اثربخشی اصلاح سوگیری های بیانگر خود ناکارآمدی بر مسئولیت پذیری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دارای افت تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس

2 دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس

3 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اصلاح سوگیری شناختی بیانگر خود ناکارآمدی بر مسئولیت‌پذیری و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی اجرا گردید.

روش: جامعه آماری این پژوهش نیمه آزمایشی را دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بوشهر تشکیل می‌دهد. جهت گردآوری داده‌ها، ابتدا با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 372 دانش آموزان انتخاب شدند و سپس 32 نفر از دانش‌آموزانی که دارای افت تحصیلی بودند انتخاب شده و با استفاده از روش انتخاب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 16نفر) قرار داده شدند. شرکت‌کنندگان هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای طرح مداخله‌ای، پرسشنامه‌های مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی لی و همکاران (2008) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) را تکمیل نمودند. طرح مداخله‌ای با استفاده از نرم افزار کاوش نقطه (دات پروب) و به مدت هشت هفته، در خصوص گروه آزمایش اجرا گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله معطوف به اصلاح سوگیری شناختی، باعث بهبود انگیزش درونی (01/.p<) و کاهش انگیزش بیرونی (01/.p<) دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی می‌گردد. یافته‌ها همچنین بیانگر تاثیر اصلاح سوگیری شناختی بر مسئولیت پذیری (05/.p<) و مولفه مسئولیت‌پذیری فردی (05/.p<) می‌باشد.

نتیجه‌گیری: با عنایت به یافته‌های تحقیق حاضر، اجرای برنامه‌های مداخله‌ای معطوف به اصلاح سوگیری شناختی بیانگر خود ناکارآمدی دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی، می‌تواند ضمن کاهش این سوگیری‌ها، باعث ایجاد باورهای خودکارامدی و در پی آن، احساس خودکارامدی شده و زمینه ساز افزایش انگیزه تحصیلی و مسئولیت‌پذیری گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of correcting biases expressing self-inefficiency on the responsibility and academic motivation of students with academic failure

نویسندگان [English]

  • Ali pakizeh 1
  • Seyed Mousa Golestaneh 1
  • sadegh hekmatiyan fard 2
  • Masoumeh Soltani 3
1 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University
2 PhD student in psychology, faculty of literature and humanities, Persian Gulf University
3 M.A. of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of investigating the effect of correcting the cognitive bias of self-inefficiency on the responsibility and academic motivation of students with academic failure.

Method: The statistical population of this semi-experimental research consists of female students of second secondary school in Bushehr city. In order to collect data, first, 372 students were selected using the multi-stage cluster sampling method, and then 32 students who had academic failure were selected and using the random selection method, they were divided into two experimental and control groups. 16 people in each group) were placed. The participants of both groups completed the personal and social responsibility questionnaires of Lee et al. (2008) and the academic motivation questionnaire of Wallerand et al. (1992) before and after the intervention plan. An intervention plan was implemented using dot probe software for eight weeks in the experimental group.

Findings: The results showed that the intervention aimed at correcting cognitive bias improves the intrinsic motivation (p<.01) and decreases the extrinsic motivation (p<.01) of students with academic failure. The findings also show the effect of cognitive bias correction on responsibility (p<.05) and individual responsibility component (p<.05).

Conclusion: According to the findings of the present research, the implementation of intervention programs aimed at correcting the cognitive bias that expresses the self-inefficiency of students with academic failure can, while reducing these biases, create self-efficacy beliefs and After that, self-efficacy will be felt and it will be the basis for increasing academic motivation and responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive bias
  • self-efficacy
  • responsibility
  • academic motivation
  • academic failure
  • students