The Effect of Educational Multimedia Based on ASSURE's Model On Perceived Motivational Atmosphere And Student's Mental Well-Being

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University

2 PhD student in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University

3 Master of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University

Abstract

Objective:The purpose of this study was to investigate the effect of educational multimedia based on ASSURE's model on perceived motivational atmosphere and student's mental well-being.
Method: The research method is quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all undergraduate students in the field of public administration of Payame Noor University of Aran and Bidgol in 2017-2018 year that 60 of them were selected by available sampling method and placed in two groups of 30 test and control. The experimental group trained 8 sessions of 1 hour using multimedia environments. The research instrument was the perceived motivational atmosphere Sarmad (2011) and the mental well-being Keyes & Murgiarmo (2002) Questionnaires.
Results: Findings of the research showed using covariance analysis that Educational multimedia is based on ASSURE's model is effective on perceived motivational atmosphere and student's mental well-being (p < 0.001). Educational multimedia based on ASSURE's pattern is effective on the components of the perceived motivational atmosphere (Tracking progress by learners, promoting learning by lecturer, tracking comparisons by learners, worrying about mistakes and willingness to compare learners by lecturer) and components of mental well-being of students (psychological, social and emotional well-being) (p < 0.001).
Conclusion: The results of this study showed that educational multimedia is influenced on perceived motivational atmosphere and mental well-being in students. Therefore, educational multimedia based on ASSURE's model can be used to educate learners in other lessons and other academic degrees.
 

