نقش واسطه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و تنظیم هیجان در رابطه طرح‌واره‌های مثبت فرزندپروری و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

2 Assist. Prof Gümüşhane University, Faculty of Literature, Department of Psychology, Gümüşhane- TURKIYE

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران.

10.22084/j.psychogy.2025.31230.2813

چکیده

هدف: دوران دانشجویی یکی از مراحل پرتنش و چالش‌برانگیز زندگی است که با تغییرات متعدد در زمینه‌های تحصیلی، اجتماعی و فردی همراه است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و تنظیم هیجان در رابطه طرح‌واره‌های مثبت فرزندپروری و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان انجام شد.

روش: این مطالعه به روش توصیفی - همبستگی و با طرح مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بود که از میان آن‌ها ۲۵۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه پذیرش و عمل بوند و همکاران (2011)، پرسش‌نامه طرح‌واره مثبت فرزندپروری یانگ (2003)، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) و پرسش‌نامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. برای تحلیل داده‌ها، آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و همبستگی پیرسون) با نرم‌افزار SPSS-26 و آزمون مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار AMOS-24 مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر طرح‌واره‌های مثبت فرزندپروری بر تنظیم هیجان (44/0r=)، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی (33/0r=) بهزیستی روان‌شناختی (25/0= r)، اثر تنظیم هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی (17/0r=) و اثر انعطاف‌پذیری بر بهزیستی روان‌شناختی (32/0= r) معنادار است (001/0< p). همچنین تنظیم هیجان (07/0= r) و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی (10/0= r) در رابطه طرح‌واره‌های فرزندپروری بر بهزیستی روان‌شناختی نقش میانجی را داشتند.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، طرح‌واره‌های مثبت فرزندپروری می‌توانند از طریق ارتقا انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و مهارت‌های تنظیم هیجان، به بهبود بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان کمک کنند و بستر رشد روانی و اجتماعی آن‌ها را فراهم سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mediating role of psychological flexibility and emotion regulation in the relationship between positive parenting schemas and psychological well-being in college students

نویسندگان [English]

  • Fatemeh khajeh Hasani Rabari 1
  • Sunay GÜNGÖR 2
  • Mahdi Akbarzadeh 3
1 MA student in clinical psychology, Department of Psychology, Neyshabour Branch, Islamic Azad University, Neyshabour, Iran
2 Assist. Prof Gümüşhane University, Faculty of Literature, Department of Psychology, Gümüşhane- TURKIYE
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Neyshabor branch, Neyshabor, Iran.
چکیده [English]

Objective: The university period is one of the most stressful and challenging stages of life, accompanied by multiple academic, social, and personal changes. The present study aimed to investigate the mediating role of psychological flexibility and emotion regulation in the relationship between positive parenting schemas and psychological well-being among university students.

Methods: This descriptive-correlational study employed a structural equation modeling (SEM) design. The statistical population included all students of Islamic Azad University, Nishapur branch, during the second semester of 1402 (2023–2024), from which 250 students were selected through convenience sampling. Research instruments included the Acceptance and Action Questionnaire (Bond et al., 2011), the Positive Parenting Schema Questionnaire (Young, 2003), Ryff’s Psychological Well-Being Scale (1989), and the Emotion Regulation Questionnaire (Gross & John, 2003). Data were analyzed using descriptive statistics

Results: Findings indicated that positive parenting schemas had significant effects on emotion regulation (r = 0.44), psychological flexibility (r = 0.33), and psychological well-being (r = 0.25). Additionally, emotion regulation (r = 0.17) and psychological flexibility (r = 0.32) significantly affected psychological well-being (p < 0.001). Emotion regulation (r = 0.07) and psychological flexibility (r = 0.10) also served as mediators in the relationship between positive parenting schemas and psychological well-being.

Conclusions: Based on the findings, positive parenting schemas can enhance students’ psychological well-being by promoting psychological flexibility and emotion regulation skills, thereby providing a foundation for their psychological and social growth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Flexibility
  • Psychological Well-being
  • Emotion Regulation
  • Positive Parenting Schema