ابراهیمیبخت، حبیباله؛ یاراحمدی، یحیی؛ اسدزاده، حسن و احمدیان، حمزه. (1397). «تدوین مدل سرزندگی تحصیلی براساس خشنودی از نیازهای بنیادین روانشناختی، جهتگیری انگیزشی، یادگیری خوراهبر»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 153-135.
احمدیان، حمزه؛ جمهری، فرهاد؛ احدی، حسن و فرخی، نورعلی. (1390). «تدوین و آزمون مدل ارتباط بین شخصیت، نیازهای روانی و بهزیستی روانشناختی»، دستاوردهای روانشناختی، 1(18)، 18-1.
البرزی، محبوبه؛ رضویه، اصغر. (1390). «تأثیر انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودکان». تازههای علومشناختی، 13(2)، 66-57.
پلنت، جولی. (1392). راهنمای گامبهگام برای تحلیل دادهها با استفاده از برنامه SPSS: راهنمای نجات، ترجمه علیاکبر رضایی. تهران: فروزش.
حجازی، الهه؛ خضریآذر، هیمن و امانی، جواد. (1391). «ادراک دانشآموز از حمایت معلم از خودمختاری و خودکارآمدی انگلیسی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی». مطالعاتآموزشویادگیری، 1(62)، 50-29.
سپهریانآذر، فیروزه. (1395). «تأثیر روش یادگیری مشارکتی جیگساو بر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 13(4)، 30-21.
شیخالاسلامی، راضیه و دفترچی، عفت. (1394). «پیشبینی نشاط ذهنی دانشآموزان براساس جهتگیریهای هدف و نیازهای اساسی روانشناختی»،
مجله روانشناسی، 19(2)، 174-147.
فرانکن، رابرت ای. (1393). انگیزش و هیجان. ترجمه حسن شمساسفندآباد، غلامرضا محمودی و سوزان امامیپور، تهران: نشر نی.
متقی، شکوفه؛ یزدی، سیده منور؛ بنیجمالی، شکوه السادات و درویزه، زهرا. (1393). «ارتباط معلم-دانشآموز و تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل: نقش واسطهای: نقش واسطهای انگیزش خودتعیینگری و عملکرد تحصیلی»، پژوهش در نظامهای آموزشی، 27(8)، 58-35.
محیاپور، اکبر. (1377). اثر رقابت بر انگیزه درونی و عملکرد حل مسأله دانشآموزان مقطع راهنمایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
ناعمی، علیمحمد؛ کریمی، علی و فقیهی، سمانه. (1399). «تأثیر تدریس الگوی چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه هفتم»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(14)، 186-163.
Badri, R., Amani-Saribaglou, J., Ahrari, G., Jahadi, N., Mahmoudi, H. (2014). “School culture, basic psychological needs, intrinsic motivation and academic achievement: testing a casual model”. Mathematics Education Trends and Research, 1-13.
Benita, M., Roth, G., Deci, E. L. (2014). “When are mastery goals more adaptive? It depends on experiences of autonomy support and autonomy”. Educational Psychology, 106(1), 258-267.
Bittner, J. V., Heidemeier, H. (2013). “Competitive mindsets, creativity, and the role of regulatory focus”. Thinking Skills and Creativity, 9, 59-68.
Bittner, J. V., Bruena, M., Rietzschel, E. F. (2016). “Cooperation goals, regulatory focus, and their combined effects on creativity”. Thinking Skills and Creativity, 19, 260-268.
Bujacz, A., Dunne, S., Fink, D., Gatej, A. R., Karlsson, E., Ruberti, V., Wronska, M. K. (2016). “Why do we enjoy creative tasks? Results from a multigroup randomized controlled study”. Thinking Skills and Creativity, 19, 188-197.
Chen, B., Vansteenkiste, M., Beyers, W., Boone, L., Deci, E. L., Van der Kaap-Deeder, J., Verstuyf, J. (2015). “Basic psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures”. Motivation and Emotion, 39(2), 216-236.
