روابط ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر پایه خستگی شناختی و کمال گرایی با تاکید بر نقش میانجی خود تنظیمی هیجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22084/j.psychogy.2024.29144.2679

چکیده

هدف: یکی از مسائل مهم در حوزه ی برنامه ریزی درسی، آموزش و پیشرفت تحصیلی، توجه به ابعاد روان شناختی، علی الخصوص تعلل ورزی دانش آموزان می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مدل معادلات ساختاری بین خستگی شناختی و کمال گرایی با تعلل ورزی تحصیلی: با آزمون نقش واسطه ایی خود تنظیمی هیجان صورت گرفته است.

روش: روش تحقیق مطالعه حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس شهر ارومیه در سال 1402 بودند که نمونه ای به حجم 200 نفر از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ایی چند مرحله ایی از بین جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های این تحقیق از پرسشنامه های پرسشنامه اهمالکاری آیتکن، پرسشنامه کمال گرایی تحصیلی رسولی و بهرامی، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن و پرسشنامه سنجش چندبعدی خستگی (MFI) اسمتس و همکاران استفاده شده است.

یافته ها: نتایج تحلیل آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای خستگی شناختی، کمال گرایی، تعلل ورزی و تنظیم هیجان همبستگی معناداری وجود دارد و ضرایب استاندارد مسیرها نشان داد مسیرهای مستقیم خستگی شناختی به تعلل ورزی تحصیلی (71/0=β)؛ و کمال گرایی تحصیلی به تعلل ورزی تحصیلی (63/0=β) در سطح آماری معنی‌دار می باشد. همچنین برای بررسی مسیرهای غیر مستقیم، نتایج آزمون بوت استراپ نرم‌افزار AMOS نشان داد که حد پایین و حد بالای مسیرهای غیرمستقیم خستگی شناختی و کمال گرایی از طریق خودتنظیمی هیجانی؛ صفر را در برنمی‌گیرند که بیانگر معنی‌دار بودن مسیرهای غیر مستقیم می باشد.

نتیجه گیری: به متخصصان سیستم تعلیم و تربیت توصیه می شود که با برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های تنظیم هیجان از تعلل ورزی دانش آموزان پیشگیری نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigate the structural equation model between cognitive fatigue and perfectionism with academic procrastination: by testing the mediating role of emotion self-regulation

نویسندگان [English]

  • Mohammad Naser Hashemi 1
  • Esmaiel Soleimani 2
  • Mohammad Narimani 3
1 PhD student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

progress is to pay attention to psychological aspects, especially student procrastination. This study aims to investigate the structural equation model between cognitive fatigue and perfectionism with academic procrastination: by testing the mediating role of emotion self-regulation.

Method: The research method of the present study was the structural equation model correlation. The statistical population of this research included all second year high school students of Urmia city in 2023, a sample of 200 people was selected from the statistical population through a multi-stage cluster random sampling method. were used to collect the data of this research Aitken's procrastination questionnaire, Rasouli and Bahrami's academic perfectionism questionnaire, Hoffman and Kashden's emotional self-regulation questionnaire and Smets et al.'s multidimensional fatigue measurement questionnaire (MFI).

Findings: The results of Pearson's correlation coefficient analysis showed that there is a significant correlation between the variables of cognitive fatigue, perfectionism, procrastination, and emotional regulation, and the standard path coefficients showed direct paths of cognitive fatigue to academic procrastination (β=0.71). ; And academic perfectionism is statistically significant to academic procrastination (β=0.63). Also, to investigate the indirect paths, the results of the AMOS software bootstrap test showed that the lower limit and the upper limit of the indirect paths of cognitive fatigue and perfectionism through emotional self-regulation; they do not include zero, which indicates the significance of indirect paths.

Conclusion: It is recommended to the specialists of the education system to prevent procrastination of students by holding training workshops on emotion regulation skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive fatigue
  • perfectionism
  • procrastination
  • emotion regulation