ابراهیمی، نسرین. (1389). بررسی رابطه امید و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
ابراهیمیقیری، رسول. (1392). مقایسه انگیزش تحصیلی و امید تحصیلی دانشآموزان تیز هوش و عادی دوره متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
ارجی، رقیه. (1385). هنجاریابی پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بهعنوان صلاحیت میان برنامهای بین دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
خرمایی، فرهاد و کمری، سامان. (1396). «ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 37-16.
خلجی، طیبه. (1386). بررسی ارتباط امید، منبع کنترل آموزش پیشرفت تحصیلی دختران در دوره پیشدانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 1386-85، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س).
خلیلی، مصطفی. (1394). رابطه بین یادگیری خودتنظیمی و امید به تحصیل با اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش.
سلیماننژاد، اکبر و حسینینسب، سید داوود. (1391). «تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی». مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 115-82.
سیف، علیاکبر. (1394). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزشی، چاپ هشتم، تهران: نشر دوران.
شکوهی، محمدجعفر. (1394). رابطه یادگیری خودتنظیمی و امید تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه منطقه درودزن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
شیرینزاده، صمد و میرجعفری، سید احمد. (1385). بررسی رابطه بین امیدواری با راهبردهای مقابله با استرس در بین دانشجویان دانشگاه شیراز. سومین سمینار بهداشت روانی دانشجویان، 112-110.
علیاکبرزاده، لیلا. (1394). رابطه یادگیری خودتـنظیمی و جهتگیری هدف با امید تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم شهرستان مرودشت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
کرمی، بختیار؛ کرمی، آزادالله و هاشمی، نظام. (1392). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی». ابتکاروخلاقیتدرعلومانسانی، 2(4)، 137-121.
کریمی عموقین، جواد؛ فتحآبادی، جلیل؛ پاکدامن، شهلا و شکری، امید. (1393). «فراتحلیل یافتهها در زمینه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی یادگیری بر بهبود عملکرد تحصیلی». فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(8)، 160- 139.
محمدیدرویشیبقال، ناهید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن و احدی، حسن. (1392). «بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانشآموزان دبیرستان». مجله روانشناسی تربیتی، 9(27)، 66-49.
معروفی، یحیی؛ کردنوقابی، رسول و ساعدموچشی، لطفالله. (1393). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(2)، 96-83.
موسوی، سیده شایسته. (1391). بررسی رابطه امید با یادگیری خودنظمیافته و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی.
یارمحمدی واصل، مسیب؛ ذوقی پایدار، محمدرضا و محمدی، عباس. (1396). «تأثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی؛ تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استلال قیاسی و استقرایی». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 92-80.
یاسمینژاد، پریسا؛ طاهری، مرضیه؛ گلمحمدیان، محسن و احدی، حسن. (1392). «رابطه خودتنظیمی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران». دو فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، 20(3)، 338-325.
Aksan, N. (2009). “A Descriptive Study: Epistemological Beliefs and Self- Regulated Learning”. Journal of procedia and Behavioral sciences, (1), 896-909.
Bianca, C. and Rowden, Q. (2013). The Effects of Self- Regulated Learning Strategy Instruction and Structured- Diary use on Student's Self- Regulated Learning Conduct and Academic Success in Online Community- College general Education Courses. The University of san Francisco, USF Scholarship Repository.
Boldridge, E. A. (2002). The Role of Hope In The academic and Sport Achievements of Division I College Football players: University of Kansas.
Cole, J.; Logan, T.K. and Walker, R. (2011). “Social Exclusion, Personal Control, Self- Regulation, and Stress Among Substance Abuse Treatment Clients”. Drug and Alcohol Dependence, 113, 13-20.
Hansen, M. J. (2013). Academic Hope Theory Implications For Promoting Academic Success, Council on Retention and Graduation(GRG).
Ong, A. D.; Edwards L. M. and Bergeman C. S. (2006). “Hope as a Source of Resilience In later Adulthood”. Education Faculty Research and Publications, 41(7), 1263-1273.
Papantoniou, G.; Moraitou, D.; Koldrimidou, M.; Plakitsi, K.; Filippidou, D.; & Katsadima, E. (2010). “Action Control And Dispositional Hope: An Examination of Their Effect on Self- Regulated Learning”. Electronic Journal of Research in Educational psychology, 8(1), 5-32.
Phan, H. P. (2010). “Critical Thinking as a Self- Regulatory Process Component In Teaching And Learning”. Psicothema Journal; 22(2): 284-920.
Pintrich, P. R. and DeGroot E. V. (1990). “Motivational And Self- Regulated Learning Components of Classroom Academic Performance”. Journal of Educational psychology, 82, 33-40.
Retnowati, S.; Ramadiyanti, A. A.; Suciati, Y. A. and Viola, H. (2015). “Hope Intervention against Depression in the Survivors of Gold Lava Flood from Merapi Mount”. Procedia- social And Behavioral Sciences, 165, 170-178.
Schmitz, B. and Wiese, B. S. (2006). “New perspectives for The Evaluation of Training Sessions In Self- Regulated Learning: Time- Series Analyses of Diary data”. Journal of contemporize Educational psychology, (31), 64-96.
Schraw D. and Brooks W. (2001). “Helping Students Self- Regulated In Match And Sciences Courses. University of Nebraska”. Con- temporary Educational psychology, 20, 359-368.
Snyder, C. R.; Hoza, B.; Pelham, W. E.; Rapoff, M.; Ware, L.; Danovsky, M.; Highberger, L.; Rubinstein, H.; & Stahl, K. J. (1997). “The Development And Validation of The Children's Hope Scale”. Journal of Pediatric psychology, (22), 399-421.
Snyder, C. R.; Shrey, H.; Cheavens, J.; Pulvers, K. M.; Adams, V. and Wikhmd C. (2002). “Hope And Academic Success in College”. Journal of Educational psychology, 94(4), 820-826.
Tahmasebi, F. and Shafiepour Motlag, F. (2013). “Proposing a Model for Determining the Relation of Educational Hope And Educational Satisfaction With Students Educational Attainment Based Upon Mediation of Educational Effort(The case of junior high school students of Tehrans smart schools)”. International Journal Social. Scions. & Education; (4), 159-166.
Trautwein, U.; Koller, O.; Schmit, Z. and Baumert, J. (2002). “Do Homework Assignments Enhance Achievement? A multilevel Analysis In 7 grade Mathematics”. Contemporary Educational psychology, (27), 26-50.
Zimmerman, B. J. (2015). Self- Regulated learning: Theories, Measures, And Autcomes, City University of New York Graduate center, NY, USA.