پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس مهارت‌های ارتباطی و سبک‌های هویت دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران

2 کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف پیش­بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس مهارت‌های ارتباطی و سبک‌های هویت انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری211 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان رامیان در نیمسال اول سال تحصیلی 93-94 بودند. روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شد و آزمون مهارت‌‌های ارتباطی کوئین دام، پرسشنامه سبک هویت و آزمون اهمال‌کاری تحصیلی سواری را تکمیل نمودند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد بین مهارت‌های ارتباطی با اهمال‌کاری تحصیلی (32/0- =r؛ 0001/0=p) رابطه معنادار وجود دارد و فقط بین اهمال‌کاری ناشی از خستگی و گوش دادن مؤثر، بین اهمال‌کاری ناشی از بی‌برنامگی و گوش دادن مؤثر رابطه معنادار وجود ندارد. بین سبک‌‌های هویت و اهمال‌کاری (29/0- =r؛ 0001/0=p) رابطه معنادار وجود دارد و فقط بین اهمال‌کاری ناشی از بی‌برنامگی و سبک هویت اطلاعاتی (13/0- =r؛ 06/0=p) و سبک هویت هنجاری (13/0- =r؛ 06/0=p) رابطه معنادار وجود ندارد. بین سبک‌‌های هویتی و مهارت‌های ارتباطی رابطه معنادار وجود دارد و فقط بین سبک هویت هنجاری و قاطعیت (09/0- =r؛ 19/0=p)، بین سبک هویت سردرگم و گوش دادن مؤثر و بین سبک هویت تعهد و قاطعیت رابطه معنادار وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد زیر مقیاس بینش در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی نقش معنادار ندارد، اما زیر مقیاس‌های گوش دادن مؤثر، تنظیم عواطف، درک پیام و قاطعیت در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی نقش دارند و حدود 21 درصد واریانس را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین، سبک‌‌های هویت اطلاعاتی و هنجاری در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان نقش معنادار ندارند، اما سبک‌‌های هویت سردرگم و تعهد در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان نقش معنادار دارند و حدود 24 درصد واریانس را پیش‌بینی می‌کنند. 
نتیجه­ گیری: نتیجه پژوهش نشان داد می‌توان با آموزش برخی از مهارت‌های ارتباطی و کمک به برخی از سبک‌‌های هویت­یابی به کاهش اهمال‌کاری تحصیلی کمک کرد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predict of academic procrastination based on communication skills and identity styles

نویسندگان [English]

  • reza mirarab razi 1
  • ali jafari 2
چکیده [English]

