بررسی تاثیر کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر اشتیاق تحصیلی و یادگیری گروهی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22084/j.psychogy.2025.30808.2779

چکیده

هدف: با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از ابزارهای نوین در حوزه آموزش و پرورش مطرح شده است. این فناوری با ارائه راه‌حل‌های شخصی‌سازی‌شده، تعاملی و مشارکتی، نقش مهمی در افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان و بهبود فرآیند یادگیری گروهی ایفا می‌کند. هوش مصنوعی با ایجاد محیط‌های یادگیری جذاب و سازگار با نیازهای فردی هر دانش‌آموز، انگیزه آن‌ها را برای مشارکت فعال در کلاس افزایش می‌دهد. همچنین، ابزارهای هوش مصنوعی مانند پلتفرم‌های یادگیری مجازی، شبیه‌سازها و سیستم‌های پیشنهاددهنده محتوا، به دانش‌آموزان امکان می‌دهند در فعالیت‌های گروهی به صورت هماهنگ و مؤثرتری کار کنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر اشتیاق تحصیلی و یادگیری گروهی دانش آموزان بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.

روش: جامعه آماری شامل 30 نفر از دانش آموزان منطقه پنج تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه (15 نفر) کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و یادگیری گروهی لمث لورن (1998) بود.

یافته‌ها: داده ها با روش کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر یادگیری گروهی دانش آموزان تاثیر دارد.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های پژوهش، می توان گفت هوش مصنوعی، ابزاری قدرتمند برای افزایش اشتیاق تحصیلی و یادگیری گروهی است. استفاده از این فناوری در تدریس، می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Artificial Intelligence on Teaching in Relation to Students' Academic Motivation and Group Learning

نویسنده [English]

  • maryam rajabiyan dehzireh
Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Counseling, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: With the advancement of digital technologies, Artificial Intelligence (AI) has emerged as a novel tool in the field of education. This technology plays an important role in increasing students' academic motivation and improving the group learning process by providing personalized, interactive, and collaborative solutions. AI enhances student engagement by creating attractive learning environments that are tailored to each student’s individual needs. Additionally, AI tools such as virtual learning platforms, simulators, and content recommendation systems allow students to engage more effectively and collaboratively in group activities. The purpose of this study was to investigate the impact of the application of artificial intelligence on teaching concerning students’ academic motivation and group learning. The research method was a quasi-experimental design using a pre-test/post-test approach with a control group.

Methods: The statistical population included 30 students from District Five of Tehran, who were selected through convenience sampling and divided into two groups (15 participants each) – experimental and control. Data collection tools consisted of the Academic Motivation Questionnaire developed by Fredricks, Blumenfeld, and Paris (2004), and the Group Learning Questionnaire by Lemy Loren (1998).

Results: Data were analyzed using covariance analysis. The findings revealed that the application of artificial intelligence in teaching impacts students' academic motivation. Furthermore, the application of artificial intelligence in teaching affects students' group learning.

Conclusions: Based on the research findings, it can be concluded that artificial intelligence is a powerful tool for enhancing academic motivation and group learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Academic Motivation
  • Group Learning
  • Students