آقازاده، سید ابراهیم؛ رضایی، اکبر و محمدزاده، علی (1388)؛ رابطه باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی. تازههای علوم شناختی. 44، 74-63.
امامی، سها (1377)؛ بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی و راهبردهای یادگیری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
پلنت، جولی (1394)؛ راهنمای نجات SPSS (ترجمه اکبر رضایی). تبریز: انتشارات فروزش. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2010).
حسنآبادی، حمیدرضا (1380)؛ بررسی باورهای معرفتشناختی و باورهای خودکارآمدی دانشآموزان و دانشجویان پسر و دختر شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
رضایی، اکبر (1388)؛ نقش باورهای معرفتشناختی، سبکهای تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 16، 201-185.
رضایی، اکبر (1389)؛ پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه باورهای معرفتشناختی. اندازهگیری تربیتی، 1، 70-55.
رضایی، اکبر (1390)؛ رابطه باورهای معرفتشناختی و تصورات دانشجویان از یادگیری با رویکردهای سطحی و عمقی. تازههای علوم شناختی، 49، 14-1.
رضایی، اکبر (1392)؛ اندازهگیری هیجانهای مربوط به کلاس، یادگیری و آزمون: بررسی روایی درونی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه هیجانهای پیشرفت در جامعه دانشجویان ایرانی. اندازهگیری تربیتی، 12، 22-1.
رضایی، اکبر (1394)؛ روانشناسی انگیزش در آموزشوپرورش: نظریهها، پژوهشها و الگوها. تبریز: انتشارات آیدین.
رضایی، اکبر؛ مصرآبادی، جواد و محمدزاده، علی (1393)؛ رابطه بین هیجانهای پیشرفت و باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 11 (19)،180-159.
رضایی، اکبر؛ خورشا، محسن و مقامی، حمیدرضا (1391)؛ بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی ... . روانشناسی تربیتی. 26، 234-211.
رضایی، اکبر و پاشایی، لیلا (1389)؛ رابطهی بین باورهای معرفتشناختی و نگرش به رفتارهای کمکطلبی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه علوم تربیتی، 9،126-109.
رضایی، اکبر و خداخواه، شبنم (1388)؛ رابطهی بین سبکهای فرزند پروری و باورهای معرفتشناختی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه. فصلنامه علوم تربیتی، 5،134-117
رضایی، اکبر و سیف، علیاکبر (1384)؛ نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت. 84، 85-43.
سپهریان آذر، فیروزه و اقبالی، امجد (1394)؛ رابطه سبکهای یادگیری کلب و هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی با یادگیری خودگردان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی. 8(14)، 30-17.
سیف، علیاکبر (1386)؛ روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: دوران.
شانک، دیل. اچ. (1393)؛ نظریههای یادگیری: چشماندازی تربیتی (ویرایش ششم). (ترجمه اکبر رضایی). تبریز: انتشارات آیدین. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2012).
طلایی، خداکرم (1379)؛ روابط بین باورهای معرفتشناختی، خودگردانی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر سوم نظام جدید دبیرستانهای شهر تبریز در سال تحصیلی 79-1378. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیتمعلم تهران.
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبهالسادات (1389)؛ بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب. تازههای علوم شناختی، 3، 48-34.
فتحآبادی، جلیل و سیف، علیاکبر (1386)؛ بررسی تأثیر روشهای مختلف سنجش (تشریحی یا چندگزینهای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 14، 46-21.
محمدی، محبوبه (1380)؛ بررسی تحولی باورهای معرفتشناختی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در نوجوانان و جوانان شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
محمودی اصل، محمد (1381)؛ بررسی رابطه بین باورهای معرفتشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم متوسطه شهرستان میاندوآب. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
مرزوقی، رحمتالله (1374)؛ بررسی باورهای معرفتشناختی دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی کرج. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
Alderon, J. C. and Wall, D. (1993); Does washback exist? Applied Linguistics, 14, 2, 115-129. Cheng, L. (1997). How does washback influence teaching? Implications for Hong Kong, Language and Education, 11, 1: 38-54.
Al-Harthy, I. S.; Was, C. A. and Isaacson, R. M. (2010); Goals, efficacy and metacognitive self-regulation. A path analysis. International Journal of Education, 2(1), 1-20
Artino, A. R.; La Rochelle, J. S. and Durning, S. J. (2010); Second year medical students'' motivational beliefs, emotions, and achievement. Medical Education, 44, 1203-1212.
Bendixen, L. D.; Schraw, G. and Dunkle, M. E. (1998); Epistemic beliefs and moral reasoning. The Journal of Psychology, 132, 187-200.
Biggs, J. B. (2001); Enhancing learning: A matter of style or approach? In R. J. Sternberg & L. F. Zhang (Eds.), Perspectives on thinking, learning, and cognitive styles (pp. 73-102). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Chan, C. K. and Sachs, J. (2001); Beliefs about learning in children’s understanding of science texts. Contemporary Educational Psychology, 26, 192-210.
