بوزان، تونی. (1389). نقشه ذهن، ترجمه: عفت داودی، قم: بو کتاب.
بتولی، زهرا و حسینی بهشتی، ملوک السادات. (1395). «واکاوی کاربرد نقشههای مفهومی جهت تسهیل و بهبود فعالیتهای دانشگاهی»، فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 18(1،2)، 82-65.
تمناییفر، محمدرضا و گندمی، زینب. (1390). «رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان». دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 4(1)، 19-15.
جبرائیلی، محمد؛ متذکر، مرتضی؛ فزونخواه، شهلا؛ افشاریاوری، شهره و زارع، زهرا. (1397). «ارزیابی تأثیر استفاده از نرمافزار ترسیم نقشه ذهنی (Freeplane) در ارتقای مهارت حل مسئله دانشجویان». مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(3)، 176-171.
جناآبادی، حسین؛ مرزیه، افسانه و ابراهیمی، محدثه. (1399). «اثربخشی آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری بر کاهش هیجانات منفی تحصیلی و خود ناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 8(15)، 89-73.
خلیلی آذر، هایده. (1394). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خود نظارتی و مهارتهای مطالعه بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانش آموزان دبیرستان، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی تربیتی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع).
رضایی، اکبر. (1396). روانشناسی انگیزش در آموزشوپرورش، تبریز: آیدین.
رمضانی، ملیحه و خامسان، احمد. (1396). «شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیریتحصیلی ریو 2013؛ با معرفی درگیری عاملی». فصلنامه اندازهگیری تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، 8(29)، 204-185.
سلیمانپور، هادی. (1395). تأثیر رمانهای گرافیکی (نقشه ذهنی) بر میزان یادگیری، یادداری و درگیری تحصیلی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند.
سیف، علیاکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین(ویراست هفتم(. تهران: دوران.
سیف، علیاکبر؛ فرخی، نورعلی؛ صالحینژاد، نسرین و فریبرز، درتاج. (1396). «اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشه ذهنی بر مهارتهای شناختی درس علوم در دانشآموزان دختر پایه هشتم»، پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(38)، 37-7.
صداقت، زینب؛ حاجییخچالی، علیرضا؛ شهنی ییلاق، منیجه و مکتبی، غلامحسین. (1395). «آزمون مقایسه مدل رابطه علی هدفهای پیشرفت و دوستی با عملکرد ریاضی با میانجیگری انواع کمک طلبی در دانشآموزان دختر مدارس استعدادهای درخشان و عادی دوره متوسطه اول شهر اهواز». مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 7(25)، 66-45.
عاشوری، جمال؛ کجباف، محمدباقر؛ منشئی، غلامرضا و طالبی، هوشنگ. (1393). «تأثیر روشهای آموزش نقشه ذهنی، یادگیری مشارکتی و سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی». پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(14)، 73-63.
فرامرزی، حمید؛ بهروزی، ناصر و فرزادی، فاطمه. (1398). «رابطه پیشایندهای عواطف تحصیلی، هویت تحصیلی و اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان». روانشناسی مدرسه. 8(2)، 112-91.
فرهادی، علی، ساکی، کوروش، قدمپور، عزتاله، خلیلی گشنیگانی، زهرا، چهری، پرستو. (1395). «پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی دانشجویان». دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 133-127.
قدمپور، عزتاله؛ رحیمیپور، طاهره و غضنفری، فیروزه. (1396). «اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر انگیزش پیشرفت و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 19(4)، 136-124.
قدمپور، عزتاله؛ و سرمد، زهره. (1382). «نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان»، مجله روانشناسی، 7(2)، 126-112.
کاردانحلوایی، ژیلا؛ حاتمی، جواد و فتحی آذر، اسکندر. (1395). «تاثیر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در درس فیزیک». رویکردهای نوین آموزشی، 11(1)، 62-41.
محمدی، نسیم و دفتری اکباتان، مژگان. (1396). «بررسی اثربخشی خودکارآمدی در انگیزش پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی». راهبرد های آموزش در علوم پزشکی، 10(1)، 41-36.
محمودی، حشمتالله، عرفانی، نصرالله و محققی، حسین. (1396). «تدوین مدلی به منظور تبین و پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر پایه نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی». پژوهش در برنامه درسی، 14(2)، 80-67.
مصرآبادی، جواد و صیادی، صادق. (1397). «فرا تحلیل اثربخشی آموزش نقشه مفهومی بر شاخصهای شناختی، فراشناختی و عاطفی پیشرفت تحصیلی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 68-94.
مهدیپور مارالانی، فرناز؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و حجازی، الهه. (1396). «الگوی ساختاری رابطه دلبستگی به معلم، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان». فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 8(3)، 88-69.
مهدیزاده، حسین؛ اسلامپناه، مریم و پیاب، دلشاد. (1392). «تاثیر بهرهگیری از آموزش با استفاده از نقشه ذهنی رایانه در میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان در درس زمینشناسی». فناوری آموزشی، 8(1)، 21-30.
نامدار، کیوان. (1382). بررسی و مقایسه عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به آسیب بینایی و شنوایی طرح تلفیقی و عادی استان همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد کودکان استثنایی، همدان.
وفوری، جواد. (1398). «بررسی تأثیرآموزش مهارتهای مطالعه برنامهریزی و مدیریتزمان و روش تمرکز و حافظه برمیزان پیشرفت تحصیلی وانگیزش پیشرفت دانشآموزان ایرانی ساکن کشور تاجیکستان در مقطع ابتدایی». روانشناسی مدرسه، 8(2)، 156-173.
