The Effect of Educational Software Based on Ganiyeh and Briggs Patterns on Cognitive Levels of Learning and Attitude of Maths in Third-Elementary Students

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Psychology, Bu Ali Sina University

2 Master of Educational Technology

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University of Hamadan

Abstract

 
Objective:The aim of this study was to investigate the effect of educational software based on the Ganiyeh and Briggs model Cognitive Levels of Learningand improving the attitude of math students in elementary school students.
Method: The quasi-experimental research method was pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study is all third grade elementary students of the Laljin region, which is estimated to be about 250 students per student. From the mentioned population and based on multi-stage cluster sampling, 30 subjects were selected as the statistical sample that were randomly assigned to the experimental and control groups. The instrument of this study was an Icon Questionnaire Questionnaire (1979), a researcher-made and multimedia test.
Results: The experimental group trained for 8 sessions of 45 minutes on topics (line types, geometric shapes and geometric shapes), and the control group received regular training. Before the training, both the experimental and control groups were run and the test was repeated for the two groups at the end of the training. The statistical tests including descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, standard deviation, table, and charts, and independent t-test were used.
Conclusion: The results showed that the students 'learning in the experimental group was significantly increased compared to the control group, and also the results showed that there is a significant relationship between education through educational software and students' attitude. In general, the results of this study showed the superiority of this educational method.

Keywords


امین­الرعایا، مهدی؛ عطاری، علی و حسن‌زاده، احمد. (1389). «اولویت‌های پژوهشی حیطه علوم رفتاری از دیدگاه دست‌اندرکاران بهداشت روان در شهر اصفهان»، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(2)، 134-127.
بیرامی، منصور؛ پیمان­نیا، بهرام و موسوی قیه‌قشلاقی، الهام. (1392). «مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 15-29.
بیرمی‌پور، علی و لیاقت‌دار، محمدجواد. (1388). «بررسی کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم دبستان شهر اصفهان به‌منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان در آزمون بین‌المللی تیمز»، فصلنامهتعلیموتربیت، 20(4)، 68-50.
زکی، محمدعلی. (1393). «نگرش دانش‌آموزان به ریاضی و رابطه آن با اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های شهر اصفهان»، فصلنامهمطالعاتروانشناختی، 7(3)، 183-153.
زمانی، بی­بی عشرت و سعیدی، محمد. (1391). «اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانه‌ای­ها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی». فصلنامهفن­آوریاطلاعاتوارتباطاتدرعلومتربیتی، 2(4)، 87-67.
سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم)، تهران: انتشارات دوران.
سیف، علی اکبر. (1390). بررسیفرآیندومحصولروش‌هایقدیمیوجدیدیادگیری، تهران: انتشارات دوران.
شیخ‌زاده، مصطفی. (1383). نرم‌افزار آموزشی ریاضی ابتدایی براساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم.
صالح صدق‌پور، بهرام و غلامرضایی، فاطمه. (1392). «نقش بازی رایانه‌ای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیش‌دانسته‌های زبان و ریاضی دانش‌آموزان»، فصلنامهفن‌آوریاطلاعاتوارتباطات درعلومتربیتی، 3(3)، 112-89.
قاسمی قشلاق، مهسا؛ سپهریان آذر، فیروزه و کیهان، جواد. (1397). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر حل مسئله، حافظه عددی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی دریادگیری، 6(11)، 215-232.
لطف عطا، آیناز. (1387). «تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیط‌های آموزشی (ابتدایی) در شهر»، فصلنامه مدیریت شهری، 21، 90-73.
مرادی، رحیم؛ خزائی، ثریا؛ کریمی، راضیه و ولایتی، الهه. (1394). «تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان کم توان ذهنی»، فصلنامه فناوریآموزشویادگیری، 2(5)، 66-47.
مژده­آور، فریبا. (1385). تأثیرآموزشریاضیباکمککامپیوتربرنگرشویادگیریدرسریاضیدانش‌آموزان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه تربیت معلم.
نوروزی، داریوش و رضوی، عباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
نوروزی، داریوش؛ احمد، احمدزاده و نجمه، آقا براتی. (1390). «تأثیر آموزش چندرسانه‌ای بر میزان یادگیری و یاد داری درس ریاضی دانش‌آموزان پسر درخودمانده»، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 4(1)، 25-24.
یارمحمدی واصل، مسیب؛ رشید، خسرو و بهرامی، فرشته. (1392). «آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریای دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی»، مجله روان‌شناسی مدرسه، 3(3)، 135-122.
یزدانی، مازیار. (1395). «تأثیر نرم‌افزار آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان اول ابتدایی در درس ریاضی»، فصلنامه مطالعات روانشناسی و تربیتی، 5، 32-19.
یوسف­زاده ، محمدرضا. (1398). «رابطه بین خودتنظیمی با میزان یادگیری واقعی دانش‌آموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی دریادگیری، 7(13)، 132-119.
Aiken, L.R. (2000). Psychological testing and assessment (10th Ed). Boston: Allyn and Bacon.
Basole, R.C. (2008). Enterprise Adoption of ICT Innovations: Multi- Disciplinary Literature Analysis and Future Research Opportunities. Proceedings of the 41st Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), USA: Waikoloa, Big Island, HI.
Bassette, L. P. (2004). An Assessment of the attitudes and outcomes of students enrolled in developmental basic mathematics classes at Prince George's community College. Doctoral Dissertation, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University.
Bayturan, S. (2012). “The effect of computer-assisted instruction on the achievement and attitudes towards mathematics of students in mathematics education”. International Journal of Global Education, 1(2), 50-57.
De Witte, K., Haelermans, C., Rogge, N. (2015). “The effectiveness of a computer assistedmath learning program”. Journal of Computer Assisted Learning, 31(4), 314-329.
Fennema, E. (2005). The study of affect and mathematics: A proposed generic model for research. In D.B. McLeod & V.M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 205-219). New York: Springer-Verlag.