رابطه راهبرد خودنظم‌دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبک‌های تصمیم‌گیری در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام‌نور

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین راهبرد خودنظم­دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت با سبک‌های تصمیم‌گیری دانشجویان انجام شد.
روش: این مطالعه بر روی 379 دانشجو (219 مرد و 160 زن) که به روش نمونه‌گیری طبقه­ای نسبتی از میان کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز انتخاب شده بودند انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های راهبردهای انگیزشی برای یاد­گیری پینتریچ و همکاران (1991)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه سبک‌های تصمیم­گیری اسکات و بروس (1995) گردآوری شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا توسط کارشناسان تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای­کرونباخ به‌ترتیب 81/0 و 83/0 و 76/0 برآورد گردید تحلیل داده­ها با نرم‌افزار spss و به کمک روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت.
یافته­ها: براساس نتایج، راهبردخودنظم­دهی فراشناختی، پیش‌بینی­کننده مثبت و خوبی برای سبک تصمیم‌گیری عقلایی می‌باشد. همچنین راهبرد خود نظم­دهی فراشناختی، سبک تصمیم‌گیری آنی را به‌صورت منفی و معکوس پیش‌بینی می‌کند. اهداف پیشرفت اجتنابی به‌صورت منفی و معکوس سبک تصمیم عقلایی را پیش‌بینی می‌کند. اهداف پیشرفت تبحری، سبک تصمیم‌گیری شهودی و اجتنابی را به‌صورت منفی و معکوس پیش‌بینی می‌کند. اهداف پیشرفت عملکردی پیش‌بینی کننده معنی‌داری برای سبک‌های تصمیم‌گیری نبود.
نتیجه­گیری: بنا به اهمیت راهبرد خود نظم‌دهی فراشناختی و اهداف پیشرفت، تقویت این راهبرد و اهداف در دانشجویان می‌تواند در به‌کارگیری سبک تصمیم­گیری مناسب و پرهیز از سبک ­تصمیم‌گیری نامناسب نقش مهمی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relation ship between self-regulation of metacognitive strategies and achivement goals with Decision making styles in students

نویسندگان [English]

  • akbar rezaei 1
  • mohammadreza rahimi 2
چکیده [English]

Purpose: This research was conducted by the aim of determining the relationship between meta-cognitive self-regulation strategy and achievement goals with decision-making styles in students’.
Method: This study was conducted on 379 students (219 men and 160) women. were selected by Relative class sampling method from all B.A students at Tabriz Islamic Azad University. The data were collected by Pintrich and his colleagues (1991) ’ motivated strategies for learning questionnaire and Midgley his colleagues (1998) ’achievement questionnaire and and Bruce Scott (1995) decision-making styles questionnaire. The data were analyzed by software spss and Pearson correlation and multiple regression analysis statistical methods.
Findings: The results showed that metacognitive self-regulation strategy is good and positive predictive for rational decision-making style. Also metacognitive self-regulation strategy predict immediate decision-making style as a Negatively. avoidance achievement goals, predict rational decision-making style as a Negatively. mastery Achievement goal predict avoidance and intuitive decision making style as a Negatively. Performancs Achievement goals were not meaningful predictors for decision-making styles.
Conclusion: the importance of metacognitive self-regulation strategy and achievement goals, Reinforcement this strategy and goals of the students can the use of appropriate decision-making styles and Avoidance of inappropriate decision-making style play an important role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meta-cognitive self-regulation strategy
  • decision making styles
  • achievement goals
آریا زند، علیرضا. (1388). «جایگاه مدیریت دانش در تصمیم‌گیری‌های مدیران مدارس آموزش و پرورش تهران»، فصلنامه مدیریت، 7(17)، 81-66.
آهنچیان، محمدرضا و عصاررودی، عبدالقادر. (1394). «ارتباط سبک­های تصمیم­گیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری». مجله علوم مراقبتی نظامی، 2(1)، 32-24.
باقریان، محمد. (1380). تصمیم‌گیری حکیمانه: رویکردی جدید به الگوسازی در مدیریت. تهران: مرکز آموزشی مدیریت دولتی.
تابش، فهیمه و زارع، حسین. (1391). «تأثیر آموزش مهارت‌های هوش هیجانی بر سبک‌های تصمیم‌گیری عقلایی، شهودی، اجتنابی، وابسته و آنی». مجله علوم رفتاری، 6(4)، 329-323.