یارمحمدیواصل، مسیب؛ محمدی، آرزو و کردنوقابی، رسول. (1398). «مقایسه تاثیر آموزش به شیوه نقشه مفهومی فردی و گروهی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 189-211.
Akdal, D., & Sahin, A. (2014). “The effects of intertextual reading approach on the development of creative writing skills”. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 171-186.
Aydin, H., & Tonbuloglu, B. (2014). “Graduate Students Perceptions’ on multicultural education: A qualitative case study”. Eurasian Journal of Educational Research, 57, 29-50.
Aykac, V. (2015). “An application regarding the availability of mind maps in visual art education based on active learning method”. Procardia - Social and Behavioral Sciences, 174(1), 1859-1866. doi: 10.1016/ j. sbspro.2015.01.848.
Balim, A, G. (2013). “The effect of mind-mapping applications on upper primary students’ success and inquirylearning skills in science and environment education”. International Research in Geographical and Environmental Education, 22(4), 337-352. doi: 10.1080/10382046.2013.826543.
Batdi, V. (2015). “A Meta-analysies Study of Mind Mapping Techniques and Traditional Learning Methods”. Anthropologist, 20(1, 2), 62-68.
Bruinsma, M. (2004). “Motivation, cognitive processing and achievement in higher education”. Journal of Learning and Instruction.14, 549-568.
Buzan, A. (2007). Mind Maps. New York: Oxford Press
Costa, H. (2013). “The Efficacy of study styleon the Procrastination and motivation and academic performance of Students”. Journal of personality and Social psychology, 32, 323-334.
Coughlan, J., Swift, S. (2011). “Student and tutor perceptions of learning and teaching on a first -year study skills module in a university computing department”. Educational Studies, 37(5), 529-539.
Evrekli, E., & Balim, A. G. (2010). “The research on the effects of using mind maps and concepts maps in Science education on students’ academic achievements, inquisitive learning skills perception”. Western Anatolia Journal of Educational Sciences (WAJES), 1(2), 76- 98.
Finn, J. D. (1989). “Withdrawing from school”. Review of Educational Research, 59 (2), 117-142. DOI: 10.2307/1170412
GholamAli Lavassani, M., Ejaei, J. & Davoudi, M. (2013). “The effect of education, learning strategies, self-regulation to self-regulation skills, academic engagement and test anxiety”. Journal of Psychology, 16, 2, 169-181. (Persian)
Gul, R. B., & Boman, J. A. (2006). “Concept Mapping: A Strategy for Teaching and Evaluation in Nursing Education”. Nurse Education in Practice, 6(4), 199-206. Doi: 10.1016/j.nepr.2006.01.001.
Hermans, H. J. (1970). “A questionnaire measure of achievement motivation”. Journal of Applied Psychology, 54(4), 353-363.
Hwang, G. J., Shi, Y. R., Chu, H. C. (2011). “A Concept Map Approach to Developing Collaborative Mind tools for Context-Aware Ubiquitous Learning”. British Journal of Educational Technology, 42(5), 778-789.
Karakis, O. (2013). “University preparatory class students study skills”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 3195-3209.
Lindfors, P., Minkkinen, J., Rimpelä, A., & Hotulainen, R. (2018). “Family and schoolsocial capital, school burnout and academic achievement: A multilevel longitudinalanalysis among Finnish pupils”. International Journal of Adolescence and Youth, 23, 368-381. https://doi.org/10.1080/02673843.2017.1389758.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). “The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom”. Reading & Writing Quarterly, 19 (2), 119-137. DOI: 10.1080/10573560308223
McClelland, D. C., Atkinson, J. W., Clark, R. A., & Lowell E. L. (1953). The achievement motive. New York: Appleton-Century Crofts.
Mona, I. A., & Khalick, F. A. (2008). “The influence of mind mapping on eighth graders’ science achievement”. School Science and Mathematics, 108(7), 298-312.
Nonis, S. G., Hudson, G. I. (2010). “Performance of college students: Impact of study time and study habits”. Journal of Education for Business, 85, 229-238.
Pintrich, P. R. (2003). “A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts”. Journal of Educational Psychology, 95, 667-686.
Reeve, J. & Tseng, M. (2013). “How Students Create Motivationally Supportive Learning Environments for Themselves: The Concept of Agentic Engagement”. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579-595.
Salman Sabbah, S. (2015). ‟The effect of college students' self-generated computerized mind mapping on their reading achievement”. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 11(3), 4-36.
Schaal, S. (2010). “Enriching traditional biology lectures-digital concept maps and their influence on achievement and motivation”. World Journal on Educational Technology, 2(1), 42-54.
Serig, D. (2011). “Beyond brainstorming: The mind map as art”. Teaching Artist Journal, 9(4), 249-257.
Spangler, G., Pekrun, R., Kramer, k., & Hofmann, H. (2010). “Student’s emotions, physiological reactions, and academic engagement in academic exams”. Anxiety, Stress, and Coping, 15(4), 413-432.
Stoica, I, Moraru, S. & Miron, C. (2011). “Concept maps, a must for the modern teaching-learning process”. Romanian reports in physics, 63(2), 567-576.
Tipper, M. (2008). Why do I have to Use Keywords When Mind Mapping?. MichaelonMindMapping.com, Sept 4th 2008.
Zhang, Y., Qin, X., & Ren, P. (2018). “Adolescents’ academic engagement mediates the association between internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm”.
Computers in Human Behavior, 89, 299-307. doi:
10. 1016/j.chb.2018.08.018