اثربخشی مشاوره خودکارآمدی بر انگیزش تحصیلی و هویت فردی و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اردکان

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

3 گروه روانشناسی دانشگاه اردکان

10.22084/j.psychogy.2025.30412.2767

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مشاوره خودکارآمدی بر انگیزش تحصیلی و هویت فردی و تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام شد.

روش پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه‌ اول شهر میبد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایابی شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌ استاندارد خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، سبک هویت برزونسکی (1989) و تنیدگی تحصیلی آنگ و هوان (2006) پاسخ دادند. پس از انتخاب‌ گروه ها، پروتکل مشاوره خودکارآمدی طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه آزمایش آموزش ارائه شد. یک ماه پس از اجرای پس آزمون، مرحله پیگیری صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS نسخه 26 و آزمون‌ تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، استفاده شد.

یافته‌ها: یافته های پژوهش بیان می دارند که مشاوره خودکارآمدی باعث افزایش میانگین نمرات انگیزش تحصیلی (001/0>P)، افزایش میانگین نمرات هویت فردی، هویت اطلاعاتی، هویت هنجاری، تعهد هویت و کاهش میانگین نمرات هویت سردرگمی/اجتنابی شده است (001/0>P) و همچنین نمرات تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه را نیز کاهش داده است (001/0>P). مطالعه پیگیری نیز بیانگر پایداری اثر مداخله در طول زمان بوده است (001/0>P).

نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از تاثیرگذاری مشاوره خودکارآمدی بر انگیزش تحصیلی، هویت فردی و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول حمایت می کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The self-efficacy counseling on academic motivation and personal identity and academic stress of high

نویسندگان [English]

  • Shiva Zarei 1
  • Azra Mohammadpanah Ardakan 1
  • Fatemeh Behjati Ardakani 2
  • Atefeh Rahimnejad 3
1 Ardakan University
2 Assistant Professor of Consulting, Faculty of Humanities and Social sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
3 Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
چکیده [English]

Introduction: This study aimed to investigate the effectiveness of self-efficacy counseling on academic motivation, personal identity, and academic burnout in middle school students.

Methods: This pre-test-post-test control group design study was conducted on all female middle school students in Meybod in the academic year 2021-2022. A convenience sample of 30 students was randomly assigned to two groups of 15 (experimental and control). Participants completed the Sherer et al. (1982) Self-Efficacy Scale, the Vallerand et al. (1992) Academic Motivation Scale, the Berzonsky (1989) Identity Style Inventory, and the Ang and Huan (2006) Academic Burnout Scale. After group assignment, the experimental group received a 10-session, 90-minute self-efficacy counseling protocol. A follow-up was conducted one month after the post-test. Data were analyzed using SPSS version 26 and repeated measures ANOVA.

Results: The findings revealed that self-efficacy counseling significantly increased mean scores of academic motivation (P < 0.001), personal identity, informational identity, normative identity, and identity commitment, while decreasing mean scores of identity diffusion/avoidance (P < 0.001). Additionally, the intervention significantly reduced academic burnout in middle school students (P < 0.001). The follow-up study indicated the sustainability of the intervention's effects over time (P < 0.001).

Conclusion: The results support the effectiveness of self-efficacy counseling in enhancing academic motivation, personal identity, and reducing academic burnout among middle school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-efficacy counseling
  • academic motivation
  • personal identity
  • academic stress
  • students