TY - JOUR ID - 2130 TI - نقش پیش‌بینی‌کنندگی اهداف پیشرفت و باور‌های هوشی در ارتباط با جرأت‌ورزی JO - راهبردهای شناختی در یادگیری JA - J.PSYCHOGY LA - fa SN - 2423-7906 AU - شیرزایی, مهری AU - مرزیه, افسانه AU - نظری, عابده AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - استادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - مربی گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 9 SP - 161 EP - 175 KW - اهداف پیشرفت KW - باور‌های هوشی KW - جرأت‌و‌رزی DO - 10.22084/j.psychogy.2017.11893.1452 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش‌بینی‌کنندگی اهداف پیشرفت و باور‌های هوشی در ارتباط با جرأت‌و‌رزی در دانش‌آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه ناحیه دو شهر زاهدان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع طرح‌‌های همبستگی می‌باشد. روش: در این پژوهش در مجموع تعداد 396 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه جرأت‌و‌رزی گمبریل و ریچی (1975)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه باور هوشی بابایی (1377) می‌باشد؛ که اعتبار آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به‌ترتیب 80/0، 93/0 و 81/0 برآورد گردید. برای تحلیل داده‌‌های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام‌به‌گام و آزمون t تک نمونه‌ای استفاده شد. یافته ­ها:یافته های حاصل نشان داد که بین اهداف تبحری و عملکردی ـ رویکردی و متغیر جرأت‌ورزی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. این در حالی است که هدف عملکردی - اجتنابی با جرأت‌ورزی رابطه معناداری نشان نداد. همچنین یافته‌‌ها نشان داد که دو نوع باور هوشی ذاتی و افزایشی با متغیر جرأت‌و‌رزی رابطه معکوس و معنادار دارد. نتیجه­ گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هدف عملکردی ـ رویکردی و باور هوشی افزایشی می توانند جرأت‌و‌رزی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کنند. UR - https://asj.basu.ac.ir/article_2130.html L1 - https://asj.basu.ac.ir/article_2130_5669b23578ec93d517d8b791774441e6.pdf ER -