ابوالمعالی، خدیجه؛ هاشمیان،کیانوش و اناری، فهیمه. (1391). «تعیین سهم مؤلفههای ادراک محیط کلاس درس در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران». فصلنامه علمی-پژوهشی نوآوری مدیریت آموزشی، 7(3)، 19-34.
پیریایی، صالحه و نعامی، عبدالزهرا. (1391). «رابطه ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز». پژوهش در نظام آموزشی، 6(16)، 42-29.
حسینچاری، مسعود؛ خیر، محمد. (1381). «بررسی جو روانی- اجتماعی کلاس بهعنوان یکی از ابعاد فرهنگ مدرسه». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 9(4)، 25-42.
خانی، حامد؛ فاضلی، حسن؛ کریمی، یوسف؛ بندک، موی و پرگاری، نسیبه. (1392). «ارزیابی جو روانی- اجتماعی کلاس درس در شناسایی ساختار درونی مدرسه و ارتباط آن با خلاقیت دانشآموزان»، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(2)، 19-38.
خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1394). بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر هیجان یادگیری، اشتیاق تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوم دوره اول متوسطه شهر خرمآباد. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان.
زاهدبابلان، عادل؛ کریمیان پور، غفار و دشتی، ادریس. (1396). «نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارهی تحصیلی در اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان پایهی پنجم و ششم ابتدایی»، رویکردهای نوین آموزشی، 12(1)، 79-91.
شیخالاسلامی، علی؛ کریمیانپور، غفار. (1397). «پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بر اساس حمایت تحصیلی و جو روانی اجتماعی کلاس درس». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 95-111.
عباسی، مسلم؛ اعیادی، نادر؛ شفیعی، هادی و پیرانی، ذبیح. (1394). «نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری». دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(6)، 49-54.
قدمپور، عزتاله؛ قاسمی پیربلوطی، محمد؛ حسنوند، باقر و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1398). «بررسی ویژگیهای روانسنجی اشتیاق تحصیلی»، مجله اندازهگیری تربیتی، 8(29)، 167-184.
مرادی، مرتضی. (1396). «ارائه مدل علی- تجربی از بررسی نقش واسطهگری درآمیزی تحصیلی در رابطه بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمت خود تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی»، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 2(72)، 68-90.
مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهابزاده، صدیقه؛ صباغیان، حمید و دهقانیزاده، حسین. (1395). «آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ایرانی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی». فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6(24)، 251-276.
مـومنی، خدامراد؛ عباسی، مسلـم؛ پیرانی، ذبیـح؛ ویگیان کوله مرز، محمدجـواد. (1396). «نقش هیجانپذیری و جو عاطفی خانواده در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 182-159.
مهنا، سعید و طالع پسند، سیاوش. (1395). «رابطه حمایتهای محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16، 31-42.
میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده، لیلا. (1391). «ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر»، روانشناسی مدرسه، 1(4)، 90-103.
Ahola, K., Hakanen, J. (2007). “Job strain, burnout and depressive symptoms: a prospective study among dentists”, Journal of affective disorders.104, 103-110.
Baykal, U., Sokmen, S., Korkmaz, S., Akgun, E. (2005). “Determining student satisfaction in a nursing college”. Nurse Education Today, 25, 255-262.
Belfi, B., Goos, M., Fraine, B.D., Damme, J.V. (2012). “The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review”. Educational Research Review, 7(1), 62-74.
Bloom, B.S. (1964). Stability and change in human characteristics. New York: Johan Wiley and Sons, Inc.
Brown, S. P. (1996). “A meta-Analysist and review of organizational research on job involvement”. Psychologyical Bulletin, 2, 235-255.
Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N. M., Pickeral, T. (2009). “School climate: Research, policy, practice, and teacher education”. Teachers College Record, 111(1), 180-213.
Degarmo, D., Martinez, J. C. (2006). “A Culturally Informed Model of Academic Well-Being for LatinoYouth: The Importance of Discriminatory Experiences and Social Support”, Published in final edited form as: Fam Relat, 55(3), 267-278.
Dorman, J. P., Fisher, D. L., Waldrip, B. G. (2006). Classroom envronment, students’ perceptions of assessment, academic efficacy and attitude to science: a lisrel analysis. University of Southern Queensland Australia.
Eccles, J.S., Roeser, R.W. (2009). Schools, academic motivation and stageenvironment fit. In: Lerner, R.M., Steinberg, L. (Eds.), Handbook of Adolescent Psychology, third ed. John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 404-434.
Fraser, B. J., Walberg, H. J. (1991). Educational environments: Evaluation, antecedents and consequences. Oxford: Pergamon Press
Fraser, B. J., Gidinge, G. J., Mcrobbie, C. R. (1995). “Evolution and validation classroom environment”. Journal Of reaserch in Science Teaching, 32, 399-422.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., Paris, A. H. (2004). “School engagement: Potential of the concept, state of the evidence”. Review of Educational Research, 74, 59-109.
Greenwood, C. R., Beecher, C., Atwater, J., Petersen, S., Schiefelbusch, J., Irvin, D. (2017). An Ecobehavioral Analysis of Child Academic Engagement: Implications for Preschool Children Not Responding to Instructional Intervention. Topics in Early Childhood Special Education, 0271121417741968.
Haapasalo, I., Valimaa, R., Kannas, L. (2010). “How comprehensive school students perceive their psychosocial school environment”. Scandinavian Journal ofEducational Research, 54: 133-150. http://dx.doi.org/10.1080/ 00313831003637915.
