TY - JOUR ID - 3206 TI - مقایسه میزان بی‌انضباطی دانش‌آموزان خوشه‌های مختلف تشکیل شده براساس طرح‌واره‌های شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - استوار, نگار AU - حسینی نسب, داود AU - لیوارجانی, شعله AD - دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - استاد گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 13 SP - 173 EP - 190 KW - رفتارهای بی‌انضباطی KW - مدیریت کلاسی KW - اولیه KW - عملکرد خانواده KW - تحلیل خوشه‌ای DO - 10.22084/j.psychogy.2019.18454.1921 N2 - هدف: بی‌انضباطی‌های کلاسی دانش‌آموزان یکی از عوامل منفی مؤثر بر بازده‌های تحصیلی در کلاس‌های درس است. روش: این پژوهش با هدف مقایسه میزان انواع رفتارهای بی‌انضباطی دانش‌آموزان خوشه‌های مختلف تشکیل شده براساس مؤلفه‌های طرح‌واره‌های شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده انجام شد. برای تشکیل خوشه‌های دانش‌آموزان براساس مؤلفه‌های طرح‌واره‌های شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده از روش چندمیانگینی در بین یک گروه 360 نفری از دانش‌آموزان دختر پایه دهم شهر تبریز استفاده شد. یافته‌ها: بر طبق معیارها، خوشه‌بندی دانش‌آموزان به دو خوشه بیشترین تمایز را داشت. دانش‌آموزان خوشه یک با بیشترین تعداد نسبت به خوشه دوم، میانگین‌های بالاتری در تمامی طرحواره‌های شناختی ناسازگار اولیه دارند درحالی‌که در مؤلفه‌های عملکرد خانواده افراد این خوشه میانگین‌های پایین‌تری داشتند. نتیجه‌گیری: همچنین طبق نتایج یک آزمون MANOVA مشخص شد که دانش‌آموزان خوشه یک میانگین‌های بالاتری در هر پنج نوع از رفتارهای بی‌انضباطی دارند. یافته‌های این پژوهش بر اهمیت توجه به مؤلفه‌های خانوادگی و طرحواره‌های دانش‌آموزان بر بدرفتاری‌های آن‌ها تأکید می‌کند. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_3206.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_3206_ba988b15ca8afb8ef0d0894dc7a46647.pdf ER -