مدل‌یابی علی اشتیاق تحصیلی؛ بر مبنای عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزت‌نفس و خودکارآمدی درسی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف مدل­یابی علی اشتیاق تحصیلی بر مبنای بر مبنای عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزت‌نفس و خودکارآمدی درسی است.
روش: جامعه آماری عبارت از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران بود. گروه نمونه شامل 375 نفر (263 پسر و 113 دختر) بود که به‌صورت تصادفی از جامعه آماری موردنظر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­های اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران، خرده مقیاس‌های عزت‌نفس و عملکرد تحصیلی حمایت شده از مقیاس تاب‌آوری در برابر آسیب مدسن و مقیاس خودکارآمدی درسی برسو و همکاران استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، روش تحلیل مسیر به کار برده شد.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده­ها نشان داد که عملکرد تحصیلی حمایت شده، عزت‌نفس و خودکارآمدی درسی مستقیماً بر اشتیاق تحصیلی اثر دارند. در این میان عملکرد تحصیلی حمایت شده دارای بیشترین اثر بود. همچنین عملکرد تحصیلی حمایت شده به شکل غیرمستقیم و از دو مسیر خودکارآمدی درسی و عزت‌نفس با اشتیاق تحصیلی ارتباط داشت.
نتیجه‌گیری: در مجموع، متغیرهای پژوهش حاضر، حدود 32 درصد از واریانس اشتیاق تحصیلی را پیش­بینی می‌کنند. نتایج پژوهش نشان داد که مدل ارائه شده از برازش خوبی برخوردار می‌باشد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Causal Modeling of Academic Engagement based on Supported Academic Performance, Self-Esteem and Self-Efficacy among Undergraduate Students at Amir Kabir University

نویسندگان [English]

  • mohammad ali eslami 1
  • fariborz dortaj 2
  • esmaeil saedi poor 3
  • ali delavar 2
چکیده [English]

Purpose: the aim of the present study is the causal modeling of academic engagement based on supported academic performance, self-esteem and self-efficacy among undergraduate students at amir kabir university
Methods:The sample group consisted of 375 samples (263 male and 113 female) that were selected randomly from the population. To collect data the academic engagement questionnaire by Schaufeli et al., the subscales of self-esteem and supported academic performance of Trauma Resilience Scale by Madsen and academic Self-Efficacy Scale of Breso et al were used.
Results: For data analysis, path analysis was used. Data analysis showed that supported academic performance, self-esteem and academic self-efficacy directly affect academic engagement. The supported academic performance had the highest effect. Also supported academic performance was related to academic engagement indirectly through academic self-efficacy and self-esteem.
Conclusion: In general the present study predicts about 32% of the variance in academic engagement. The results showed that the proposed model has a good fitness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Engagement
  • Supported Academic Performance
  • Self-Esteem and Self-Efficacy

افشاری­راد، سمانه. (1386). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده، عزت‌نفس و عوامل شخصیتی با رضایتمندی از زندگی دانشجویان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

سید محمدی، یحیی. (1393). روانشناسی رشد، از لقاح تا کودکی. تهران: نشر ارسباران.

سیف، علی‌اکبر. (1394). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش هشتم). تهران: دوران.

نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه. (1391). «رابطه ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌های شهر اهواز». پژوهش در نظام‌های آموزشی، 3، 39-30.

Bakker, A. B. and Demerouti, E. (2008). “Towards a model of work engagement”. Career Development International, 13(3), 209-223

Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press.

Bouchey, H. A.; Shoulberg, E. K.; Jodl, K. A. and Eccles, J. S. (2010). “Longitudinal links between older sibling features and younger siblings' academic adjustment during early adolescence”. Journal of Educational Psychology, 102, 197-211.

Cho, M. H. and Cho, Y. J. (2014). “Instructor scaffolding for interaction and students' academic engagement in online learning: Mediating role of perceived online class goal structures”. TheInternet and Higher Education. 52, 397-422.

