مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر تنظیم هیجانی و تعادل عاطفی دانش‌آموزان دختر درگیر با اهمال‌کاری تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فاطمه باغبان،دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

2 طیبه شریفی(نویسنده مسئول)،استاد گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

3 محمد قاسمی پیربلوطی،استادیار گروه روان شناسی،واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد، ایران

10.22084/j.psychogy.2025.30341.2761

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم‌هیجان و ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر تنظیم‌هیجانی و تعادل عاطفی دانش‌آموزان دختر درگیر با اهمال‌کاری تحصیلی انجام شد.

روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه‌ی پژوهش، دانش‌آموزان دختر درگیر با اهمال‌کاری تحصیلی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. از جامعه‌ی مذکور 60 دانش‌آموز به‌صورت دردسترس انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارش شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تنظیم‌هیجان جان و گراس (2004) و مقیاس تعادل عاطفه دینر و همکاران (2010) بود. گروه آزمایش اول، آموزش تنظیم‌هیجان و گروه آزمایش دوم، آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور را در قالب 8 جلسه دریافت نمودند. نتایج با استفاده از تحلیل‌واریانس با اندازه‌گیری‌مکرر و نرم‌افزار 26SPSS بررسی شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد در مراحل پس‌آزمون و پیگیری در متغیرهای ارزیابی مجدد، فرونشانی و تعادل عاطفی بین دو گروه آزمایش تفاوتی وجود ندارد؛ اما بین گروه‌های آزمایش با گروه گواه تفاوت وجود دارد (05/0>P).

نتیجه‌گیری: متخصصان حوزه‌ی نوجوان می‌توانند به‌منظور اصلاح راهبردهای تنظیم هیجان و افزایش تعادل عاطفی دانش‌آموزان از دو رویکرد تنظیم‌هیجان و ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of Emotional Regulation Therapy and Adolescent-Centered Mindfulness Therapy on Emotional Regulation and Emotional Balance of female students involved in Academic Procrastination

نویسندگان [English]

  • Fateme Baghban 1
  • Tayebe Sharifi 2
  • mohammad ghasemi pirbalouti 3
1 Fateme Baghban , PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University,
2 Tayebeh Sharifi* ,Professor Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
3 mohammad ghasemi pirbalouti, Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of emotional regulation therapy and adolescent-centered mindfulness therapy on emotional regulation and emotional balance of female students involved in academic procrastination.

Method: The research method was a quasi-experimental pre-test-post-test type with a control group and a follow-up period. The research community was female students involved in academic procrastination in Isfahan in 2024. 60 students were selected convenience sampling from the mentioned society and randomly assigned to two experimental groups and one control group. The research tools were John and Gross' emotion regulation questionnaire (2004) and Diener et al.'s emotional balance scale (2010). The first experimental group received emotion regulation training and the second experimental group received adolescent-centered mindfulness therapy in the form of 8 sessions. The results were analyzed by variance with repeated measurements and SPSS26.

Findings: The results showed that in the post-test and follow-up stages, there is no difference in the variables of re-evaluation, suppression and emotional balance between the two experimental groups; But there is a difference between the test groups and the control group (P<0.05).

Conclusion: Adolescent specialists can use two approaches of emotion regulation and adolescent-centered mindfulness therapy in order to improve emotion regulation strategies and increase the emotional balance of adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotion regulation training
  • adolescent-centered mindfulness therapy
  • emotion regulation
  • emotional balance