تمناییفر، محمدرضا و گندمی، زینب. (1390). «رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان». فصلنامه راهبردهای آموزشی، 4(1)، 19-15.
رحمانی، آزاد. (1386). «مقایسه تأثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی بر یادگیری درس فرایند پرستاری». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 49-19.
سیف، علیاکبر. (1381). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری آموزش، چاپ هفتم، تهران: انتشارات آگاه.
سیف، علیاکبر. (1371). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات آگاه.
صیادی، صادق و مصرآبادی، جواد. (1397). «فراتحلیل اثربخشی آموزش نقشه مفهومی برشاخصهای شناختی، فراشناختی و عاطفی پیشرفت تحصیلی». فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 6(11)، 94-67.
عاشوری، جمال؛ کجباف، محمدباقر؛ منشئی، غلامرضا و طالبی، هوشنگ. (1393). «تأثیر روشهای آموزشی نقشه مفهومی، یادگیری مشارکتی و سنتی بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی». فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. سال یازدهم. دوره 11. شماره 14 (پیاپی 41)، 73-63.
عزیزی، حسین. نوروزی، داریوش و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1394). «تأثیر روش تدریس بایبی در میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(5)، 55-39.
کاردان حلوایی، ژیلا؛ حاتمی، جواد و فتحی آذر، اسکندر. (1395). «تأثیر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک».
رویکردهای نوین آموزشی، 23، 41-62.
مصرآبادی، جواد؛ حسینی نسب، داوود؛ فتحی، آذر و اسکندرمقدم، محمد. (1388). «تأثیر ساخت و ارائه نقشه مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری درک محل مسئله در زیست». مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 10(3)، 162-141.
مصرآبادی، جواد؛ فتحی آذر، اسکندر و استوار، نگار. (1384). «اثربخشی ارائه و ساخت فردی و ساخت گروهی نقشههای مفهومی بهعنوان یک راهبـرد آموزشی». فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 13(4)، 31-9.
Buldua, ME. Buldub, NI. (2010). “Concept mapping as a formative assessment in college classrooms Measuring usefulness and student satisfaction Procedia. Social and Behavioral Sciences, 2, 2099-2104.
Chularut, P. & De Backer, T. K. (2003). “The influence of concept mapping on achievement, self-regulation, and self-efficacy in students of English as a second language”, Contemporary Educational Psychology, 29, 248-263.
Coll, RE. (2007). A comparative study of the effect of a concept mapping enhanced laboratory experience on turkish high school students understanding of acid base chemistry. Received: 7.
Dale, H. & Schunk, D. H. (2005). “Commentary on Self-regulation in School Contexts”. Learning and Instruction, 15, 173-177.
Fajonyomi, M. G. (2002). “Concept mapping student's locus of control as gender as determination of Nigerians high school student's achievement in biology”, African journals online, 2(10), 423-431.
Freeman, F. A. (2004). “The power and benefits of concept mapping: measuring usefulness, ease of use, and satisfaction”, International Journal of Science Education International Journal of usefulness, ease of use, and satisfaction, 169-151.
Guvence, H. & Acikgoz, K. (2007). “The effects of cooperative learning and concept mapping on learning strategy use. Educational Science”, Theory & Practice, 7 (1), 117-127.
Haugwitz, M. Nesbit, J.C, Sandmann A. (2010). “Cognitive ability and the instructional efficacy of collaborative concept mapping. Learning and Individual Differences, 20, 536–543.
Huai, H. (1997). “Concept mapping in learning biology: Theoretical recognition and learning styles”, Journal of Interactive Learning Research, 8, 38-48.
Jegede, O. J. & Alaiyemola, F. F. (1990). “The effect of concept mapping on student anxiety and achieveme biology”, Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 951-960.
Kinchin, I. M. (2006). “Concept maping, Power point, and pedagogy of access”, Journal of Biology Education, 40 (2), 79-83.
Markow, P. G. & Lonning, R. A. (1998). “Usefulness of concept maps in college chemistry laboratories: Student perceptions and effects on achievement”. Journal of research in science teaching, 35, 1015-1029.
Mitchell, D. & Hutchinson, C. J. (2003). “Using Graphic Organizers to develop the Cognitive Domain in Physical Education”. Journal of Physical Education, 74 (9), 42-47.
Novak, J. D. (1990). “Concept maps: a useful tool for science education”, Journal of research in Science teaching, 27,937-949.
Paivio, A. (1991). “Dual coding theory: retrospect and current status”. Canadian Journal of Psychology, 45 (3), 255-287.
Ramires, MS. (2006). “Concept Maps an essential tool for teaching and learn”. Sciene focus on learning problems in mathematics, 28 (3), 32-57.
Rice, D. C., Ryan, J. M. & Samson, S. M. (1998). “Using concept mapping to assess student learning it he science classroom: Must different methods compete?”, Journal of Research in Science Teaching, 35 (10), 1103-1127.
Sun, Y. (2004). “Methods for automated concept mapping between medical database”, Journal of Biomedical Informatics, 37, 162-17.
Trochim, w. m. k. (1989). “An introduction to concept mapping for planning and evaluation”. Evaluation and programplanning, 12, 10-16.
Tumen, S. & Taspinar, M. (2006). The effect of concept map on student achievement in language teaching. Paper presented at the International Educational Technology (IETC) Conference, 7th, Nicosia, Turkish Republic of Northern Cyprus, 375-382.
Unesco. (1987). Regional office for Education in Asia and pacific” coping with Dropout” Bangkok. 1-10.
Yamada, M. (2005). “Task Proficiency and L1 Private Speech. International Review”. Applied Linguistics in Language Teaching, 43(2), 81-108.