آذین، احمد و موسوی، سید محمود. (1390). «بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانش-آموزان مقطع متوسطه شهرستان فریدونشهر». جامعهشناسی کاربردی، 41، 200-183.
بیلر، رابرت. (1371). کاربرد روانشناسی در آموزش. ترجمة پروین کدیور. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1974) تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
پورمحمد، وحیده. (1390). مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای زندگی در افراد وابسته به مواد و عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
جباری، ثریا و مصرآبادی، جواد. (1395). «بررسی مقایسهای دانشآموزان منضبط و دارای مشکل انضباطی از لحاظ مؤلفههای عاطفه به مدرسه، صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی». فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 57، 84-71.
شیخ الاسلامی، علی. و کریمیان پور، غفار. (1397). پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاسی، راهبردهای شناختی یادگیری، 6 (10)، 95-111.
فولادچنگ، محبوبه. (1387). «نقش بافت خانوادگی در نیمرخ شخصی نوجوانان». مجله روانشناسی، 45، 89-72.
کیمیایی، سید علی و بیگی، فاطمه. (1389). «مقایسه کارکرد خانوادگی مادران کودکان سالم و کودکان بیشفعال / نقص توجه». مجله علوم رفتاری، 2، 148-141.
مصرآبادی، جواد. (1395). کاربست آمار استنباطی در علوم رفتاری، تبریز: انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مصرآبادی، جواد؛ بدری، رحیم؛ واحدی، شهرام. (1389). «بررسی میزان بیانضباطیهای دانشآموزان دختر و پسر در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم». فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 5، 159-136.
مصرآبادی، جواد؛ پیری، موسی؛ استوار، نگار. (1392). «بررسی تنوع بیانضباطیهای دانشآموزان از دیدگاه معلمان مدارس متوسطه شهر تبریز». فصلنامه علمی- پژوهشی نوآوریهای آموزشی، 12(48)، 126-111.
مینوچین، س. (1389). خانواده و خانوادهدرمانی (ترجمه باقر ثنائی). تهران: امیرکبیر. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1974).
هاشمی، تورج.، واحدی، شهرام. و محبی، مینا (1394). رابطه ساختاری پیوند با مدرسه و والدین با رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی، راهبردهای شناختی یادگیری، 3 (5)، 1-20.
یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری. (1389). طرحواره درمانی (راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی). ترجمه: حسن حمیدپور؛ زهرا اندوز. تهران: ارجمند.
یوسفی، ناصر. (1391). «بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاسهای شیوه سنجش خانوادگی مک مستر (FAD)»، فصلنامه علمی- پژوهشی اندازهگیری تربیتی، 7، 112-83.
Aldenderfer, M. S., & Blashfield, R. K. (1984). Cluster analysis. Beverly Hills, CA: Sage.
Bahrami Ehsan, H. & Bahramizadeh, H. (2011). “Early Maladaptive Schemas and Agreeableness in Personality Five Factor Model”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 547-551.
Ball, S. A., & Cecero, J.J. (2001). “Addicted patients with disorders: Traits, shemas, and presenting problems”. Journal of Peronality Disorders, 15(1), 72-83.
Barazandeh, H., Kissane, D. W., Saeedi, N. & Gordon, M. (2016). “A systematic review of the relationship between early maladaptive schemas and borderline personality disorder/traits”, Personality and Individual Differences, 94, 130-139.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Calvete, E. & Orue, I. (2008). “Social anxiety and dysfunctional cognitive schemas”, Psicologia Conductual, 16(1), 5-21.
Calvete, E., Orue, I. & Hankim, B L. (2008). “Early maladaptive schemas and social anxiety in adolescents: the mediating role of anxious automatic thoughts”, Journal Anxiety Disorder, 27(3), 278-288.
Carr, S. N., Francis, A. J. (2010). Early maladaptive schemas and personality disorder Symptoms: an examination in a non-clinical sample, Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 83(4), 333-349.
Epstein, N. B., Baldwin, L. M., & Bishop, D. S. (1993). “The McMaster Family Assessment Device”, Journal of marital and family therapy, 9, 171-180.
Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Classroom management as a field of inquiry. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 3-16). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Evertson, C. M., Weinstein, C. S. (Eds.). (2006). Handbook of classroom management: Research practice, and contemporary issues. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Flink, N., Lehto, S.M., Koivumaa-Honkanen, H., Viinamäki, A., Ruusunen, M. (2019). “Early maladaptive schemas and suicidal ideation in depressed patients”,
The European Journal of Psychiatry, 31(3), 87-92.