Chan, K. W. (2003); Hong Kong teacher education students'' epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69(1), 36-50.
Cheng, L. (1997); How does washback influence teaching? Implications for Hong Kong. Language and Education, 11(1), 38-54.
Dahl, T. I.; Bals, M. and Turi, A. L. (2005); Are students'' beliefs about knowledge and learning associated with their reported use of learning strategies? British Journal of Educational Psychology, 75, 257-273.
Diseth, Å. and Martinsen, Ø. (2003); Approaches to learning cognitive style, and motives aspredictors of academic achievement. Educational Psychology, 23(2), 195-207.
Eggen, P. and Kauchak, D. (2013); Educational Psychology: Windows on classrooms (9th Ed). Boston: Pearson.
Entwistle, N. J.; Tait, H. and McCune, V. (2000); Patterns of response to an approach to studying inventory across contrasting groups and contexts. European Journal of Psychology of Education, 15, 33-48.
Fincham, F. D. and Cain, K. M. (1986); Learned helplessness in humans: A developmental analysis. Developmental Review. 6, 301-333.
Greene, B. A. and Miller, R. B. (1996); Influences on achievement: Goals, perceived ability and cognitive engagement. Contemporary Educational Psychology. 21, 181-192.
Hofer, B. K. and Pintrich, P. R. (1997); The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 88-140.
Kardash, C. A. M. and Scholes, R. J. (1996); Effects of preexisting beliefs, epistemological beliefs, and need for cognition on interpretation of controversial issues. Journal of Educational Psychology, 88(2), 260-271.
Marton, F., & Saljo, R. (1976); On qualitative differences in learning (I & II). British Journal ofEducational Psychology, 46, 4-11 & 115-127.
Miller, R. B.; Behrens, J. T.; Greene, B. A. and Newman, D. (1993); Goals and perceived ability: Impact on student valuing, self-regulation, and persistence. Contemporary Educational Psychology, 18, 2-14.
Muis, K. R. (2004); Personal epistemology and mathematics: A critical review and synthesis of research. Review of Educational Research, 74(3), 317- 377.
Pagares, F. and Miller, M. D. (1997); Mathematics self-efficacy and mathemathics problem-solving. Implications of using defferent forms of assessment. The journal of experimental education, 65, 213-228.
Pekrun, R. (2006); The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315-341.
Pekrun, R.; Goetz, T. and Frenzel, A. C. (2005); Achievement Emotions Questionnaire- Mathematics (AEQ-M). User’s manual. Munich, Germany: University of Munich,Department of Psychology.
Pekrun, R.; Goetz, T.; Frenzel, A. C.; Barchfeld, P. and Perry, R. P. (2011); Measuring emotions in students'' learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48.
Pekrun, R.; Goetz, T.; Titz, W. and Perry, R. P. (2002); Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
Pintrich, P. and Schunk, D. (2002); Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice-Hall.
Pintrich, R. R. and DeGroot, E. V. (1990); Motivational and self-regulated learning components of Classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Schommer, M. (1990); Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82, 498-504.
Schommer, M. (1993); Comparisons of beliefs about the nature of knowledge and learning among postsecondary students. Research in Higher Education, 3, 355-370.
Schommer, M.; Crouse, A. and Rhodes, N. (1992); Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84, 435-443.
Schraw, G.; Dunkle, M. E. and Bendixen, L. D. (1995); Cognitive processes in well-defined and ill-defined problem solving. Applied Cognitive Psychology, 9, 523-528.
Schunk, D. (1991); Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26(3 & 4), 207-231.
Schunk, D. H. (1996); Goal and self-Evaluative Influences During Chilren`s Gognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33, 359-382.
Schutz, P. A. and Davis, H. A. (2000); Emotions and self-regulation during test taking. Educational Psychologist, 35(4), 243-256.
Septh, G. and Brown, R. (1990); Effects of college students’ learning styles and gender on their test preparation strategies. Applied Cognitive Psychology, 4, 189-202.
Tait, H.; Entwistle, N. and McCune, V. (1998); ASSIST: A reconceptualization of the approaches tostudying inventory. In C. Rust (Ed.), Improving student learning: Improving students as learners (pp. 262–271). Oxford, UK: The Oxford Centre for Staff and Learning Development.
Thomas, P. and Bain, J. (1984); Contextual dependence of learning approaches: The effects of assessment. Human Learning, 3, 227-240.
Titz, W. (2001); Emotionen von Studierenden in Lernsituationen [Students’ emotions in situations of learning]. Münster, Germany: Waxmann.
Woolfolk, A. E. (2004); Educational Psychology. (9th Ed.). Pearson, International Edition.
Zimmerman, B. J. and Martinez-Pons. M. (1990); Student Differences in Self-Regulated Learning: Relating Strategy, Sex, and Giftedness to Self-Efficacy and Strategy Use. Journal of Educational Psychology, 82, 51-59.
Zimmerman, B. J.; Bandura. A. and Martinez-Pons, M. (1992); Self-Motiration for academic attaintion: the role of self-efficacy beliefs and personal goal-setting. American educational research journal, 29,663-676.