جعفری، پریوش و مکتبی، سیدحبیب. (1387). «ارائه مدل مدیریت آموزشگاهی مبتنی بر فراشناخت برای مدیران مدارس ابتدایی». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد گرمسار، 2(2)، 60-52.
حیدری، محمد؛ شهبازی، سارا و دریش، فاطمه. (1392). «تأثیر آموزش حل مسأله بر تصمیم‌گیری دانشجویان فوریت پزشکی». مجله مدیریت ارتقای سلامت،20(2)، 31-25.
خرازی، علینقی؛ اژه­ای، جواد؛ قاضی طباطبایی، محمود و کارشکی، حسین. (1387). «بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی: آزمون یک الگوی علی». مجله روانشناسی و علوم­تربیتی، 38(3)، 87-69.
رضایی، اکبر. (1388). «نقش باورهای معرفت‌شناختی، سبک­های تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان». فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 16، 201-185.
رضایی، اکبر. (1394). روان­شناسی انگیزش در آموزش‌وپرورش (نظریه­ها، پژوهش­ها و الگوها). تبریز: انتشارات شایسته.
زارع، حسین و عبدالله­زاده، حسن. (1391). مقیاس­های اندازه­گیری در روانشناسی شناختی. تهران: نشر آییژ.
شانک، دیل. اچ (1393). نظریه‌های یادگیری چشم‌اندازی تربیتی (ویرایش ششم، ترجمه اکبر رضایی). تبریز: انتشارات آیدین.
صیف، محمدحسین. (1395). «تدوین مدل علی تعلل‌ورزی تحصیلی براساس جهت­گیری هدف تحصیلی با نقش واسطه­ای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی». دوفصلنامه راهبرد­های شناختی در یادگیری، 4(6)، 117-103.
کارشکی، حسین. (1387). «نقش اهداف پیشرفت در مؤلفه‌های یادگیری خودتنظیمی». تازه‌های علوم شناختی. 1(3)، 21-13.
لطیفیان، مرتضی و سیف، دیبا. (1386). «بررسی تأثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان». نشریه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26(3)، 150-137.
مهدیانی، عارفه؛ رجایی­پور، سعید؛ عابدینی، یاسمین. (1392). رابطه مؤلفه فراشناخت وقوف شناختی و سبک تصمیم‌گیری عقلایی در مدیران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، چالش‌ها و راهکارها.
محمودی، زهرا. (1376). بررسی رابطه خودپنداری، یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر دوم راهنمایی شهرستان شهریار. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
ناصری، رؤیا؛ محمدی، اسفندیار؛ صلواتی، عادل. (1392). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر تصمیم‌گیری سهامداران نسبت به خریدوفروش سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران. ششمین کنفرانس مدیریت دانش.
نیک­پی، ایرج؛ فرحبخش، سعید و یوسف وند، لیلا. (1395). «تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر سبک­های اسنادی و ابعاد آن (منبع علیت، ثبات علیت، کلی بودن علیت) در دانش­آموزان». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 108-93.
ناظمی، فاطمه؛ صفاری نیا، مجید. (1394). «رابطه بین سبک­های تصمیم­گیری و ادراک ریسک با رفتارهای کارآفرینانه در بین مدیران فرهنگی». فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 4(4)، 117-89.
هادیزاده مقدم، اکرم؛ طهرانی، مریم. (1389). «تبیین رابطه بین هوش هیجانی و سبک تصمیم‌گیری مدیران». دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور/ رفتار مدیریت و پیشرفت دانشگاه شاهد، 18(2)، 62-47.
هادیزاده مقدم، اکرم؛ طهرانی، مریم. (1387). «بررسی رابطه بین سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری مدیران در سازمان‌های دولتی». نشریه مدیریت دولتی، 1(1)، 138-123.
هاشمی، زهرا؛ خیر، محمد. (1387). «بررسی رابطه ابعاد فراشناخت عاطفی و جهت‌گیری هدف». فصلنامه عملیات پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 3(11)، 150-127.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ جهان، فائزه؛ کردنوقابی، رسول؛ رشید، خسرو (1394). «اثر آموزش هدف­گذاری بر اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(5)، 105-91.
Adair, J. (2007). Decision-making and problemsolving strategies. London: konganpage.