Garwood, J. D., Vernon-Feagans, L. (2017). “Classroom management affects literacy development of students with emotional and behavioral disorders”. Exceptional Children, 83, 123-142.
Gleason, K. A., Jensen-Campbell, L. A., & Richardson, D. S. (2004). “Agreeableness as a predictor of aggression in adolescence”. Aggressive Behavior, 30, 43-61.
Halvorsen, M., Wang, C. E., Richter, J., Myrland, I., Pedersen, S. K., Eisemann, M., et al. (2009). “Early maladaptive schemas, temperament and character traits in clinically depressed and previously depressed subjects”. Clinical Psychology and Psychotherapy, 16, 394-407.
Haugh, J. H., Miceli, M. & DeLorme, J. (2017). “Maladaptive Parenting, Temperament, Early Maladaptive Schemas, and Depression: A Moderated Mediation Analysis”,
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 39, 103-116.
Henderson, J. M., Hayslip, B., King, J. K. (2004). “The Relation between Adjustment and Bereavement- Related Distress: A Longitudinal Study”. Mental Health Counseling, 24, 98-112.
Hinrichsen, H. Waller, G. & Emanuelli, F. (2004). Social anxiety and agoraphobia in the eating disorders: associations with core beliefs, Journal of Nervous and Mental Disease, 192, 784-787.
Jones, K., Charlton, T., & Wilkin, J. (1995). “Classroom behaviors’ which first and middle school teachers in sat ttelena find troublesome”. Educational studies, 21(1), 139-153.
Kirsch, J. (2009). Early maladaptive schemas self-esteem and changes in depression and anxiety in young adult’s purring residential substance abuse treatment. Widener University, institute for Graduate clinical psychology, Pennsylvania, ProQuest, 35-45.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). “Determining sample size for research activities”. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610
Kuzsman, F. L., & Schnall, H. (1987). “Managing teachers’ stress: Improving discipline”.
The Canadian School Executive, 6, 3–10.
Lobbestestael, J., Arntz, A. & Sieswerda. S. (2005). “Schema modes and childhood abuse in borderline and antisocial personality disorders”. J Behave Their Ext Psychiatry, 36(3), 53-240
Mrachko, A. A., Kostewicz, D. E., & Martin, W. P. (2017). “Increasing Positive and Decreasing Negative Teacher Responses to Student Behavior through Training and Feedback”. Behavior Analysis: Research and Practice, 17(3), 250-265.
National Center for Education Statistics. (2015). Schools and Staffing Survey. Washington, DC: Institute of Education Sciences. Retrieved from https://nces.ed.gov/surveys/sass/
Nobre, P. J. & Carvalho, J. (2014). “Early maladaptive schemas in convicted sexual offenders: Preliminary findings”, International Journal of Law and Psychiatry, 37, 210-216
Nor Dahl, H. M., Holes, H., Haugum, J. A. (2005). “Early Maladaptive schemas in patients with or without personality disorders: does schema modification predict symptomatic relief?”, Clinical psychology & psychotherapy, 12, 142-149
PaiLin, L., Douglas H., and Chaolin Charles L. (2007). “The relationship of family closeness with college students' self-regulated learning and school adjustment”. College Student Journal, 41,124-139.
Rhohd, F. A. (2012). “Influence of demographic factors on stress perception of teachers of public secondary schools in Cameroon”, Procardia – social and behavioral sciences, 47, 439-443.
Shorey, R. C., Stuart, G. L. & Anderson, S. (2013). “Early maladaptive schemas among young adult male substance abusers: A comparison with a non-clinical group”, Journal of Substance Abuse Treatment, 44, 522-527.
Stallard, P. (2007). “Early maladaptive schemas in children: stability and differences between a community and a clinic referred sample”. Clinical psychology and psychotherapy, 14(1), 10-18
Thimm, J. C. (2010). “Personality and early maladaptive schemas: A five- factor model perspective”, Journal of Behavior Therapy and Experimental psychiatry, 41, 373-380.
Thimm, J. C. (2010). “Personality and early maladaptive schemas: A five-factor model perspective”, Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41, 373-380.
Thimm, J. C., & Holland, J. M. (2016). “Early Maladaptive Schemas, Meaning Making,and Complicated Grief Symptoms After Bereavement”. International Journal of Stress Management, 24(4), 347–367
Young, J. E. (1999). Cognitive therapy for personality disorders: A schema – Focused approach (3rd Ed). Sarasota, FL: professional Resource press.
Young, J. E., Klosko, J., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. New York: Guilford Press.