اشرفزاده، توحید؛ عیسیزادگان، علی و میکائیلی منیع، فرزانه. (1398). «الگوی علی روابط بین باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه بر عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(53)، 72-51.
بفرویی، کاظم. (1393). «روند تحول باورهای معرفتشناختی دانشآموزان مقطع دبیرستان و رابطه آن با عملکرد تحصیلی». مجله علوم تربیتی، 6(21)،150-135.
حیدریهزاده، سمانه السادات. (1398). «بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهرستان یزد». پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 4(33)، 56-41.
رهنما، اکبر؛ نوروزی، محمد و جهانی، فاطمه. (1397). «رابطه باورهای معرفتشناختی با مؤلفههای تدریس اعضای هیأت علمی (موردمطالعه دانشگاه شاهد)». راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 169-151.
زارع، محبوبه و همایونی، علیرضا. (1398). «مدلیابی روابط ساختاری بین باورهای معرفتشناختی با میانجیگری راهبردهای یادگیری بر اضطراب زبان انگلیسی دانش آموزان». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(2)، 10-1.
سواری، کریم. (1396). «اثر باورهای معرفتشناختی و ادراکات یادگیری بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی». دوفصلنامه شناخت اجتماعی، 6(1)، 146-131.
شکوه، فروزان؛ رجبزاده، رضوان؛ حسینی، حمید؛ نامدار، حسن؛ قاسمزاده، حامد؛ جلیلوند، محمدرضا و ایزدفر، علیرضا. (1398). «بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی و راهبردهای یادگیری خود نظمدهنده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی». مجله علوم پزشکی خراسان شمالی، 11(3)، 86-78.
عباسیان، فرحزاد؛ کدیور، پروین و صرامی فروشانی، غلامرضا. (1396). «نقش میانجیگری باورهای معرفتشناختی در رابطه بین باورهای ضمنی هوش با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان». تفکر و کودک، 8(2)، 103-87.
عرفانی آداب، الهام؛ مصرآبادی، جواد و زوار، تقی. (1392). «نقش تعامل فراشناخت؛ شاخصهای پیشرفت تحصیلی: فراتحلیل مطالعات پژوهشی زیربط در داخل کشور». فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 5(3)، 200-165.
عظیمپور، احسان؛ اوضاعی، نسرین و عصاره، علیرضا. (1400). «ارائه مدل علی برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس متغیرهای حل مسأله و جرأتورزی دانشآموزان با واسطهگری تابآوری تحصیلی». راهبردهای شناختی در یادگیری، 9(16)، 138-119.
کدیور، پروین؛ تنها، زهرا و رحمانی، سوده. (1394). «رابطه باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی». مجله علوم تربیتی، 6(22)، 38-23.
کیان، مریم و قادری، رقیه. (1398). «نقش باورهای معرفتشناختی و هوش معنوی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره تحصیلی متوسطه». پژوهشهای آموزشی و یادگیری، 16(1)، 74-65.
مددپور، پژمان؛ محمدیفر، محمدعلی و رضایی، علیمحمد. (1395). «نقش باورهای معرفتشناختی، باورهای انگیزشی و خودکارآمدی ریاضی در پیشبینی پیشرفت ریاضی». مجله روانشناسی مدرسه، 5(1)، 100-81.
مرزوقی، رحمتاله و سیف، دیبا. (1388). «اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفتشناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانشآموزان مقطع راهنمایی». مطالعات برنامه درسی، 4(13)، 24-1.
مصرآبادی، جواد. (1395). «فراتحلیل: مفاهیم، نرمافزار و گزارشنویسی». تبریز: انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مصرآبادی، جواد. (1389).«فراتحلیل پژوهشهای دوزبانه از نظر کیفی، کمی و محتوایی (طرح پژوهشی)». تهران: پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
مهریان، علی؛ کرمی، ابوالفضل؛ اسدزاده، حسن و ستوده، نعمت. (1398). «تدوین مدل ساختاری برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و باورهای معرفتشناختی در دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران». رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(2)، 235-209.
منصوری، محبوبه و فرهادی، هادی. (1398). «رابطه اعتیاد به بازیهای رایانهای، اضطراب اجتماعی و هیجان خواهی با عملکرد تحصیلی نوجوانان: نقش تعدیلکنندگی خودکنترلی». فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 9(3)، 117-97.
هومن، حیدر علی. (1387). «راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش عملی». تهران: انتشارات سمت.
