نقش پیش‌بینی‌کنندگی اهداف پیشرفت و باور‌های هوشی در ارتباط با جرأت‌ورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 استادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان

3 مربی گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش‌بینی‌کنندگی اهداف پیشرفت و باور‌های هوشی در ارتباط با جرأت‌و‌رزی در دانش‌آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه ناحیه دو شهر زاهدان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع طرح‌‌های همبستگی می‌باشد.
روش: در این پژوهش در مجموع تعداد 396 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه جرأت‌و‌رزی گمبریل و ریچی (1975)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه باور هوشی بابایی (1377) می‌باشد؛ که اعتبار آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به‌ترتیب 80/0، 93/0 و 81/0 برآورد گردید. برای تحلیل داده‌‌های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام‌به‌گام و آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد.
یافته ­ها:یافته های حاصل نشان داد که بین اهداف تبحری و عملکردی ـ رویکردی و متغیر جرأت‌ورزی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. این در حالی است که هدف عملکردی - اجتنابی با جرأت‌ورزی رابطه معناداری نشان نداد. همچنین یافته‌‌ها نشان داد که دو نوع باور هوشی ذاتی و افزایشی با متغیر جرأت‌و‌رزی رابطه معکوس و معنادار دارد.
نتیجه­ گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هدف عملکردی ـ رویکردی و باور هوشی افزایشی می توانند جرأت‌و‌رزی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The predictive role of achievement goals and intelligence beliefs associated with assertiveness

نویسندگان [English]

  • mehri shirazi 1
  • afsaneh marziyeh 2
  • abdeh nazari 3
1
2
3
چکیده [English]