Cheon, S. H., Reeve, J., Moon, I. S. (2012). “Experimentally based, longitudinally designed, teacher-focused intervention to help physical education teachers be more autonomy supportive toward their students”. Sport & Exercise Psychology, 34(3), 365-396.
Conti, R., Amabile, T. M. (1995). Problem Solving Among Computer Science Students: The Effect of Skill, Expectation and Personality on Solution Quality. Boston, Massachusetts.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). “The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior”. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Deci, E. L., Betley, G., Kahle, J., Abrams, L., & Porac, J. (1981). “When trying to win: competition and intrinsic motivation”. Personality and Social Psychology Bulletin, 7, 79-83.
Deci, E. L., Ryan, R. M., Williams, G. C. (1996). “Need satisfaction and the self-regulation of learning”. Learning and Individual Differences, 8(3), 165-183.
Deutsch, M. (1949). “A theory of cooperation and competition”. Human Relations, 2, 129-151.
Estrada, C. A., Isen, A. M., Young, M. J. (1997). “Positive affect facilitates integration of information and decreases anchoring in reasoning among physicians”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 72, 117-135.
Friedman, R. S., Forster, J. (2001). “The effects of approach and avoidance motor actions on the elements of creative insight”. Personality and Social Psychology, 79(4), 477-492.
Gruys, M. L., Munshi, N. V., Dewett, T. C. (2011). “When antecedents diverge: Exploring novelty and value as dimensions of creativity”. Thinking Skills and Creativity, 6(2), 132-137.
Hardy, J. H., Ness, A. M., Mecca, J. (2017). “Outside the box: Epistemic curiosity as a predictor of creative problem solving and creative performance”. Personality and Individual Differences, 104, 230-237.
Heydari, M., Neyestani, Ghamarani, A., Faramarzi, S. (2012). “Relationship between the level of personal autonomy in high school students and the rate of teacher's attention teaching approaches of personal autonomy”. Education and Learning, 1(1), 35-42.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. (1974). “Instructional goal structure: Cooperative, competitive, or individualistic”. Review of Educational Research, 44, 213-240.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. (2005). “New developments in social interdependence theory”. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 131, 285-358.
Klassen, R., M., Perry, N., E., Frenzel. A., C. (2012). “Teachers’ relatedness with students: An underemphasized component of teachers’ basic psychological needs”. Educational Psychology, 104(1), 150-165.
Longo, Y., Gunz, A., Curtis, G. J., Farsides, T. (2016). “Measuring need satisfaction and frustration in educational and work contexts: the need satisfaction and frustration scale (NSFS)”. Happiness Studies, 17(1), 295-317.
Nicholls, J. G. (1972). “Creativity in the person who will never produce anything original and useful: The concept of creativity as a normally distributed trait”. American Psychologist, 27, 717-727.
Niemiec, C. P., Ryan, R. M. (2009). “Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice”. School Field, 7(2), 133-144.
Parra, P., Oliva, A. (2009). “A longitudinal research on the development of Eemotional autonomy during adolescence”, The Spanish Journal of Psychology, 1, 66-75.
Roseth, C. J., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2008). “Promoting early adolescents’ achievement and peer relationships: the effects of cooperation, competition, and individualistic goal structures”. Psychological Bulletin, 134, 223-246.
Rushton, S., Larkin, E. (2001). “Shaping the learning environment: Connecting developmentally appropriate practices to brain research”. Early Childhood Education, 29(1), 25-34.
Shalley, C. E., Perry-Smith, J. E. (2001). “Effects of social-psychological factors on creative performance: the role of informational and controlling expected evaluation and modeling experience”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 84(1), 1-22.
Torrance, E. P. (1998). “An interview with E P. Torrance: About creativity educational”. Psychology Review, 10, 441-452.
Torrance, E. P. (2003). “The millennium: A time for looking forward and looking back”. Secondary Gifted Education. 15(1), 6-12.
Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., Soenens, B., Lens, W. (2010). “Capturing autonomy, competence, and relatedness at work: construction and initial validation of the work-related basic need satisfaction scale”. Occupational and Organizational Psychology, 83(4), 981-1002.