جباری، سوسن؛ خادمی، محسن. (1392). «ساخت آزمون تشخیصی خواندن و درک مطلب جهت دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله علمیپژوهشی پژوهش های برنامه درسی انجمن مطالعات برنامهدرسی ایران»، دوره 3، شماره 2، 1-16.
راقبیان، رویا؛ اخوان تفتی، مهناز؛ و حجازی، الهه. (1391). «اثربخشی برنامه طراحی شده براساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان»، فصلنامه روانشناسی مدرسه، پاییز 92، دوره 1، شماره 2، 39-58.
رضایی، اکبر و کرمانیزاده، رکسانا. (1394). «تأثیر آموزش متقابل بر بهبود درک مطلب و خواندن دانشآموزان دختر نارساخوان». مجله ناتوانیهای یادگیری، دوره 4، شماره 5، 49-64.
سعیدی، علی؛ سیف، علی اکبر؛ اسدزاده، حسن؛ ابراهیمی قوام، صغری. (1391). «مقایسه اثربخشی شیوههای ارائه و تهیه نقشههای مفهومی بر درک مطلب». روانشناسی مدرسه، پاییز 92، دوره 2، شماره 3، 125-143.
غباری بناب، باقر و راقبیان، رویا. (1387). «تأثیر آموزش دو راهبرد فراشناختی SQP4R و خود نظارتی، بر درک مطلب خواندن دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 38(4)، 86-67.
غباری بناب، باقر؛ افروز، غلامعلی؛ حسنزاده، سعید؛ بخشی، جعفر و پیرزادی، حجت. (1391). «تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بردرک مطلب دانشآموزان با مشکلات خواندن». مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 97-77.
کرمی، جهانگیر؛ عباسی، زینب؛ زکی یی، علی. (1392). «تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان». فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، دوره 2 شماره 3، 38-53.
کریمی، عبدالعظیم. (1384). «بررسی نتایج مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001». فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(1)، 89-39.
کیامنش، علیرضا. (1383). روشهای ارزشیابی آموزشی. تهران: پیام نور.
کیان ارثی، فرحناز؛ سیف، علیاکبر و دلاور، علی. (1393). «اثربخشی ساختار متون درسی، پیشسازماندهنده، و هدفهای آموزشی بر میزان درک مطلب، سرعت مطالعه و نگرش به متن». فصلنامه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 32، 1-18.
گلاور، جان. ای؛ برونینگ، راجر. اچ. (1996). روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن، ترجمه علینقی خرازی (1375). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مهرنژاد، هایده. (1378). بررسی ارتباط و نقش فراشناخت در درک مطلب خواندن دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
Block, A. L; presly (2002). Attitudes to reading: An investigation across the primary years. The Thesis of the Degree of Master of Educational Research. Australian Catholic University.
Cain, K. E.; Bryant, P. E.; Oakhill, J. (2004). “Children's reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills”. Journal of Educational Psychology, Vol. 96, No. 1, 03.2004, 31-42.
Cain, K. (2010). “Reading and listening comprehension and their relationship to inattention and hyperactivity”. British Journal of Experimental Psychology, 84, 108–124.
Cartwright, Kelly B.; Marshall, Timothy R.; Wray, Erica. (2016). “A Longitudinal Study of the Role of Reading Motivation in Primary Students' Reading Comprehension: Implications for a Less Simple View of Reading”. Reading Psychology, 37(1), 55-91.
Cattsa, H., Kamhi, A. (2017). Prologue: Reading Comprehension Is Not a Single Ability. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 1-4.
Conlon, E. G., Zimmer-Gembeck, M. J., Creed, P. A. & Tucker, M. (2006).
Family History, Self-Perception, Attitudes and Cognitive Abilities are Associated with Early Adolescent Reading Skills. Australia: School of psychology, Griffith University, Gold Coast,
Vol. 29(2), 11-32
Frank, E. & Rosen, M. (2008). On the important of parental participation for student. achievement in reading literacy. Paper Presented at the Third IEA International. Research Conference: Chinese Taipe.
Kirmizi, F. S. (2010). “Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4752-4756.
Kiselev, S. (2015). Age-related Differences in Processing Speed in Preschool Children. The Open Behavioral Science Journal, (9), 23-31
Kjaldman, I. (2006). Self-Concept and School Achievement of Pupils with Cleft Lip, Cleft Palate or both: A Longitudinal Study. Helsinki: Yilopistopaino.
Lubliner, Sh.; Smentana, L. (2005). “The Effects of Comprehensive Vocabulary Instruction on Title I Students' Metacognitive Word-Learning Skills and Reading Comprehension”, Journal of Literacy Research, Vol. 37, No. 2, 163-200.
Mckenna, M. C., Kear, D. J. (1990). “Reading attitude scale”. The reading teacher, 43, 626-639.
Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Kennedy, A. (2007). PIRLS 2006 Technical Report. Boston College: TIMSS & PIRLS international study center McNamara (Ed.), Reading comprehension strategies: Theories, - interventions, and technologies (pp. 3e26). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Meneghetti, C., Carretti, B., and Beni, R. D. (2006). “Components of reading comprehension and scholastic achievement”. Learning and Individual Differences, 16, 291-301.
Mullis, I. V. S., Kennedy, A., Martin, M. O., Sainsbury, M. (2006). Assessment Framework and Specifications (2nd Ed).Boston College: International association for the evaluation achievement.
Intrich, P. R., Marx, R. W., Boyle, R. A. (1993). “Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change”. Review of Educational Research, 63, 167-199.
Ruddell, R. B., Unrau, N. J. (Eds.). (2004). Theoretical Models and Processes of Reading (5th ed.). Newark, DE: International Reading Association.
Salabas, M. E. (2008). “Relationship between 8th grade secondary school students’ reading attitudes and reading comprehension skills”. Journal of the Faculty of Education, Vol. 9, Issue. 16, 141-155.
Sanchez, F., Roda, M. (2003). “Relationships between self-concept and academic achievement in primary students”. Electronic Journal of Research in Educational Psychology and Psycho Pedagogy, 1(1), 95-120.
Sen, H. S. (2009). “The relationsip between the use of metacognitive strategies and reading comprehension”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2301-2305.
Smith, K. H. (1991). The Self-Concept and Verbal Academic achievement of Primary and Secondary Student Teachers. Faculty of Education. The University of Melbourne. Dissertation for Degree of Doctor of Philosophy.
Sundari, H. (2013). “Correlation between reading attitude and reading comprehension among EFL adult learners in Indonesia”. ResearchGate, 3(1), 1-11.
Tornare, E., Czajkowski, N., & Pons, F. (2015). “Children's emotions in math problem solving situations: Contributions of self-concept”, Metacognitive experiences, and performance, 3(1), 1-10.
Van den Broek, P. & Espin, C. A. (2012). “Connecting cognitive theory and assessment: Measuring individual differences in reading comprehension”. School Psychology Review, 41(3), 315-325.
Van Keer, H., Verhaeghe, J. P. (2005). “Comparing two teacher development programs for innovating reading comprehension instruction with regard to teachers’ experiences and student outcomes”. Teaching and Teacher Education, 21, 543-562.