تدوین بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز و تأثیر آن بر میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی درس ریاضی دانشآموزان پایه اول دورهی اول متوسطه عشایری لرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22084/j.psychogy.2025.30199.2749

چکیده

با وجود تغییرات بسیار مثبتی که در شیوه‌ها و ابزارهای ارزشیابی تحصیلی ایجاد شده است. مرور پیشینه پژوهشی ارزشیابی تحصیلی بیانگر آن است که شیوه های موجود ارزشیابی همواره به دلیل مسائل مرتبط با اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان با انتقاداتی مواجه است. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز و تأثیر آن بر میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان انجام شد.

روش پژوهش نیمه تجربی، پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، با گروه کنترل است. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پایه اول دورة اول متوسطه (۱۹ مدرسه) عشایری لرستان است که با روش نمونهگیری تصادفی دانشآموزان ۴ مدرسه جهت قرار گرفتن در گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. بعد از آماده سازی بسته آموزشی و آموزش معلمان، به مدت دو ماه ارزشیابی دانشآموزان گروه آزمایش بر اساس دستورالعمل‌های بسته آموزشی و ارزشیابی دانشآموزان گروه کنترل به شیوه مرسوم انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴)، هیجانات آموزشی پکران (۲۰۰۵) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت پنج عاملی نئو مک کری و کاستا (۱۹۹۲) است.

نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز در کاهش اهمالکاری تحصیلی(01/۰p< ، ۶۸۹/۲۹F=) و هیجانات منفی دانشآموزان (01/۰p< ، ۷۶/۵F=) و افزایش هیجانات مثبت آنان(01/۰p< ، ۱۸/۸F=) در پسآزمون تأثیر معنادار داشته است.

یافتههای پژوهش نشان داد بسته آموزشی در کاهش اهمالکاری تحصیلی و هیجانات منفی دانشآموزان و افزایش هیجانات مثبت آنان (در پسآزمون) تاثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing brain-compatible pack of academic evaluation and it effects on academic procrastination and educational Emotions the Case of Mathematics Course for nomadic first-grade high school students in Lorestan.

نویسندگان [English]

  • Mostafa abdoli 1
  • Yasamin Abedini 2
  • Leila moghtadaie 3
1 Curriculum Planning PhD student University of Isfahan
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Despite the very positive changes that have been made in educational evaluation methods and tools. A review of the research background of educational evaluation indicates that existing evaluation methods have always criticized due to issues related to academic procrastination and students educational emotions of. Therefore, the present study was conducted with the aim of developing a brain-compatible educational evaluation training package and assessing its effect on the level of academic procrastination and educational emotions of students.

The research method is semi-experimental, pre-test, post-test and follow-up, with a control group. The research population includes all first-grade students of the first-grade high school(19 schools) in Lorestan, who were randomly selected from 4 schools and placed in the experimental and control groups. After preparing the training package and training the teachers, the evaluation of experimental group students was caducteed for two months based on the the training package instructions, while the control group students were evaluated using the conventional method .The research tools include the Solomon and Rothblom(1984) Academic Procrastination Questionnaire, Pekran's(2005) Educational Emotions Questionnaire, and the Short Form of the Neo-McCray and Costa(1992) Five-Factor Personality Questionnaire.

The results of the covariance analysis showed that the brain-compatible educational evaluation package had a significant effect on reducing academic procrastination(p<0.01, F=29.689), negative emotions of students(p<0.01, F=5.76) and increasing their positive emotions(p<0.01, F=8.18) in the post-test.

The research findings indicated that the educational package is effective in reducing academic procrastination and negative emotions of students and increasing their positive emotions(in the post-test.(.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brain_compatible academic evaluation
  • academic procrastination
  • educational emotions
  • mathematics