بررسی اثربخشی بازی های فیزیکی فعال طراحی شده بر پایه مهارت های شناختی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 کارشناس روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه بازی‌های فیزیکی فعال طراحی شده بر پایه مهارت‌های شناختی بر علائم توجه و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی شهر تهران تشکیل می‌دادند. گروه نمونه پژوهش حاضر را 26 نفر دانش‌آموز دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در دامنه سنی 8 تا 12 سال که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، تشکیل دادند. گروه نمونه به شکل تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (11 نفر) جایگماری شدند. گروه آزمایش در یک برنامه فیزیکی فعال شناختی به مدت 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل نیز در این بازه زمان بدون دریافت هیچگونه مداخله‌ای در لیست انتظار قرار گرفتند. به منظور ارزیابی گروه نمونه از آزمون‌های کانرز، آزمون هوش استنفورد-بینه و آزمون یکپارچه دیداری- شنیداری (IVA) استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاکی از تاثیر مثبت معناداری برنامه مداخله بر روی توجه و بازداری پاسخ گروه آزمایش بود (01/0p<) با این وجود تفاوت معناداری در توجه پایدار گروه نمونه مشاهده نشد (05/0p> ) . نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که بازی‌های فیزیکی فعالِ طراحی شده براساس مهارت‌های شناختی می‌توانند تاثیر مثبتی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی برجای بگذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of active physical games designed based on cognitive skills on attention performance and response inhibition of children with attention deficit/hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Sharifi 1
  • Marziyeh Rahimi 2
  • ghasem khayati 3
1 faculty of educational sciences and psychology, department of psychology and education of children with special needs, university of Isfahan, Isfahan, Iran
2 The Student of Master, Psychology and Education of children with special needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Bachelor, Psychology and Education of children with special needs, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of an active physical games program designed based on cognitive skills on symptoms of attention and response inhibition in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD).

Method: The current research was quasi-experimental, consisting of experimental and control groups. The research population comprised all students with ADHD in Tehran. The sample group consisted of 26 students with ADHD, aged 8 to 12 years, selected through targeted sampling. The sample was randomly divided into two groups: a control group (15 participants) and an experimental group (11 participants). The experimental group participated in a cognitive active physical program for 10 sessions, while the control group was placed on a waiting list without receiving any intervention. To evaluate the sample group, the Conners tests, Stanford-Binet Intelligence Test, and Integrated Visual-Auditory Test (IVA) were administered. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance.

Findings: The results indicated a significant positive effect of the intervention program on the attention and response inhibition of the experimental group (p < 0.01); however, no significant difference was observed in sustained attention among the sample group (p > 0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
  • Physical Activities
  • Response Inhibition
  • Attention
  • Cognitive Skills