تدوین مدل سرزندگی تحصیلی براساس ثبات قدم و جهت‌گیری آینده با میانجیگری مهارت-های حل مسئله در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا

3 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا،گروه روانشناسی

4 گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش پیش‌رو به ارائه الگوی روابط علی سرزندگی تحصیلی براساس ثبات قدم و جهت‌گیری آینده با نقش میانجی مهارت‌های حل‌مسئله به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری پرداخته است.

روش: این پژوهش به صورت توصیفی همبستگی انجام شده است. نمونه‌ شامل 382 نفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود که به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش متشکل از 4 پرسشنامه بود: سرزندگی تحصیلی، ثبات‌قدم، جهت‌گیری آینده و مهارت‌های حل‌مسئله.

یافته: مطابق با یا فته‌های پژوهش، ثبات‌قدم بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد β= 0/35) (P ≤0/01. جهت گیری آینده بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد β= 0/29) (P ≤0/01. مهارت حل‌مسئله بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد β= 0/32) (P ≤0/01. ثبات‌قدم بر حل‌مسئله اثر دارد β= 0/21) .(P ≤0/01 جهت گیری آینده بر حل‌مسئله اثر دارد β= 0/43) (P ≤0/01. اثر غیرمستقیم ثبات‌قدم از طریق مهارت حل‌مسئله بر سرزندگی تحصیلی معنادار است β= 0/06) .(P ≤0/01 اثر غیرمستقیم جهت گیری آینده از طریق مهارت حل‌مسئله بر سرزندگی تحصیلی معنادار است β= 0/14) (P ≤0/01 . نتایج مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است.

نتیجه‌گیری: این پژوهش شواهدی را برای نقش واسطه‌ای مهارت حل‌مسئله در رابطه بین ثبات‌قدم و جهت‌گیری آینده با سرزندگی تحصیلی نشان داد. در پرتو این یافته‌ها با توجه به نقش تاثیرگذار ثبات‌قدم و جهت‌گیری آینده و ظرفیت قابل تغییر وانعطاف آن‌ها، برنامه‌های آموزشی جهت افزایش سرزندگی تحصیلی لازم است.

واژگان کلیدی: ثبات‌قدم، جهت‌گیری آینده، سرزندگی تحصیلی، مهارت‌های حل‌مسئله

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Model of Academic Buoyancy based on Grit and future orientation Mediated by problem solving skills in students

نویسندگان [English]

  • hossein mohagheghi 1
  • mehran farhadi 2
  • mahya hossini 3
  • abolghasem yaghoobi 4
  • fereshte motaharifar 3
1 associate professor in departman of psychology
2 associate professor in departman of psychology
3 ph student، Department of Psychology. Bualisina university
4 associate professor in departman of psychology
چکیده [English]

Aims: The purpose of the current research was to provide a model of the causal relationships of academic buoyancy based on grit and future orientation mediated by problem solving skills in students using the method of structural equation modeling.

methods: This research has been as the descriptive correlation and structural equations Statistical with a sample of 382 students of BuAli Sina University, who were selected based on the Morgan table and by cluster sampling. The research tool consisted of 4 questionnaires: Dehghanizadeh and hosin-Chari's academic buoyancy (2013), Duckworth's grit (2007), Steinberg's future orientation (2009), Heppner's problem solving skills(1982). Data analysis was done by using Lisrel and spss statistical software.

Results: The results indicated that the direct and indirect effect of grit and future orientation on academic buoyancy, Also, grit and future orientation have a direct effect on problem-solving skills And problem solving skills have a direct effect on academic buoyancy.

Conclusion: The proposed model of the current research has goodness of fit statistics with the collected data. In the light of these findings, considering the influential role of grit and futurenorientation and their changeable and flexible capacity, educational programs are necessary to increase academic buoyancy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic buoyancy
  • Grit
  • Future orientation
  • Problem solving skills