی؛ حافظه‌ی فعال و سرعت پرداش اطلاعات دانش‌آموزان مؤثر بوده است (P<0.01) یجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست‌آمده از پژوهش حاضر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برنامه‌ی تلفیقی مبتنی برتقویت کارکردهای روانشناختی و آموزش با رویکرد تیبا فرآیند یادآوری و بازشناسی کلمات از خزانه لغات و توانایی تحلیل کلمات را بهبود می بخشد و بر روان خوانی دانش‌آموزان نارساخوان تاثیر داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectivenes of combined program based on strengthening psychological functions and Education with the TIBA approach on the reading fluency in Male Students with Dyslexia

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Zoghi Paydar 1
  • Mohsen Pourjam Alavijeh 2
  • Abolghasem Yaghoubi 3
  • Rasool Kordnoghabi 4
1 Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Science, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
2 MA in educational psychology, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Science Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Professor . Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Science, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
4 Associate Professor. Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Science, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Objective: This research was conducted with the aim of investigating the effect of a combined program based on strengthening psychological functions and education with the TIBA approach on the reading of dyslexic students.

Method: The design of the present study was a semi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the study was made up of all dyslexic students in the second grade of primary school in Mehrdasht district of Isfahan province in the academic year of 2021-2022. The research sample included 30 dyslexic students who were selected using a multi-stage and accessible sampling method and were placed in two groups of 15 people, experimental and control. And the consolidated program was conducted on the experimental group during 30 sessions of 60 minutes. To collect data, subtests of (WISC-V), reading and dyslexia test (NEMA) were used. for data analysis univariate and multivariate covariance analysis were used.

Results: The results showed that the integrated program based on strengthening psychological functions and education with the TIBA approach has been effective in improving reading fluency in dyslexic students (P<0.01). Also this program, has been effective in strengthening psychological functions( Active memory and speed of information processing) of students (P<0.01).

Conclusion: According to the results of the present study, it can be concluded that this programs improves the process of recalling and recognizing words from the vocabulary and the ability to analyze words and has an impact on the reading fluency in Students with dyslexia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education with the TIBA approach
  • reading fluency
  • Psychological Functions
  • Dyslexia