نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی
3 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
5 کارشناس مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Aim: The aim of this study was to investigate the role of learning approaches in the relationship between parental attachment style and students achievement is.
Method: The study of correlation designs (path analysis) is. The research subjects were all male high school students ray city A total of 200 students were selected by multistage random cluster sampling. In this study, measuring tools was the questionnaire of attachment to parents and peers Armesden and Greenberg(1987), approaches and study skills Annette Weiss Tel and Tate(1997), and the average as an indicator of educational attainment was a high school student.
Results: The data using descriptive statistics, as well as path analysis and modeling software version Aymvs 21, were analyzed. The results showed good fit model. The results showed that deep and strategic approaches can significantly predict academic achievement, Strategic approach can to play full the role of mediation in the relationship between attachment style and achievement, But superficial learning approach couldn’t predict academic achievement and have a meaningful role in the research model.
Conclusion: The results of this study can be concluded, the teachers and the education system must be designed in such a way so that the educational system rather than a superficial understanding of students to understand the depth of material to be stressed. In other words, teaching and learning by teachers and students of deep and strategic approaches can have a significant impact on the academic achievement of students.
کلیدواژهها [English]
امامیپور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1390)؛ سبکهای یادگیری و شناختی، نظریهها و آزمونها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
باباییامیری، ناهید و عاشوری، جمال (1393)؛ «ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی، خلاقیت و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(3): 93-109.
بشارت، محمدعلی (1385)؛ تبیین اختلالهای شخصیت براساس نظریه دلبستگی، روانشناسی معاصر، 1(2): 41-48.
پارسـا، عبدالله (1385)؛ بررسی عوامل مؤثر بر بـرنامه درسی اجـرا شده و برنامه درسی آموخته شده در دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز براساس الگوی سه عاملی بیگز (3p). پایاننامه دکترای روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
خرمایی، فرهاد و خیر، محمد (1385)؛ «مدل علی ویژگیهای شخصیتی، جهتگیری انگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4): 79-97.
سیف، علیاکبر (1393)؛ روان شناسی پرورشی نوین (روان شناسی یادگیری و آموزش)، تهران، اگاه، چاپ ششم.
شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و دانشورپور، زهره (1385)؛ «رابطه سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان»، مجله تازههای علوم شناختی، 8(2): 44-52.
فتحآبادی، جلیل و سیف، علیاکبر (1386)؛ «بررسی تأثیر روشهای مختلف سنجش (تشریحی یا چندگزینهای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 14(4): 21-46.
صمدی، مهدیه و احمدی، هوریه (1394)؛ ارتباط سبکهای فرزندپروری والدین با دلبستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر (7 تا 10 ساله) شهر کرج؛ دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
لطیفیان، مرتضی و دلاورپور، محمدآقا (1391)؛ «بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و سلامت روان با واسطهگری خلاقیت هیجانی»، تازههای علوم شناختی، 14(2): 45-62.
مصرآبادی، جواد و عرفانی آداب، الهام (1393)؛ «فراتحلیل رابطه راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(2): 97-118.
مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه (1391)؛ «نقش دلبستگی به والدین در پیشرفت تحصیلی به واسطهگری خودکارآمدی»، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(1): 88-102.
واحدی، شهرام؛ لطفینیا، حسین و یوسفی شهیر، نعیمه (1388)؛ «بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و جو عاطفی خانواده با خلاقیت کودکان در مراکز پیش دبستانی شهر تبریز»، زن و مطالعات خانواده، 1(3): 107-121.