احدیان، محمد و آقازاده، محرم. (1377). مبانی نظری و کاربردهای آموزشی نظریه فراشناخت، تهران: نورپردازان.
احمدزاده، مینو. (1392). رابطه سبک فراشناخت خود نظارتی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علوم و تحقیقات کرج.
پایدار، فاطمه. (1390). رابطه تنظیم هیجانی، فراشناخت با سبک مطالعه در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات خوزستان، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان.
تابع بردبار، فریبا و رستگار، احمد. (1394). «مدل روابط و ویژگیهای شخصیت و خودناتوانسازی تحصیلی: نقش واسطهای اهداف پیشرفت»، آموزش در علوم پزشکی، 15(68)، 530-542.
جاویدان، شهربانو. (1395). تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر خود ناتوانسازی و احساس خود کارآمدی دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
جمالزاده، منا. (1395). رابطه انتظار معلم با هیجانهای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان ابتدایی شهر شاهرود، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات شاهرود.
حسینی، سید عدنان؛ سلیمی، حسین و عیسیزادگان، علی. (1393). «تأثیر آموزش شناختی ارتقاء امید بر کاهش خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی شبانهروزی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 91- 90»، مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(18)، 103-83.
حسینی، ثریا. (1396). پیشبینی هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی براساس الگوی سه عاملی و پنج عاملی شخصیت، پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه پیام نور تبریز.
دبیر، مریم؛ اسدزاده، حسن و حاتمی، حمیدرضا. (1396). «آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد – کودک (مطابق با الگوی لندرث) به مادران و اثربخشی آن در کاهش هیجانات منفی تحصیلی دانشآموز»، فصلنامه فرهنگی – تربیتی زنان و خانواده، 12(4)، 56-37.
رضایی، اکبر. (1394). «رابطه باورهای معرفتشناختی، هیجانهای تحصیلی و خودکارآمدی با رویکردهای یادگیری سطحی و عمقی دانشجویان»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 81-59.
سلیمانی شبیلو، ناهید. (1396). روابط بین هیجانهای تحصیلی دانشآموزان، والدین و معلمان با عملکرد تحصیلی (درس علوم پایه هشتم)، پایاننامه کارشناسیارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی تبریز.
شهیدی، لاله و منشئی، غلامرضا. (1396). «اثربخشی آموزش مبتنی بر فراشناخت بر تنظیم هیجان و هیجان ریاضی دانشآموزان دوره دوم متوسطه»، فصلنامه تازههای علوم شناختی، 17(3)، 30-37.
صبحی قراملکی، ناصر؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم؛ آزاد فلاح، پرویز و فتحی آشتیانی، علی. (1387). «بررسی اثربخشی شناخت درمانی و آموزش مهارتهای مطالعه در درمان دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان»، فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی تبریز، 11(3)، 66-43.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). «رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران»، فصلنامۀنوآوریهایآموزشی، 32(8)، 38-7.
کرمی، آزادالله و امیرتیموری، محمدحسن. (1392). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزتنفس دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان قدس»، اندیشههای نوین تربیتی، 2(24)، 85-108.
کریمی عموقین، جواد؛ فتحآبادی، جلیل؛ پاکدامن، شهلا و شکری، امید. (1393). «فراتحلیل یافتهها در زمینه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی»، فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(8)، 139-160.
مریدصالح، مهرداد. (1390). رابطه روشهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.
معیاری، اعظم؛ صبوری کاشانی، احمد؛ قریب، میترا و بیگلرخانی، مهدی. (1388). «مقایسه سبکهای یادگیری دانشجویان سال اول و سال پنجم رشته پزشکی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی»، مجله گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 6(2)، 118-110.
هاشمیان، سیده نجیمه. (1392). رابطه علی بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهمالکاری تحصیلی و هیجانهای منفی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دانشگاه شهید چمران اهواز.
Arazzini Stewart, M., De George-Walker, L. (2014). “Self-handicapping, perfectionism, locus of control, self-efficacy: a path model”. Learning & Individual Differences, 66, 160-164.
Berglas, S., Jones, E. E. (1978). “Drug choice as a self-handicapping strategy in response to noncontingent success”. Journal of Personality and SocialPsychology, 36(4), 405-417.
Cassady, J.C. (2004). “The Impact of cognitive Test Anxiety on Text comprehension Efficiency: The role of Prior Knowledge and working Memort Defictd”. Anxiety, stress and coping, 5, 125-138.
Covington, M. V. (1992). Self-worth theory goes to college: Or do our motivation theories motivate. Big theories revisited. Greenwich: Information Age Publishing.
Derossis, A. M., Rosa, D. D., Schwartz, A., Hauge, L. S., Bordage, G. (2004). “Study habits of surgery residents and performance on American Board of Surgery In-Training examinations”. The American Journal of surgery, 188(3), 230-6.
Godellas, C.V., Hauge, L.S., Huang, R. (2000). “Factors affecting improvement on the American Board of Surgery In-Training Examination (ABSITE)”. Journal of Surgical Research, 91(1), 1-4.
Goetz, T., Pekrun, R., Hall, NC., Haag, L. (2006). “Academic emotions from a social – cognitive perspective: antecedents and domain specificity of students affect in the context of latin instruction”. Britin Journal of educational psychology, 76, 289-308.
Linnenbrink, E. A., Pintrich, PR. (2002). “Achievement goal theory and affect: An asymmetrical bidirectional model”. Educational psychology, 37, 69-78.
Nosenko, D., Arshava, I., Nosenko, E. (2014). “Self-Handicapping as a Coping Strategy: Approaches to Conceptualization”. Advances in Social Sciences Research Journal, 1(3), 157-166.
Pekrun, R., Goetz T., Titz W., Perry R. P. (2002a). “Academic emotions in students self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research”. Educational Psychologist, 37(2), 91-106.
Pekrun, R. Goetz, T., Frenzel, A.C. (2005). “Academic Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M)—user’s manual”. University of Practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341.
Pekrun, R. Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., Perry, R. P. (2011). “Measuring emotions in students' learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ)”. Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48.
Schutz, P., Pekrun, R. (2007). “Emotion in education. San Diego: Elsevier Academic.
Schwinger, M., Stiensmeier-Pelster, J. (2011).Prevention of self-handicapping- The protective function of mastery goals”. Learning and Individual Differences, 21(6), 699-709.
Smederevac-StokiI, S., NovoviI, Z., Milin, P., JaniJiI, B. B., PajiI, D., Biro, M. (2003). “Tendency to self-handicapping in the situation of expected failure”. Psihologija, 36(1), 39-58.
Stein, J. (2010). Emotional self-Regulation a critical component of executive function. In L. Meltzer (Ed.), Promoting Executive Function in the Classroom (pp. 175-201). The Guilford Pres.
Weiner, B. (2001). Intrapersonal and interpersonal theories of motivation from an attributional perspective. Student motivation: The culture and context of learning. Plenum series on human exceptionally. Kluwer academic publishing Ltd.