Holopainen, L., Lappalainen, K., Junttila, N., Savolainen, H. (2012). “The role of social competence in the psychological well-being of adolescents in secondary education.” Scandinavian Journal of Educational Research, 56(2), 199-212.
Kinnunen, J. M., Lindford, P., Rimpela, A., Salmela-aro, K., Rathmen, K., Perelman, J. Federico, B., Richter, M., Kunst, A. E., lorant, V. (2016). “Academic well-being and smoking among 14- to 17-year-old schoolchildren in six European cities”.
Journal of Adolescence, 50, 56-64.
Li, Y., Lerner, R. M. (2011). “Trajectories of school engagement during adolescence: implications for grades, depression, delinquency, and substance use”.
Developmental Psychology, 47, 233-247.
http://dx.doi.org/10.1037/a0013153.
Mainhard, B., Bork, W. (2010). “The development of the classroom social climate during the first months of the school”. Contemporary educational psychology, 34, 185-194.
Mainhard, M.T., Brekelmans, M., Wubbels, T. (2010). “Coercive and supportive teacher behaviour: Within- and across-lesson associations with the classroom social climate”. Social and Behavioural Sciences, Utrecht University, 1-10.
Maslach, C., Schaufeli, W.B., Leiter, M. P. (2001). “Job Burnout”. Annual Review ofPsychology, 52, 39-422.
Mistry, Rashmita S., Benner, A., Tan. C., Kim. S. (2009). “Family Economic Stress and Academic Well-Being AmongChinese-American Youth: The Influence of Adolescents’ Perceptions of Economic Strain”. Published in final edited form as: Journal of Marriage and Family, 72(3), 685-704.
Niemivirta, M. (2004). Stability and change in middle school students' school value: An application of latent growth curve modeling. In A. Efklides, G. Kiosseoglou, & Y. Theodorakis (Eds.), Qualitative and quantitative research in psychology (Vol. 2, pp. 301-314). Athens, Greece: Ellinika Grammata.
OECD. (2013). PISA 2012 results in focus: What 15-year-olds know and what they cando with what they know. Paris: Author.
Salanova, M., Schafeli, W. B., Martinnez, I., Berso, E. (2009). “How obstacles and facilitators predict academic performance: the mediating role of study burnout and engagement”. Anxiety, Stress & Coping, 1, 1-18.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., Nurmi, E. J. (2009). “School-Burnout Inventory (SBI): Reliability and validity”. European Psychologist, 25, 48-57.
Salmela- Aro, K., Tolvanen, A., Nurmi, J. V. E. (2009). “Achievment sterategies during university studies predict early career burnout and engagement”. Journal of vocational Behavior, 75, 162-172.
Salmela-Aro, K., Upadyaya, K. (2014). “School burnout and engagement in the context of demands–resources model”. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137-151.
Salmela-Aro, K., Tynkkynen, L. (2012). “Gendered pathways in school burnout among adolescents”.
Journal of Adolescents, 35, 929-939.
http://dx.doi.org/ 10.1016/j.adolescence.2012.01.001.
Samdal, O., Wold, B., Bronis, M. )1999). “Relationship between student’s perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study”. School Effectiveness and School Improvement, 10(3), 296-320.
Schafeli, W. B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V., Baker, A. B. (2002). “The measurement of engagement and burnout”. Journal of Happiness studies, 3, 71-92.
Schenke, K., Ruzek, E., Lam, A. C., Karabenick, S. A., Eccles, J. S. (2017). “Heterogeneity of student perceptions of the classroom climate: a latent profile approach”. Learning Environments Research, 20(3), 289-306.
Seligman, M. E. P., Csikszentmihalyi, M. (2000). “Positive Psychology: An Introduction”. American Psychology. 55, 5-14.
Skinner, E. A., Pitzer, J. R. (2012). Developmental dynamics of student engagement, copying, and everyday resilience. In: Christenson, S.L., Reschly, A.L., Wylie, C. (Eds.), Handbook of Research on Student Engagement. Springer, New York, 21-44.
Suldo, S. M., Riley, K. N., Shaffer, E. J. (2006). “Academic correlates of children and adolescent’s life satisfaction”. School Psychology International. 27(5), 567-582.
Trautwein, U., Ludtke, O. (2009). “Predicting homework motivation and homework effort in six school”, Learning and Instruction, 19, 243-258.
Thuy-vy, T. N., Deci, E. L. (2016). “Can it be good to set the bar high? The role of motivational regulation in moderating the link from high standards to academic well-being”. Learning and Individual Differences, 45, 245-251.
Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., Niemivirta, M. (2012). “Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education”. Learning and Individual Differences, 22, 290-305.
Upadaya, K., Salmela-Aro, K. (2013). “Development of school engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts. A review of empirical research”. European Psychologist, 18(2), 136-147.
Yazzie-Mintz, E., McCormick, K. (2012). Finding the humanity in the data: understanding, measuring, and strengthening student engagement. In: Christenson, S.L., Reschly, A.L., Wylie, C. (Eds.), Handbook of Research on Student Engagement. Springer, New York, pp. 743-762.
Walburg, V. (2014). “Burnout among high school students: a literature review”. Children and Youth Services Review, 42, 28-33.
Wigfield, A., Eccles, J. S. (2000). “Expectancy–value theory of achievement motivation”. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81, doi:10.1006/ceps.1999.1015.