ارائه مدلی براساس رابطه خودکارآمدی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی با نقش میانجی فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کردستان/دانشکده علوم انسانی و اجتماعی/گروه مشاوره

2 گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22084/j.psychogy.2025.30429.2765

چکیده

هدف: فرسودگی تحصیلی یک مشکل مهم مرتبط با عملکرد ضعیف تحصیلی است. ادبیات مربوط به رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان نسبتاً محدود است. بر همین اساس، هدف این پژوهش ارائه مدلی براساس رابطه خودکارآمدی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی با نقش میانجی فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم کرمانشاه صورت گرفت.

روش‌: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع تحلیل مسیر است. جامعه پژوهش شامل تمام دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم است که در شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 300 نفر دانش آموز دختر بودند که با روش نمونه‎گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به پرسشنامه خودکار آمدی، مقیاس ارزیابی اهمال کاری، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی پاسخ دادند.

یافته‌ها: بررسی ضرایب مسیر نشان داد که اثر اهمال کاری تحصیلی (339/0-=β و 001/0=P) و فرسودگی تحصیلی (186/0-=β و 001/0=P) بر خودکارآمدی دارای اثر منفی و اشتیاق تحصیلی (488/0=β و 001/0=P) بر خودکارآمدی دارای اثر مثبت و مستقیم است. تعیین معناداری اثر غیرمستقیم نیز حاکی از آن است که فرسودگی تحصیلی نقش میانجی‌گری بین اشتیاق تحصیلی و اهمال کاری با خودکارآمدی تحصیلی (P<0/05) دارد.

نتیجه‌گیری: با تایید نقش واسطه ای فرسودگی تحصیلی و نقش موثر استیاق تحصیلی در افزایش خودکارآمدی دانش‌آموزان، نیاز است تا راهکارهای درمانی مؤثری مانند آموزش خودکارآمدی بر روی این دانش آموزان صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model based on the relationship between academic self-efficacy and academic enthusiasm and academic procrastination with the mediating role of academic burnout in secondary school female students Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Ahmad Amani 1
  • sargol Alimoradi 2
1 university of kurdistan/ faculty of humanities and social sciences/ department of counselling
2 Department of Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Introduction: Paying attention to the effective factors in academic performance has been the focus of education experts and higher education system for many years. This research was done with the aim of Presenting a model based on the relationship between academic self-efficacy and academic enthusiasm and academic procrastination with the mediating role of academic burnout in secondary school female students. Kermanshah.

Methods: The method of the current research is correlational and path analysis. The research population includes all female students of the second secondary school who were studying in Kermanshah in the academic year of 1400-1401. The research sample consisted of 300 female students who were selected by cluster random sampling method and responded to self-compassion questionnaire, procrastination assessment scale, academic enthusiasm questionnaire and academic burnout questionnaire.

Findings: Data analysis showed that the educational self-efficacy model has a good fit. Also, this model showed that academic enthusiasm has a positive relationship with academic self-efficacy and procrastination has a negative relationship with academic self-efficacy. Also, the indirect effect of academic enthusiasm and procrastination with the mediation of academic burnout is significant.

Conclusion: By confirming the mediating role of academic burnout and the effective role of academic enthusiasm in increasing students' self-efficacy, there is a need to implement effective therapeutic solutions such as self-efficacy training on these students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic self-efficacy
  • academic enthusiasm
  • academic procrastination
  • academic burnout