اکبرپور زنگلانی، محمدباقر؛ زارع، حسین؛ اکرامی، محمود و ملکی، حمید. (1395). «پیشبینی درگیری تحصیلی عاطفی و خودپنداره تحصیلی براساس ساختار اجتماعی-آموزش و ادراک از محیطهای آموزشی: بررسی نقش تعدیلی نوع آموزش (آموزش از راه دور و حضوری)»، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 8(1)، 101-69.
اعتضادی، مریم؛ عارفی، مژگان و آقا کثیری، زهره. (1388). «مشکلات مراکز آموزش از دور از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی و برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، شماره 23، 177-149.
دانشور، میترا. (1392). طراحی الگوی برنامه آموزش و پشتیبانی مدرسان آموزش از راه دور (شیوه مجازی). پایاننامه دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور.
درتاج، فریبا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و علیآبادی، خدیجه. (1396). «طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان»، مجله روانشناسی تربیتی، 13(44)، 108-83.
رضایی، عیسی؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ حاتمی، جواد؛ علیآبادی، خدیجه و دلاور، علی. (1396). «تدوین الگوی طراحی آموزشی دورههای برخط آزاد انبوه مبتنی بر نظریه یادگیری ارتباطگرایی»، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 12(1 و 2)، 86-65.
زرنگ، رمضانعلی (1391). رابطه سبکهای یادگیری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه فردوسی مشهد.
ژان چارلز پامرول، ایو اپلبوین، کلر ثوری. (1395). موکها: طراحی، کاربرد و مدلهای کسب و کار، ترجمه معصومه مطور، خدیجه علی آبادی و ناصر مزینی. 1395 انتشارات سفیر قلم، انتشار کتاب به زبان اصلی 2015).
سواری، کریم. (1391). «بررسی میزان رواج اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه پیام نور در اهواز»، دو فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 1(2)، 64-63.
صابر، سوسن و پاشاشریفی، حسن. (1392). «پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس سبکهای هویت در دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران»، مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره 11، پیاپی 38، 85-72.
فرج اللهی، مهران؛ سرمدی، محمدرضا و نعمتی، هاشم. (1388). «مطالعه نیازسنجی آموزشی نظام آموزش از دور دانشگاه پیام نور در راستای فرصتهای یکسان آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان»، مجله اندیشههای نوین تربیتی، 5(3)، 186-145.
محمدی، محمود. (1393). «آموزش از راه دور و مسائل مرتبط با آن». ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، 242، 70-65.
معینی کیا، مهدی؛ آریانی، ابراهیم؛ زاهد بابلان، عادل؛ موسوی، طیبه و کاظمی، سلیم. (1395). «مطالعه عوامل مؤثر بر اجرای دورههای همگانی آموزش آزاد درونخطی (موک) در آموزش عالی (پژوهش آمیخته». دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۹(۶)، ۴۵۸-۴۷۰.
Alumu, S. and Thiagarajan, P. (2016). “Massive Open Online Courses and E-learning in Higher Education”, Indian Journal of Science and Technology, Vol. 9(6), 1-10, DOI: 10.17485/ijst/2016/v9i6/81170.
Boyle, F.; Kwon, J.; Ross, C. and Simpson, O. (2010). “Student–student mentoring for retention and engagement in distance education”. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 25(2), 115-130.
Chen, P. R.; Gonyea, R. and Kuh, G. (2008). Learning at a distance: Engaged or not? Innovate, 4(3), 1-9.
Chin-Yuan Sun, J. and Rueda, P. (2012). “Situational interest, computer self-efficacy and self-regulation: Their impact on student engagement in distance education”. British Journal of Educational Technology, 43(2), 191-204.
Dierov, D. and Hilden, P. (2016). “Leveraging Technology and Education Improves Acute Graft-Versus-Host Disease Assessment and Data Capture”. Biology of Blood and Marrow Transplantation, 22, 105-106.
Finn, J. D. (1998). “Parental engagement that makes a difference”. Educational leadership, 55(8), 20-24.
Fredricks, J.; Blumenfeld, P. and Paris, A. (2004). “School engagement: Potential of the concept, state of the evidence”. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
Joo,K. P.; Andrés, C. and Shearer, R. (2014). “Promoting Distance Learners’ Cognitive Engagement and Learning Outcomes: Design-Based Research in the Costa Rican National University of Distance Education”, The international review of research in open and distributed learning, Vol. 15, No. 6, 188-210.
Israel, M. (2015). “Effectiveness of integrating MOOCs in traditional classrooms for undergraduate students”, IRRODL, 16(5), 102-118.
Lowery, B. and Spector, N. (2014). “Regulatory Implications and Recommendations for Distance Education in Prelicensure Nursing Programs”. Journal of Nursing Regulation, 5(8), 24-33.
Lennbrink, E. A. and Penterich, P. R. (2003). “The role of self-efficacy belief in student engagement and learning in the classroom”. Reading and writing quarterly, 19, 119-130.
Li, Q. and Baker, R. (2017). “Understanding Engagement in MOOCs”, Proceedings of the 9th International Conference on Educational Data Mining, 605-606.
Misut, M. and Pokorny, M. (2015). “Does ICT improve the efficiency of learning?”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177, 306-311.
Pintrich, P. R. and De Groot, E. V. (2003). “Motivational and Self-Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance”, Journal of Educational Psychology, Vol. 82(1), 33-40.
Parry, M. A. (2013). “Star MOOC Professor Defects-at Least For Now”. Chronicle of Higher Education Subscribe Today, 60(1), 10-14.
Rodrigues, O. (2014). “MobiMOOC2012: A New Tree Structure for the Delivery of Connectivist MOOCs”, Turkish Online Journal of Distance education, 15(1), 41-49.
Robinson, C. C. and Hullinger, H. (2008). “New Benchmarks in Higher Education: Student Engagement in online Learning”. Journal of Education for Business, 84(2), 101-109.
Sinha, T.; Jermann, P.; Li, N. and Dillenbourg, P. (2014). Your click decides your fate: Inferring information processing and attrition behavior from mooc video clickstream interactions. arXiv preprint arXiv:1407.7131.
Tuncay, S. and Zafer, C. (2010). “Using algorithms for evaluation in web based distance education”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1777-1780.
Taylor, C.; Veeramachaneni, K. and O'Reilly, U. M. (2014). Likely to stop? predicting stopout in massive open online courses. arXiv preprint arXiv:1408.3.
Vayre, E. and Vanthorn, A. M. (2016). “Psychological Engagement of Students in Distance and Online Learning”
, Journal of Educational Computing Research, Volume: 55 issue: 2, page(s): 197-218,
https://doi.org/10.1177/0735633116656849.
Wang, M. and Eccles, S. (2013). “School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional Perspective”, Learning and Instruction, 28, 12-23.
Willms, J. D. (2003). Student engagement at school: A sense of belonging and participation: Results from PISA 2000. Paris: Organization for EconomicCo-operation and Development (OECD).
Yang, C. (2016). “Learning methodologies for wireless big data networks: A Markovian game-theoretic perspective”. Neurocomputing, 174, 431-438.