Danielsen, Anne G.; Oddrun Samdal. Jørn Hetland. and Bente Wold (2009). “School-Related Social Support and Students’ Perceived Life Satisfaction”. The Journal Of EducationalResearchamong Newcomer Immigrant Youth. Volume 111, Number 3, 712-749

Deese, M. (2009). Testing an extension of the job demands-resources model. Clemson University, 1, 1-92

Demerouti, E.; Bakker, A. B.; Nachreiner, E. and Schaufeli, W. B. (2001). “The job demands-resources model of burnout”, Journal of Applied Psychology, 86, 499-512

Diaz, S. M. C. (2009). “The Effects of High School Soccer Competitive Team Selection on Athletic Identity, Expectations for Success and Subjective Task Value. A dissertation submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Parks”, Recreation and Tourism Management Raleigh, North Carolina. 52, 397-422.

DuBois, D. L. and Silverthorn, N. (2005). “Natural mentoring relationship and adolescent health: Evidence from a national study”. American Journal of public health, 95(3), 518-526.

Furrer, C. and Skinner, E. (2003). “Sense of Relatedness as a Factor in Children’s Academic Engagement and Performance”. Journal of Educational Psychology. Vol. 95, No. 1, 148-162.

Hobfoll, S. E.; Johnson, R. J.; Ennis, N. and Jackson, A. P. (2003). “Resource loss, resource gain, and emotional outcomes among inner city women”. Journal of personality and social psychology, 84(3): 632-643

Ikiz, F. E. & Cakar, F. S. (2010). “Perceived social support and self-esteem in adolescence”. Social and Behavioral Sciences, 5, 2338-2342.

Kuh, G. D.; Cruce, T. M.; Shoup, R.; Kinzie, J. and Gonyea, R. M. (2008). “Unmasking the effects of student engagement on first-year college grades and persistence”. The Journalchild and family studies, 20(3), 255-263.

Lippman, L. and Rivers, A. (2008). “Assessing school engagement: a guide for out-of-school time program practitioners”. A Research-to-Results brief. Vol. 95, No. 1, 148-165.

Maslach, C.; Schaufeli, W, B. and Leiter, M, P. (2001). “Job Burnout”. Anmual Review of psychology, 52, 397-422.

McGee, R.; Williams, S.; Howden-Chapman, P.; Martin, J. and Kawachi, I. (2006). “Participation in clubs and groups from childhood to adolescence and its effects on attachment and self-esteem”. Journal of adolescence, 29(1), 1-17.

McMahon, S. D.; Felix, E. D. and Nagarajan, T. (2011). “Social support and neighborhood stressors among African American youth: Networks and relations to self-worth”. Journal of child and family studies, 20(3), 255-263.

Orth, U.; Robins, R. W.; Widaman, K. F. and Conger, R. D. (2013). Is low self-esteem a risk Factor For Depression?, Findings from a longitudinal study of Mexican-Origin Youth.

Pajares, F. (2002). “Self-efficacy beliefs in academic settings”. Review of Educational Research66, 543-578.

Pintrich, P.R. and DeGroot, E.V. (1990). “Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.

Plett, M. and Wilson, D. (2014). “People Matter: The Role of Peers and Faculty in Students’ Academic Engagement”. American Society for Engineering Education. 66, 543-578.

Rosenfeld, L.B.; Richman, J.M. and Bowen, G.L. (2000). “Social support networks and school outcomes: The centrality of the teacher”. Child and Adolescent Social Work Journal, 17(3), 205-226.

Sivandani, A.; EbrahimiKoohbanani, Sh. and Vahidi, T. (2013). “The relation between social support and self-efficacy with academic achievement and school satisfaction among female junior high school students in Birjand”. Social and Behavioral Sciences, 84, 668-673.

Tenaw, Y. A. (2015). “Relationship Between Self-Efficacy, Academic Achievement And Gender In Analytical Chemistryat Debre Markos College Of Teacher Education”. Debre Markos College Of Teacher Education. Issn 2227-5835, 3(1), 1-28.

Veigagalvão, D.; Almeida, A.; Carvalho, C.; Janeiro, I.; Nogueira, J.; Conboy, J.; Melo, M.; Taveira, M.C.; Festas, M.I.; Bahia, S.; Caldeira, S. and Pereira, T. (2016). “Student’s Engagement In School: A Literature Review”. Proceedings Of Iceri Conference.19th-21st Novembr, Madrid, Spain, 1336-1344.

Xanthopoulou, D.; Bakker, A. B.; Demrouti, E. and Schaufeli, W. B. (2007). “The role of personal resources in the job demands-resources model”. International journal of stress management.14.2, 121-141.

Zimmerman, B. J. (2000). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. Mahwah NJ: Erlbaum. 25, 293-315.