Baker, A. R., Anderman, L. H. (2020). “Are epistemic beliefs and motivation associated with belief revision among postsecondary service-learning participants?”.
Learning and Individual Differences, 78, 1-10.
https://doi.org/10.1016/j.lindif. 2020.101843.
Barvarz, R., Nami, Y., Ahmadi, S. (2013). “The Relationship between the epistemological believes and academic performance”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 121-124.
Cernat, V., Moldovan, L. (2018). “Emotional problems and academic performance of students in manufacturing”. Procedia Manufacturing, 22, 833-839. doi:10.1016/j.promfg.2018.03.118.
Chan, K. W., Elliott, R. G. (2004). “Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning”. Teaching and Teacher Education, 20 (8), 817-831.
Cohen, J. (1988). “Statistical power analysis for the behavioral sciences (Second ed) ”. Hillsdale, N J: Lawrence Erlbaum Associates.
Dimov, B. C., Atanasoska, T., Iliev, D., Trajkovska, D. A., Kuzmanovska, M. S. (2015). “Importance of Investment in Research's of Students and Teachers Epistemological and Pedagogical Beliefs”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 1299-1303.
Hakan, K., Münire, E. (2012). “Profiling individual differences in under graduates’ epistemological beliefs: gender, domain and grade differences”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 738-744.
Hernández, C. F., Cascallar, E., Kyndt, E. (2020). “Socio-economic status and academic performance in higher education: A systematic review”.
Educational Research Review, 29, 1-24.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100305.
Higgins, J. P. T., Thompson, S. G. (2002). “Quantifying heterogeneity in a meta-analysis”. Statistics in Medicine, 21, 1539-1558.
Higgins, J. P. T., Thompson, S. G., Deeks, J. J. & Altman, D. G. (2003). “Measuring inconsistency in meta-analysis”. British Medical Journal BMJ, 327, 557-560.
Hofer, B. R., Pintrich, P. R. (1997). “The development of epistemology theories: Belief about knowing and their relation to learning”. Review of Educational Research, 67, 88-140.
Lodewyk, K. R. (2007). “Relations among epistemological beliefs, academic achievement and task performance in secondary school students”. Educational Psychology, 27(3), 307-327.
Moreira, P., Faria, V., Cunha, D. Inman, R. A. & Rocha, M. (2020). “Applying the trans theoretical model to adolescent academic performance using a person-centered approach: A latent cluster analysis”.
Learning and Individual Differences, 78, 1-9.
https://doi.org/10.1016/ j.lindif.2019.101818.
Orgun, F., Karaoz, B. (2013). “Epistemological beliefs and the self-efficacy scale in nursing students”. Nurse Education Today, 34(6), 37-40.
Perry, W. G. (1970). “Forms of intellectual and ethical development in the college years: A scheme”. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Piaget, J. (1950). “Introductional epistemologie genetique”. Paris: presses university de France. “
Phan, H. P. (2008). “Exploring epistemological beliefs and learning approaches in context: A socio cultural perspective”. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(3), 793-822.
Phan, H, P. (2008a). “Predicting change in epistemological beliefs, reflective thinking, learning styles: A longitudinal study”. British Journal of Educational Psychology, 78, 75-93.
Phan, H. P. (2006). “Examination of student learning approaches, reflective thinking, and epistemological beliefs: A latent variables approach”. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(3), 577-610.
Phan, H. P. (2008b). “Multiple regression analysis of epistemological beliefs, learning approaches and self regulated learning”. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(1), 157-184.
Ranjeeth, S., Latchourni, T. P., Paul, V. P. (2020). “Role of gender on academic performance based on different parameters: Data from secondary school education”.
Data in brief, 29, 1-18.
https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.105257.
Schommer, M. (1990). “Effects of beliefs about nature of knowledge on comprehension”. Journal of Educational Psychology, 82, 498-504.
Schommer, M. (1993). “Epistemological development and academic performance among secondary students”. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
Schommer, M. (1994). “Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions”. Educational psychology Review, 6, 223-319.
Schommer, M., Calvert, C., Gariglietti, G., Bajaj, A. (1997). “The development of epistemological beliefs among secondary education students: A longitudinal study”. Journal of Educational Psychology, 89(1), 37-40.
Ulucinar, U., Akar, C., Demir, M., Demirhan, G. (2012). “An investigation on epistemological beliefs of university students”. Procedia - Social and Behavioral Sciences 46, 5133-5137.
Vecaldo, R. T. (2017). “Epistemological beliefs, academic performance and teaching competence of pre-service teachers”. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 5(2), 114-124.