Purpose: The purpose of present study was to determine the predictive role of achievement goals and intelligence beliefs associated with assertiveness of second grade girl high school students in the second district of Zahedan.
Method: The research method of this study was correlation- descriptive design. 306 students were selected as sample for this study by Stratified random sampling. Three questionnaires of Assertiveness (Gambrill & Richey, 1975), achievement goals (Midgley, 1998), and intelligence beliefs (Babaie, 1998) were used to collect the information, that their reliability through Cronbach’s Alpha were reported, 0. 80, 0. 93 and 0. 81, respectively. To analyze the data, Pearson correlation coefficient, stepwise regression and one-sample t test was applied.
Results: The results revealed that there was a significant and direct relationship between mastery goals and approach- performance with assertiveness. Meanwhile, avoidant-performance was not significantly related to assertiveness. Also, the findings of this study demonstrated that two types of entity intelligence beliefs and incremental intelligence had a significant and reverse relationship with assertiveness.
Conclusion: the results of this research illustrates that approach- performance goal and incremental intelligence belief can predict the assertiveness of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • achievement goals
  • intelligence beliefs
  • assertiveness
بابایی، بیژن. (1377). رابطه باور‌های هوشی و جهت‌گیری هدفی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی پایه دوم راهنمایی و دبیرستان شهر ری. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
به­پژوه، احمد و حجازی، الهه. (1386). «جرأت آموزی گروهی در افزایش میزان عزت نفس دانش‌آموزان کم جرأت». فصلنامه تازه‌‌ها و پژوهش‌‌های مشاوره، 6(23)، 26-38.
حجازی، الهه؛ عبدالوند، نسرین و امام­وردی، داوود. (1382). «جهت‌گیری هدفی، باور‌های هوشی و پیشرفت تحصیلی». مجله روانشناسی، 7(1)،30-50.
خانکشی­زاده، طاهره و رضایی، اکبر. (1391). «رابطه فراشناخت، نظریه‌‌های ضمنی هوش و نگرش به رفتار‌های کمک طلبی با عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر تبریز». فصلنامه علوم تربیتی، 5(18)، 89-108.
خرازی، علینقی؛ اژه‌ای، جواد؛ قاضی طباطبایی، محمود و کارشکی، حسین. (1387). «بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبرد‌های فراشناختی: آزمون یک الگوی علی». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 38(3)، 69-87.
خزایی، فاطمه؛ شعیری، محمدرضا؛ حیدری نسب، لیلا و جلالی، محمدرضا. (1393). «مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کمرویی و پرخاشگری در دانش‌آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت‌و‌رزی متفاوت». دوفصلنامه علمی‌پژوهشی فیض، 18(3)، 229-238.
خیابانی، ناصر. (1381). بررسی مقایسه‌ای رابطه باور‌های هوشی و جهت‌گیری هدفی با راهبرد‌های یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر رشته روانشناسی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
درویش محمدی، مژگان. (1389). «افزایش مهارت جرأت‌مندی». فصلنامه مشاور مدرسه، 21، 46-48.
ذبیحی حصاری، نرجس و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1393). «رابطه باور‌های هوشی و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی در دانشجویان پیام نور». فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 1(4)، 9-17.
رستگار، احمد؛ حجازی، الهه و جمشیدی، اکبر. (1387). «ارتباط متغیر‌های شناختی ـ انگیزشی با عملکرد ورزشی دانش‌آموزان». فصلنامه المپیک، 16(42)، 63-74.
صیف، محمدحسن. (1395). «تدوین مدل علی تعلل ورزی تحصیلی براساس جهت‌گیری هدف تحصیلی با نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی». دوفصلنامه راهبرد‌های شناختی در یادگیری، 4(6)، 103-117.
غباری بناب، باقر و حجازی، مسعود. (1386). «رابطه جرأت‌و‌رزی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی». فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7(3)، 299-316.
کارشکی، حسین؛ خرازی، سید علینقی و قاضی طباطبایی، سید محمود. (1387). «بررسی رابطه ادراکات محیط مدرسه‌ای و اهداف پیشرفت، آیا نوع مدرسه و رشته تحصیلی و منطقه محل سکونت تفاوت ایجاد می‌کند؟». مجله مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 9(2)، 80-93.
میرنسب، میر محمود و قره‌آغاجی، سعید. (1394). «نقش واسطه‌ای جهت‌گیری هدفی و درماندگی آموخته‌شده در رابطه بین نظریه‌‌های ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی». دوفصلنامه علمی ‌ـ تخصصی آموزش پژوهی، 1(1)، 1-13.
‌هاشمی، زهرا و خیر، محمد. (1387). «بررسی رابطه ابعاد فراشناخت عاطفی و جهت‌گیری هدف». فصلنامه علمی ‌ـ پژوهشی روان‌شناسی دانشگاه تبریز، 3(11)، 127-150.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ جهان، فائزه؛ کردنوقابی، رسول و رشید، خسرو. (1394). «اثر آموزش هدف‌گذاری بر اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت». دوفصلنامه راهبرد‌های شناختی در یادگیری، 3(5)، 91-105.
Ablard, K. G. and Mills, C.J. (1996). “Implicit the 0ries of intelligence and self: Perceptions of academically talented adolescents and children”. Journal of youth and Adolescence, 25, 137-147.
Dupeyrat, C. and Marine, C. (2005). “Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults”. Contemporary Educational Psychology, 30, 43-59.
Diseth, A.; Meland, E. and Breidablik, H.J. (2014). “Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self- efficacy and implicit theories of intelligence”. Learning and Individual Differences, 35, 1-8.
Dweck, C. S. and Leggett, E. L. (1988). “A social- cognitive approach to motivation personality”. Psychological review, 95, 256-273.
Dweck, C. S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press.
Dweck, C. S. (2016). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. New York: Routledge.
Dweck, C. S. (2007). Self-theories: the mindset of a champion. In, T. Morris, P. Terry., S. Gordon (Eds.). Sport and exercise psychology: international perspectives. Morgantown, WV: fitness information technology, 15-23.
Elliot, A. J. and Church, M. A. (1997). “A hierarchical model of approach and avoidance motivation”. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.
Furnham, A.; Chamorro-Premuzic, T. and McDougall, F. (2003). “Personality, cognitive ability, and beliefs about intelligence as predictors of academic performance”. Learning and Individual Differences, 14, 49-66.
Gambrill, E. and Richey, C. (1975). “An assertion inventory for use in assessment and research”. Behavior Therapy, 6(4), 550-561.
Guven, M. (2010). “An analysis of the vocational education undergraduate students levels of assertiveness and problem – solving skills”. Procedia social Behavior Science, 2(2), 2064-2070.
Hargie, O. W.; Sanunders, C. and Dickson, D. (2005). Social skills in interpersonal communication. London: Croom helm.
Kaplan, A. and Maehr, M. L. (2007). “The contributions and prospects of goal orientation theory”. Educational Psychology Review, 19, 141-184.
Lazarus, R. S. (1971). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill.
Lindsay, J. E. (2006). Theories of intelligence, goal orientation, and self- efficacy: Examining vulnerability to depression in Native American children and Adolescents. A dissertation submitted to the Graduate Faculty of Wyoming University in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Midgley, C.; Kaplan, A.; Middleton, M.; Maehr, M. L.; Urdan, T.; Anderman, L. H.; Anderman, E. and Roeser, R. (1998). “The development and validation of scales assessing student’s achievement goal orientations”. Contemporary Educational Psychology, 23, 113-131.
Pekrun, R.; Elliot, A. J. and Maier, M. A. (2006). “Achievement Goals and Discrete Achievement Emotions: A Theoretical Model and Prospective Test”. Journal of Educational Psychology, 98 (3), 583-597.
Pintrich, P. (2003). “A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts”. Journal of Educational Psychology, 95, 667-686.
Pintrich, P. R.; Marx, R. W. and Boyle, R. A. (1993). “Beyond cold conceptual change; the Role on Motivational Beliefs and classroom contextual Factors in the process of conceptual change”. Review of Educational Research, 63, 167-199.
Putwain, D. W. and Daniels, R. A. (2010). “Is the relationship between competence beliefs and test anxiety influenced by goal orientation?”. Journal of Learning and Individual Differences, 20, 8-13.
Ryan, A. M. and Pintrich, P. R. (1997). “Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescent’s help seeking in math class”. Journal of Educational psychology, 2, 326-341.
Schunk, D. H.; Pintrich, P. R. and Meece, J. L. (2008). Motivation in education (3rd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Sideridis, G. D. (2005). “Goal orientation, academic achievement, and depression: Evidence in favor of a revised goal theory framework”. Journal of Educational Psychology, 97, 366-375.
Spinath, B. and Pelster, J. S. (2003). “Goal orientation and achievement: the role of ability self-concept and failure perception”. Learning and Instruction, 13, 403-422.
Stipec, D. and Gralinski, G. H. (1996). “Children’s belief about intelligence and school performance”. Journal of Educational psychology, 88, 397-407.
Vermetten, Y. J.; Lodewijks, H. G. and Vermunt, J. D. (2001). “The role of personality traits and goal orientation in strategy use”. Contemporary Educational Psychology, 26, 149-170.