امامیپور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1390)؛
سبکهای یادگیری و شناختی، نظریهها و آزمونها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
باباییامیری، ناهید و عاشوری، جمال (1393)؛ «ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی، خلاقیت و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(3): 93-109.
بشارت، محمدعلی (1385)؛ تبیین اختلالهای شخصیت براساس نظریه دلبستگی، روانشناسی معاصر، 1(2): 41-48.
پارسـا، عبدالله (1385)؛ بررسی عوامل مؤثر بر بـرنامه درسی اجـرا شده و برنامه درسی آموخته شده در دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز براساس الگوی سه عاملی بیگز (3p). پایاننامه دکترای روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
خرمایی، فرهاد و خیر، محمد (1385)؛ «مدل علی ویژگیهای شخصیتی، جهتگیری انگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4): 79-97.
سیف، علیاکبر (1393)؛ روان شناسی پرورشی نوین (روان شناسی یادگیری و آموزش)، تهران، اگاه، چاپ ششم.
شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و دانشورپور، زهره (1385)؛ «رابطه سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان»، مجله تازههای علوم شناختی، 8(2): 44-52.
فتحآبادی، جلیل و سیف، علیاکبر (1386)؛ «بررسی تأثیر روشهای مختلف سنجش (تشریحی یا چندگزینهای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 14(4): 21-46.
صمدی، مهدیه و احمدی، هوریه (1394)؛ ارتباط سبکهای فرزندپروری والدین با دلبستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر (7 تا 10 ساله) شهر کرج؛ دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
لطیفیان، مرتضی و دلاورپور، محمدآقا (1391)؛ «بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و سلامت روان با واسطهگری خلاقیت هیجانی»، تازههای علوم شناختی، 14(2): 45-62.
مصرآبادی، جواد و عرفانی آداب، الهام (1393)؛ «فراتحلیل رابطه راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(2): 97-118.
مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه (1391)؛ «نقش دلبستگی به والدین در پیشرفت تحصیلی به واسطهگری خودکارآمدی»، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(1): 88-102.
واحدی، شهرام؛ لطفینیا، حسین و یوسفی شهیر، نعیمه (1388)؛ «بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و جو عاطفی خانواده با خلاقیت کودکان در مراکز پیش دبستانی شهر تبریز»، زن و مطالعات خانواده، 1(3): 107-121.
Anthony, C. J.; DiPerna, J. C. and Amato, P. R. (2014); “Divorce, approaches to learning, and children's academic achievement: A longitudinal analysis of mediated and moderated effects”. Journal of school psychology, 52(3), 249-261.
Armsden, G. C. and Greenberg, M. T. (1987); “The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence”. Journal of youth and adolescence, 16(5), 427-454.
Baeten, M.; Kyndt, E.; Struyven, K. and Dochy, F. (2010); “Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness”. Educational Research Review, 5(3), 243-260.
Chamorro-Premuzic, T. and Furnham, A. (2009); “Mainly Openness: The relationship between the Big Five personality traits and learning approaches”. Learning and Individual Differences, 19(4), 524-529.
Commodari, E. (2013); “Preschool teacher attachment, school readiness and risk of learning difficulties”. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 123-133.
Cowan, P. A.; Cowan, C. P. and Mehta, N. (2009); “Adult attachment, couple attachment, and children's adaptation to school: An integrated attachment template and family risk model”. Attachment & Human Development, 11(1), 29-46.
D'Arrisso, A. and Burack, J. A. (2011); Academic achievement in First Nations adolescents: the role of parental and peer attachment in promoting successful outcomes (Doctoral dissertation, McGill University).
Diseth, Å. (2001); “Validation of a Norwegian version of the Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST): application of structural equation modelling”. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(4), 381-394.
Diseth, Å. (2011); Self-efficacy, goal orientations and learning strategies as mediators between preceding and subsequent academic achievement. Learning and Individual Differences, 21(2), 191-195.
Duanmu, J. L.; Li, G. and Chen, W. (2009); “Determinants of international students’ academic performance: A comparison between Chinese and other international students”. Journal of Studies in International Education.
Goodwin, I. (2003); “The relevance of attachment theory to the philosophy, organization, and practice of adult mental health care”. Clinical Psychology Review, 23(1), 35-56.
Gore, J. S. and Rogers, M. J. (2010); “Why do I study? The moderating effect of attachment style on academic motivation”. The Journal of social psychology, 150(5), 560-578.
Kaplan, A. and Flum, H. (2010); “Achievement goal orientations and identity formation styles”. Educational Research Review, 5(1), 50-67.
Kim, J. I.; Schallert, D. L. and Kim, M. (2010); “An integrative cultural view of achievement motivation: Parental and classroom predictors of children's goal orientations when learning mathematics in Korea”. Journal of Educational Psychology, 102(2), 418.
Mccrae, R. R. and Costa, P. T. (1999); A five-factor theory of personality, Handbook of personality. New York, Gilford.
Pyc, M. A. and Rawson, K. A. (2011); “Costs and benefits of dropout schedules of test–restudy practice: Implications for student learning”. Applied Cognitive Psychology, 25(1), 87-95.
Rotgans, J. I. and Schmidt, H. G. (2011); “Situational interest and academic achievement in the active-learning classroom”. Learning and Instruction, 21(1), 58-67.