Keywords


احمدلو، سمیرا. (1397). تأثیر استفاده از نرم‌افزار آموزشی (میشا و کوشا) بر یادگیری، یادداری و نگرش به درس علوم دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک.
امیرتیموری، محمدحسن. (1394). رسانه‌های یاددهی-یادگیری. تهران: نشرساوالان
امیرتیموری، محمدحسن. (1396). طراحی پیام‌های آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
تقی‌پور، بهنام؛ علی‌آبادی، خدیجه و پورروستایی اردکانی، سعید. (1397). «تأثیر چندرسانه‌ای آموزش محیط‌زیست بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس سبز شهر تهران»، مجله فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره 9، شماره 2 پیاپی 34، 43-27.
تمجیدتاش، الهام. (1390). «بررسی تطبیقی تأثیر بازی‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای بر رشد کودکان»، مجله پیوند، شماره 385، 41-38.
تمنایی­فر، محمدرضا و معتقدی­فر، مهشاد. (1392). ارتباط خودکارآمدی و رفاه ذهنی نوجوانان.ششمین همایش بین‌المللی روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران. 
جنگی زهی شستان، حمیدرضا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ پزشک، شهلا و دلاور، علی. (1396). «تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر میزان یادگیری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانش‏آموزان کم‌توان ذهنی در درس ریاضی». مجله فناوری برنامه درسی، دوره 2، شماره 3، 28-15.
حسینی، منیژه و اکبرآبادی، مینا. (1395). کاربرد واقعیت افزوده و فناوری هولوپورت در آموزش پزشکی. اولین کنفرانس ملی آینده مهندسی و تکنولوژی، تهران، دانشگاه علوم و فرهنگ.
دریکوندی، زهرا و خزائی، آذر. (1395). «اثربخشی طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی آشور بر یادگیری و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان»، مجله فناوری برنامه درسی، 1(1)، 89-77.
رستگارپور، حسن؛ یاری، فریدون یار و نظری، حمیده. (1389). «تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی، صدا و رنگ بر عملکرد امواج مغزی»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 5(15)، 17-1.
زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه. (1388). «چندرسانه‌ای آموزشی و نقش آن در آموزش ویژه»، فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 98-99، 30-22.
سپهریان، آذر و سعادتمند، سعید. (1394). «تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی و مشاوره گروهی با روش عاطفی-رفتاری-عقلانی بر خودپنداره تحصیلی، انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانش‌آموزان ناموفق»، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 16، شماره 1، پیاپی 59، 77-66.
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان، عباس. (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
سلطانی عرب‌شاهی، سید کامران؛ نوروزی، علی؛ نوروزی، سعیده و لوئیز، سید. (1392). «ویژگی‌های روان‌سنجی ابزارهای اندازه‌گیری انگیزش درونی و جو انگیزشی درک شده در دانشجویان پزشکی»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(12)، 1126-1114.
شیخ‌الاسلامی، علی و کریمیان­پور، غفار. (1397). «پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و جو روانی- اجتماعی کلاس»، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 111-96.
صالحی‌نژاد، نسرین؛ درتاج، فریبرز؛ سیف، علی‌اکبر و فرخی، نورعلی. (1396). «اثربخشی بستة آموزشی مبتنی بر نرم‌افزار چندرسانه‌ای ساخت نقشة ذهنی بر مهارت‌های شناختی درس علوم در دانش‌آموزان دختر پایة هشتم»، پژوهش در نظام‌های آموزشی، 11(38)، 37-7.
صالحی‌نژاد، نسرین؛ درتاج، فریبرز؛ سیف، علی‌اکبر و فرخی، نورعلی. (1397). «اثربخشی آموزش مبتنی بر نرم‌افزار چندرسانه‌ای ساخت نقشه ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانش‌آموزان دختر پایه هشتم»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 6، شماره 1(21)، 22-9.
طهماسبی‌فرد، حمیدرضا و عبادی، سید حسین. (1397). مطالعه تأثیر چندرسانه‌ای ها بر انگیزش تحصیلی و یادگیری دانش آموزان در درس علوم تجربی، کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی-اجتماعی، 14-1.
عالی­پور، کبری؛ عباسی، محمد و میردریکوند، فضل‌اله. (1397). «تأثیر آموزش راهبردهای وسعت‌بخشی تفکر بر بهزیستی ذهنی و تحمل ابهام دانش‌آموزان»، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 1-8.
عبدالمحمدی، فاطمه. (1397). بررسی تأثیر ابزار آموزش چندرسانه‌ای (بیلدر) بر پیشرفت تحصیلی و یادداری در درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم مقطع ابتدایی منطقه 3 شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران.
عساکره، محمدسعید. (1397). بررسی تأثیر ابزار چندرسانه‌ای (کورل) بر میزان پیشرفت تحصیلی و یاد داری مطالب در درس ریاضی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران.
عسگری، علی و خاقانی­زاده، مرتضی. (1388). «آموزش به شیوه چندرسانه‌ای»، مجله راهبردهای آموزش، 2(4)، 176-173.
غفوری آثار، مریم؛ میرهاشمی، مالک و گنجی، حمزه. (1395). «سهم هوش هیجانی، ویژگی‌های شخصیتی و عوامل جمعیتی با میانجی‌گری انگیزش پیشرفت در تبیین خلاقیت دانش آموزان دوره متوسطه»، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 6، شماره 1 پیاپی 21، 108-91.
قنبری­طلب، محمد؛ شیخ‌الاسلامی، راضیه؛ فولاد چنگ، محبوبه و حسین چاری، مسعود. (1397). «رابطه باورهای هوشی و بهزیستی مدرسه: نقش واسطه‌ای امید»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 95-115.
