اثربخشی آموزش مبتنی بر تعدیل جهت‌گیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

3 استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی تعدیل جهت‌گیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس در خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان اجرا شد.
روش: روش تحقیق مطالعه حاضر نیمه تجربی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه معلمان پایه چهارم ابتدایی و دانش‌آموزان پایه چهارم شهرستان بیله سوار در سال تحصیلی 97-1396 بودند. تعداد 60 معلم به شیوه غربالگری با استفاده از پرسشنامه سبک تدریس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل 30 نفره جایگزین شدند به‌نحوی‌که در گروه آزمایشی با توجه به سبک تدریس دو گروه 15 نفری تشکیل شد و در گروه کنترل نیز با توجه به سبک تدریس دو گروه 15 نفری شکل گرفت. معلمان انتخاب شده در گروه‌های آزمایشی و کنترل، به‌صورت تصادفی3نفر از دانش‌آموزان هر معلم به‌عنوان نمونه نهایی در نظر گرفته شد. و در گروه آزمایشی 6 جلسه بسته آموزشی (طراحی‌شده) ارائه شد. در این تحقیق از سه ابزار پرسشنامه سبک تدریس (موسی پور) و خودپنداره تحصیلی (کوپراسمیت) و یک آزمون پیشرفت تحصیلی با روایی و پایایی مقبول و از روش تجزیه‌وتحلیل کوواریانس دوراهه چند متغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر تعدیل جهت‌گیری یادگیری معلمان بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش است و آموزش مبتنی بر تعدیل جهت‌گیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در زیرگروه شاگردمحور بیشتر از زیرگروه معلم محور، اثربخش است. اما آموزش مبتنی بر تعدیل جهت‌گیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش نیست و پیشنهاد می‌گردد که برای تعدیل جهت‌گیری یادگیری معلمان در دانشگاه فرهنگیان از این محتوا استفاده شود.
نتیجه­گیری: جهت‌گیری یادگیری معلمان بر خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش است و جهت‌گیری یادگیری معلمان در تعامل با سبک تدریس بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان موثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of instruction based on moderation of learning orientation teachers in interacting with teachers teaching styles on students academic self - concept and performance

نویسندگان [English]

  • Esmail Eslamy 1
  • Ozra Khafarri 2
  • Tavakkol Mousazadeh 2
  • Touraj Hashemi 3
  • Eskandar Fathiazar 3
چکیده [English]