Ames, C. (1992). “Classrooms: Goals, structures, and student motivation”. Journal of Educational Psychology, (84), 261-271.
Bianca, C. and Rowden, Q. (2013). The effects of self- regulated learning strategy in struction and structured- dairy use on student self- regulated learning conduct and academic success in online community- colleg general education cours. The university of sanfrancisco, USF scholarship repository.
Dweck, C. and Leggett, E. (1988). “A social cognitive approach tomotivation and personality”. Psychological Review, 95, 256-273.
Elliot, A. J. (1999). “Approach and avoidance motivation and achievementgoals”. Educational Psychologist, 34, 169-189.
Elliot, A. J.; Fonseca, D. and Moller, A. C. (2006). “Social-cgnitive model of achievement motivation and the achievement goals framework”. Journal of Personality and social Psychology, 99, 666-679.
Fulop, J.; David, R. and Schweik, Ch. (2006). “What is Mean Decision“, Making in the Content of Eco-Informatics p 204.
Hablemitoglu, S. and Yildirm, F. (2008). “The relationship between perception of risk and decision making styles of Turkish university students”. Journal of World Applied Sciences, 4, 214-224.
Kaplan, A. and Flum, H. (2010). “Achivement goal orientations and identity formation styles”. Educational Reserch Review 5, 50-67.
Kumar, A. E. W. (1998). The Influence of Meta cognition on managerial Hiring Decision making: Implication for management Development.
Lawrence, T. E. (2003). Strategic Leadership and Dicision making National Defense university.
Lee, J. Q.; Mc Inerney, D. M.; Liem, G. A. D. and ortiga, Y. P. (2010). “The raalation ship between future goals and achivem goal orientations: An intrinsic- extrinsic motivation perspective”. Jornal of contemporary Educational psychology, 1-16.
Miller, DC. and Byrnes, JP. (2001). Adolescents decision making in social situation: Aself- regulation perspective. J APPl Dev Psycol. 22(3): 237-56.
Midgley, C.; Kaplan, A.; Middleton, M.; Maehr, M L.; Urdan, T. ;Anderman, L. H.; Anderman, E. and Roeser, R. (1998). “The development and validation of scales assessing students’ achievement goal orientations Contemporary”. Educational Psychology, 23, 113-131.
Oliveira, A. (2007). “A Discussion Of Rational And Psychological Decision Making Theories And Models: The Search For a Cultural Ethical Decision Making Model, Electronic”. Journal of Business Ethics and Organization Studies, 12(2), 12-13.
Parker, A. M.; Wandi, B. B. and Baruch, F. (2007).“Maximizers versus satisficers Decidion- making styles, competence and out comes”, judgment and Decision making, 2, 342-344.
Pintrich, P. R.; Smith, D. A.; Garcia, T. and McKeachie, W. J. (1991). A manual for The use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: University of Michigan.
Ryan, R. M. and Pintrich, P. R. (1997). “Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents’ help seeking in math class”. Journal of Educational Psychology, 89(2), 329-341.
Singh, R. and Greenhous, J. H. (2004). “The relation between career decisionmaking strategies and person-job fit: A study of job changers”. Journal oF Vocational Behavior, 64, 202-205.
Scotts, G. and Bruce R. A. (1995). “Decision-making style: the devolepmentan assessement of a new measure”. Educational and psychologyical Measurement, 55(5), 818-831.
Schoemaker, A. F. (2010). The realation between Decision –makingstyle and Negative Afect in colleg student: Drexel University.
Scunk, D. H.; pintrich, P. R. and Meece, J. L. (2008). Theory research, and application (3"^ed). Upper saddle River, N J: Meril / prentice- Hall.
Spicer, D. P. and Salder, S. E. (2005). “An examination of the General decision making style”. Jornalor managetial psycology, 20(2), 137-138.
Thunholm, P. (2004). “Decision making style: Habit, style or both?”, Journal of Personality and Individual Differences, 3, 932-933.
Wilson, N. V. B. (2010). Examing Moral Reasoning and Ethical Decision Making among Mississipis Community College Administrators: Mississipi university.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming aself-Regulated learner: AnorervieW. Theory Intopractice. Spring Autumn, 2002.
Zimmerman, B. J. (2015). Self-regulated learning Teories, Measures, and out comes, City University of Newyork Graduate center, NY, USA.