@article { author = {sharifi, parviz and azami, yofouf and hasanvand, bagher and jalalvand, mohamad and babamohammadi, masoumeh}, title = {The Role of learning approaches in the relationship between attachment to parents and academic achievement}, journal = {Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning}, volume = {4}, number = {7}, pages = {109-126}, year = {2017}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2423-7906}, eissn = {2423-7620}, doi = {10.22084/j.psychogy.2017.1656}, abstract = {Aim: The aim of this study was to investigate the role of learning approaches in the relationship between parental attachment style and students achievement is. Method: The study of correlation designs (path analysis) is.  The research subjects were all male high school students ray city A total of 200 students were selected by multistage random cluster sampling.  In this study, measuring tools was the questionnaire of attachment to parents and peers Armesden and Greenberg(1987), approaches and study skills Annette Weiss Tel and Tate(1997), and the average as an indicator of educational attainment was a high school student. Results: The data using descriptive statistics, as well as path analysis and modeling software version Aymvs 21, were analyzed. The results showed good fit model. The results showed that deep and strategic approaches can significantly predict academic achievement, Strategic approach can to play full the role of mediation in the relationship between attachment style and achievement, But superficial learning approach couldn’t predict academic achievement and have a meaningful role in the research model. Conclusion: The results of this study can be concluded, the teachers and the education system must be designed in such a way so that the educational system rather than a superficial understanding of students to understand the depth of material to be stressed. In other words, teaching and learning by teachers and students of deep and strategic approaches can have a significant impact on the academic achievement of students.}, keywords = {Academic achievement,Attachment style,Learning approaches,Students}, title_fa = {بررسی نقش رویکردهای یادگیری در رابطه بین سبک دلبستگی به والدین و پیشرفت تحصیلی}, abstract_fa = {هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی نقش رویکردهای یادگیری در رابطه بین سبک دلبستگی به والدین و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌‌آموزان پسر دبیرستانی شهرستان ری بود که به این منظور تعداد 200 نفر از دانش­آموزان به روش  نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری در این پژوهش پرسشنامه­های دلبستگی والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987)، رویکردها و مهارت­های مطالعه انتویستل و تیت (1997) و معدل دانش­آموزان دبیرستانی به‌عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بود. داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی، همچنین انجام تحلیل مسیر و مدل‌سازی با نرم­افزار Amos نسخه 21، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج حاکی از برازش خوب مدل بود. یافته­ها نشان داد که رویکردهای عمیق و راهبردی می­تواند به طرز معناداری پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان را پیش­بینی نماید، رویکرد راهبردی توانست نقش میانجی­گری کامل را در رابطه بین سبک دلبستگی و پیشرفت تحصیلی ایفا کند، اما رویکرد یادگیری سطحی نتوانست پیشرفت تحصیلی را پیش بینی و نقش معناداری را در مدل پژوهش داشته باشد. نتیجه‌گیری: براساس یافته های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت، معلمان و طراحان نظام آموزشی می­بایست سیستم آموزشی را طوری ترتیب دهند که به جای ادراک سطحی دانش آموزان بر درک عمقی مطالب درسی تأکید داشته باشند. به عبارت دیگر، آموزش و استفاده از رویکردهای عمقی و راهبردی یادگیری توسط معلمان و دانش­آموزان می­تواند نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد. }, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی,رویکردهای یادگیری,دانش‌آموزان,سبک دلبستگی}, url = {https://asj.basu.ac.ir/article_1656.html}, eprint = {https://asj.basu.ac.ir/article_1656_49d983fb88eaa2ca009331d55920297b.pdf} }