Objective:The purpose of this study was to investigate the effect of educational package on modifying the orientation of teachers'' learning in interaction with teaching style in academic self-concept and academic performance of students.
Methods: The research method was semi-experimental design, pre-test and post-test design with control group. The study involved teachers and elementary school students attending the 97-96 school year. A total of 60 teachers were selected using a teaching style questionnaire in a screening method and were divided into two experimental and control groups of 30 people, so that in the experimental group, according to the teaching style, two groups of 15 were formed and in the control group according to the teaching style Two groups of 15 were formed. The teachers selected in the experimental and control groups were randomly assigned to each of the three students of each teacher as the final sample. In the experimental group, 6 training sessions (designed) were presented. In this research, three tools of the teaching style questionnaire (Moosapour) and academic self-concept (Coopersmit) and one academic achievement test with acceptable validity and reliability were used. The multivariate analysis of covariance was used.
Results:  Results showed that modulation education Teachers'' orientation on academic self-concept and academic performance is effective and education based on modifying the orientation of teachers'' learning in interaction with the teaching style is effective on students'' academic performance in the student-centered subgroup more than the teacher-oriented subgroup. However, education based on modifying the orientation of teachers ''learning in interaction with teaching style does not affect students'' self-concept.
Conclusion: Teacher learning orientation is effective on students'' academic self-concept and academic performance And teachers ''learning orientation in interaction with teaching style is effective on students'' academic performance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher learning orientation
  • teaching style
  • academic self-concept
آریاپوران، سعید؛ امیری منش، مرضیه؛ تقوایی، داود و حق‌طلب، طاهره. (1394). «رابطه‌ی ابعاد خودپنداره با انگیزش تحصیلی (خواندن، نوشتن و ریاضی) دانش‌آموزان ابتدایی دارای ناتوانی‌های یادگیری». مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 4(1)، 72-56.
بخشش، مریم ؛ زارع ،حسین ؛ سرمدی، محمد رضا ؛ طالبی، سعید.(1395) «بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دوموقعیتی بر باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری علم با توجه به سبک‌های یادگیری». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، دوره 4، شماره 6، 17-38.
زائرثابت، فاطمه؛ تبری خمیران، رسول؛ اسدی لویه، عطاءاله و کاظم نژادلیلی، احسان. (1393). «بررسی میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری و فاکتورهای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان». پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(2)، 36-43.
عشورنژاد، فاطمه. (1387). بررسی روابط ساختاری خودپنداره یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
عطاپور، شهلا. (1378). بررسی ادراک از رفتار معلم و رابطه آن با خودپنداری دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی با توجه به جنسیت آن‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده دانشگاه شیراز.
عینی، ساناز؛ نریمانی، محمد؛ بشرپور، سجاد.(1398). «پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خود‌راهبر دانش‌آموزان دختر». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری،دوره 7، شماره 12، 33-45.
صادقی، مسعود؛ خلیلی، زهرا. (1395). «نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان». مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 9-17.
مهری، داریوش. (1393). بررسی رابطه بین حمایت مدیران با رشد حرفه‌ای خودراهبری دبیران در مدارس متوسطه منطقه 14 آموزش‌وپرورش شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
Ahmad Lone, P., Tariq Ahmad Lone (2016). “A Study on Relation between Self Concept and Academic Achievement among Secondary School Students of Jammu District”, Journal of Education and Practice, Vol. 7, No.31.
Baleghizadeh, S. and Shakouri, M (2016). Investigating the relationship between teaching styles and teacher self-efficacy among some Iranian ESP university instructors, Innovations in Education and Teaching International, Faculty of Letters and Human Sciences, Department of English Language and Literature, Shahid Beheshti University(G.C.), Tehran, Iran.
Collins, A., Brown, J., and Newman, S. (2016). Cognitive apprenticeship: Teaching the craft of reading, writing and mathematics. In L. B. Resnick (Ed.), Cognition and Instruction: Issues and agendas. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Dermitzaki, I., Leondari, A., Goudas, M. (2009). “Relations between young students’ strategic behaviours, domain-specific self-concept, and performance in a problem-solving situation”. Learning and Instruction, 19(2), 144-157.
Ganser, T. (2000). “An ambitious vision of professional development for teacher”. In: NASSP Bulletin, 84(618), 6-12.
Ghanizadeh, A. and Jahedizadeh, S. (2016). EFL teachers’ teaching style, creativity, and burnout:A path analysis approach, TEACHER EDUCATION & DEVELOPMENT | RESEARCH ARTICLE.
Feeney, Eric J. (2016). “How an orientation to learning influences the expansive–restrictive nature of teacher learning and change”, Teacher Development, Vol. 21, No. 31, 1-24. DOI:10.1080/13664530.2016.1161659.
Knowles, M. S., Holton III, E. F., & Swanson, R. A. (2015). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development.
Kwakman, K. (2003). “Factors affecting teachers’ participation in professional learning activities”. Teaching and Teacher Education, 19(2), 149-170.
Loucks-Horsley, S., Stiles, K. E., Mundry, S. E., Love, N., & Hewson, P. W. (2010). Designing professional development for teachers of science and mathematics (3 ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Opfer, V. D., Pedder, and Z. Lavicza, D. G. (2011). “The Role of Teachers’ Orientation to Learning in Professional Development and Change: A National Study of Teachers in England”. Teaching and Teacher Education, 27, 443-453.
Opdenakker, M. C. & Van Damme, J. (2006). “Teacher characteristics and teaching styles as effectiveness enhancing factors of classroom practice”. Teaching and Teacher Education, 22, 1-21.
Pedder, D., and Opfer, V. D. (2013). “A Professional learning orientations: patterns of dissonance and alignment between teachers’ values and practices”. Research Papers in Education, Vol. 28, No. 5, 539-570.
Nadi, M., Gordanshekcan, M., Golparvar, M. (2011). “The impact of teaching critical thinking, problem solving and self-directed learning in student metacognition”. Journal of Reserch on The Curriculum. No, 28-29(8), pp53-61[Persian].
Midgley, C. (2002). Preface. In Goals, Goal Structures and Patterns of Adaptive Learning, edited by C. Midgley, xi–xvii. Mahwah: Erlbaum
Richard, W. Y. (2016). “Continuing professional development in leadership leadership in the education of institutional managers”. British journal of social psycology. Volume 39, Issue 4, 555-577.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). “Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities”. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2006). “Competence and control beliefs: distinguishing the means and ends. In P. A. Alexander, & P. H. Winne (Eds.)”, Handbook of educational psychology (2nd ed.). (pp. 349e368).
Subedi, B. S. (2004). “Emerging trends of research on transfer of learning”. International Education Journal, 5(4), 591-599.
Van, M. & Lin, C. (2010). “Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology”, Computers & Education, Volume 54, Issue 1, 103-112.
Yousefy, A., Gordanshekan, M. A. (2011). “Review on development of Self-directed learning”. Iranian Journal of Medical Education, 10(5), 776-83. [persian]