کاشانی، ولی‌اله؛ نیک روان، احمد و نجفی، طاهره. (1397). «ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی»، مجله اصول بهداشت روانی، 20(4)، 319-310.
گلستانی بخت، طاهره. (1386). ارائه الگوی بهزیستی ذهنی و شادمانی در جمعیت شهر تهران. رساله دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشگاه الزهرا.
گهواره بند، افشین. (1396). تأثیر ابزار آموزشی چندرسانه‌ای (اُتو پِلی) بر میزان یادگیری فراگیران پایه‌ی نهم در درس کار و فناوری منطقه‌ی بزینه-رود. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، مرکز پیام نور ری.
مرادی، رحیم و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1395). «تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی به کمک چندرسانه‌ای آموزشی بر عزت‌نفس دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی»، مجله روانشناسی افراد استثنایی، 6(22)، 138-121.
ملأ، فاطمه. (1396). بررسی مقایسه تأثیر ابزار آموزشی مالتی مدیا (اینترنت و تخته هوشمند) با روش تدریس سنتی در یادگیری دروس علوم پایه ششم ابتدایی منطقه دو تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه پیام نور واحد ری.
نوروزی، داریوش و رضوی، سید عباس. (1394). مبانی طراحی آموزشی، تهران: سمت.
ویسکرمی، حسنعلی؛ خلیلی گشنیگانی، زهرا؛ عالی پور، زهرا و علوی، زینب. (1398). «نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در پیش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان براساس جو روانی-اجتماعی کلاس درس دانش‌آموزان»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 149-168.
Asad, M. M., Hassan, R. B., Sherwani. F. (2014). “Instructional models for enhancing the performance of students and workforce during educational training”. Academia Arena, 6(3), 27-31.
Bird, M., Wallis, M. (2006). Motivation in Nurse Education Practice.‏
Conati, C., Zhao, X. (2004, January). “Building and evaluating an intelligent pedagogical agent to improve the effectiveness of an educational game”. In Proceedings of the 9th international conference on Intelligent user interfaces (pp. 6-13). ACM.‏
‏Douma, L., Steverink, N., Hutter, I., Meijering, L. (2015). “Exploring subjective well-being in older age by using participant-generated word clouds”. The Gerontologist, 57(2), 229-239
Foye, C. (2017). “The relationship between size of living space and subjective well-being”. Journal of Happiness Studies, 18(2), 427-461.‏
González-Carrasco, M., Casas, F., Malo, S., Viñas, F., Dinisman, T. (2017). “Changes with age in subjective well-being through the adolescent years: Differences by gender”. Journal of Happiness studies, 18(1), 63-88.‏
Gutiérrez, M., Ruiz, L. M., López, E. (2010). “Perceptions of motivational climate and teachers' strategies to sustain discipline as predictors of intrinsic motivation in physical education”. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 597-608.‏
Hasana, S. N., Alifiani, A. (2019). “Multimedia Development Using Visual Basic for Application (VBA) to Improve Students’ Learning Motivation in Studying Mathematics of Economics”. Indonesian Journal of Mathematics Education, 2(1), 34-42.‏
Higgins, K., Huscroft-D’Angelo, J., Crawford, L. (2019). “Effects of technology in mathematics on achievement, motivation, and attitude: a meta-analysis”. Journal of Educational Computing Research, 57(2), 283-319.‏
Karakis, H., Karamete, A., Okcu, A. (2016). “The Effects of a Computer-Assisted Teaching Material, Designed According to the ASSURE Instructional Design and the ARCS Model of Motivation, on Students' Achievement Levels in a Mathematics Lesson and Their Resulting Attitudes”. European Journal of Contemporary Education, 15(1), 105-113.‏
Keyes, C. L., Shmotkin, D., Ryff, C. D. (2002). “Optimizing well-being: the empirical encounter of two traditions”. Journal of personality and social psychology, 82(6), 1007.‏
‏Ketamo, H., Suominen, M. (2010). “Learning-by-teaching in educational game: educational outcome, user experience and social networks”. Journal of Interactive Learning Research, 21(2), 237-255.
Kim, B., Park, H., Baek, Y. (2009). “Not just fun, but serious strategies: Using meta-cognitive strategies in game-based learning”. Computers & Education, 52(4), 800-810.‏
Sharma, H. L. (2018). “A Correlation Study among Cognitive Styles, Achievement Motivation and Academic Achievement using Multimedia and Traditional Instructional Strategies”. International Journal of Research in Social Sciences, 8(5), 1-9.
Yu, K., Tang, H., Gong, R., Dong, J., & Hu, S. (2018). “Effects of the Application of Multimedia to Library Use Education on Learning Motivation and Learning Satisfaction. Eurasia Journal of Mathematics”, Science and Technology Education, 14(7), 2987-2994.
Zarei Zavarahi, A. (2012). “Instructional design and learning environments with an integrated approach: a critique of the previous model and the new model in the field”. Journal of Educational Psychology, 8(24), 27-48.