Objective: This study aimed to predict academic procrastination identity was based on communication skills and styles.
Methods: This study is an analysis of the correlation. The population of 211 students in the first semester in high school Ramian city were 93-94. Was selected by cluster sampling and test Queendom communication skills, academic procrastination test rider completed questionnaires identity style.
findings:Ramian were selected by cluster sampling and completed the Queendom (2004) Communicational Skills Inventory, Berzonsky (1989) (ISI-G6) Identity styles Questionaire and Savari (1390) Academic Procrastination Test and data were analyzed by SPSS software. Findings indicated that communication skills with academic procrastination (32 / 0- = r; 0001/0 = p) there is a significant relationship and only between procrastination fatigue and effective listening, procrastination Arising from without the programand effective listeningThere is no significant relationship. Between identity styles and procrastination there is significant relationshipand only between procrastination arising from without the program and Informational identity style and normative identity style there is no significant relationship. There are a significant relationship between identity styles and communication skills only between normative identity style and strictly between disoriented style and effective listening and Commitment Identity style and Strictly There is no significant relationship. Regression analysis showed Subscale of insight has no significant role in predicting academic procrastination. 
Conclusion: The results showed that the teaching of communication skills and help with some of the identity-seeking styles helped to reduce the academic procrastination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication skills
  • Styles identity
  • academic procrastination
پیری، لیلا و شهرآرای، مهرناز (1384)؛ بررسی رابطه میان سبک‌های هویت، ابراز وجود و سبک‌های رویارویی با فشار روانی، مطالعات روانشناختی، 1(2): 54-39.
تمدنی، مجتبی؛ حاتمی، محمد و ‌‌هاشمی زرینی، ‌‌هادی. (1389)؛ خودکارآمدی عمومی، اهمال‌کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 6(17): 85-65 .
توکلی، محمدعلی (1392)؛ بررسی شیوع اهمال‌کاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگی‌های جمعیت شناختی، ترجیح زمان مطالعه و هدف ورود به دانشگاه. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 9(28): 124-99.
حجازی، الهه و فرتاش، سهیلا (1385)؛ بررسی رابطه سبک‌های هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی، مجله روان­شناسی و علوم تربیتی، 63 (1و2): 184-167.
حسین چاری، مسعود و فداکار، محمدمهدی (1384).؛ بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت‌های ارتباطی بر اساس مقایسه دانش­آموزان و دانشجویان. مجله دانشور رفتار، 15: 33-21 .
کرمی، داود (1388)؛ میزان شیوع اهمال‌کاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی، اندیشه و رفتار، 13(4): 34-25 .
گلمن، دانیل (1383). هوش هیجانی: خودآگاهی هیجانی، خویشتنداری، همدلی و یاری به دیگران، ترجمه نسرین پارسا، تهران: رشد،(انتشار اثر به زبان اصلی، 1995).
قبادی، مجید (1387)؛ مهارت‌‌های ارتباطی. نشریه بانک ملی ایران. 15:‌ 19-16.
سواری، کریم (1391)؛ بررسی میزان رواج اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز، دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 1 (2): 68-62.
عوضیان، فاطمه؛ بدری، رحیم؛ سرندی، پرویز و قاسمی، زهره (1390)؛ بررسی رابطه بین اهمال‌کاری و عزت نفس با انگیزش پیشرفت دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان. فصلنامه علوم تربیتی، 4(14): 164-151.
سواری، کریم؛ بشلیده، کیومرث و شهنی­ییلاق منیجه (1388)؛ ارتباط مدیریت زمان و خوداثربخشی ادراک‌شده با اهمال‌کاری تحصیلی، فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 5(14): 112-99 .
مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود و صادقی، منصوره السادات (1391)؛ پیش­بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس مؤلفه‌‌های خودتنظیمی در دانش­آموزان پایه اول دبیرستان‌های شهر تهران، فصلنامه روان-شناسی تربیتی، 8(24): 70-49.
Binder, K. (2008); The effects of an academic procrastination treatment on student procrastination and subjective well-being. Unpublished.
Chase, L. (2003); Procrastination: The new master skill of time management. Agency Scales Magazine, 33: 60-62.
Duru, M. B. E. (2007); The relation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational Sciences: Theory and Practice, 7(1): 376-385.
Ferrari, J. R. (2001); Procrastination as a self-regulation failure of performance: Effects of cognitive load, self-awareness and time limits on working best under pressure. Europian Journal of Personality, 15: 391-406.
Jackson T.; Weiss, S. and Lindquist, J. (2005); Does procrastination mediate the relationship between optimism and subsequent? Journal of Social Behavioral Personality, 16:.
Kutlesa, N. (1999) Effects of group counseling with university students who complain procrastination. Canada: Ontario: University of Ontario.
O'Brein, W. K. (2002); Applying transtheoretical model to academic procrastination. Dissertation abstract international. Section B: The sciences and engineering, 62(11-B): 539.
Sprinthall, N. A. and Collins, A. (1995); Adolescence psychology: A development view, 3rd Ed. New York: McGraw Hill Inc.
Seo, E. H. (2008). Self-efficacy as a mediator in the relationship between self oriented perfectionism and academic procrastination. Social Behavior and Personality, 36(6): 753-763.
Solomon, L. J. and Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitine behavioral correlators. Journal of Counselling Psychology, 31: 503-509.
Steel, Piers. (2007);. The nature of procrastination: A meta-analytic and Theoretical review of Quintessential self –regulatory. University of Calgary.
Schraw, G. Wadkins, T. Olafson, L. (2007); Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1): 12-35.
Tan, Crystal, X., Rebecca, Klassen., Robert, M., See, Lay Yeo., Wong, Isabella, Y. F., Huan, Vivien, S. & Chong, Wan, Har. (2008); Correlates of academic procrastination scale. Educational and Psychological Management, 51(4): 475-480.
Van, Erd. (2004); Procrastination in academic setting and the Big Five model of personality: A meta-analysis in H. C. Schouweburg., C. H. Lay., T. A. Pychel. & J. R. Ferrari. (Eds).
Wolter, C. A. (2003); Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95: 179-187.