اختلال یادگیری ریاضی و آموزش طرحواره‌محور گسترش یافته: مطالعه‌ توجه شناختی و توجه رفتاری در حل مسائل داستانی ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشگاه خوارزمی

3 گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی

4 گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز

10.22084/j.psychogy.2025.30675.2775

چکیده

هدف: مشکلات حل‌ مسائل داستانی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی با نقص در توجه، ارتباط بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تغییر توجه شناختی و توجه رفتاری، در روش آموزش طرحواره‌محور گسترش‌یافته، در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است.

روش: پژوهش حاضر در قالب طرح تک‌آزمودنی با چند خط پایة همزمان انجام شد. شرکت‌کنندگان این مطالعه، دانش‌آموزان دارای مشکلات ریاضی در پایة دوم ابتدایی سال تحصیلی 1402-1401 مدارس شهر تبریز بودند. تعداد چهار دانش‌آموز با استفاده از پرسشنامة اختلالات یادگیری و بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند. از پروتکل ریاضی دزدان دریایی برای آموزش مسائل داستانی کل و اختلاف (28 جلسة 30 دقیقه‌‌ای) استفاده شد. داده‌های توجه شناختی با استفاده از نرم‌افزار IVA و داده‌های توجه رفتاری با استفاده از پرسشنامة سوان جمع‌آوری و با کمک نرم‌افزار R به صورت دیداری و کمی تحلیل شدند.

یافته‌ها: تحلیل‌های دیداری و شاخص‌های ناهمپوشانی و نیز اندازه‌های اثر بدست آمده افزایش معنادار در میزان توجه شناختی و توجه رفتاری را نشان دادند.

نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه می‌تواند در تنظیم پروتکل آموزشی دقیق‌تر و متناسب با نقص‌های شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی کمک‌کننده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mathematical Learning Disabilities and Extended Schema-Based Instruction: A Study of the Cognitive and Behavior Attention in Mathematical Word Problem Solving

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Hassanabadi 1
  • Somaye Ghorbanian 2
  • Parvin Kadivar 3
  • Mostafa Zarean 4
1 Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran. Iran
2 Kharazmi university
3 Professor, Department of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Aim: The problems in solving story problems of students with mathematical learning disorders are more related to attention deficits. The aim of the present study is to investigate the extent of change in cognitive attention and behavioral attention in students with mathematical learning disorders in the expanded schema-based instruction method.

Method: The present study was conducted in the form of a single-subject design with multiple simultaneous baselines. The participants of this study were students with mathematical problems in the second grade of elementary school in the academic year 1401-1402 in Tabriz schools. Four students were selected using the learning disorders questionnaire and based on the inclusion and exclusion criteria. The Pirates Math Protocol was used to teach total and difference story problems (28 30-minute sessions). Cognitive attention data were collected using IVA software and behavioral attention data were collected using the Swan questionnaire and analyzed visually and quantitatively with the help of R software.

Findings: Visual analysis and non-overlap indices as well as the obtained effect sizes showed a significant increase in the level of cognitive attention and behavioral attention.

Conclusion: The findings of this study can help in setting a more accurate educational protocol that is appropriate for the cognitive deficits of students with learning disabilities in mathematics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Extended schema-based education
  • mathematical story problem solving
  • mathematical learning disability
  • cognitive attention
  • behavioral attention