جلالی، سارا، مؤمنی، حسین. (1393). «تأثیر روش تدریس همیاری بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر در درس مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی». نخستین همایش ملی توانمندسازی فردی اجتماعی افراد با نیازهای ویژه، خراسان جنوبی، دوره اول، شماره 1، 25-38.
حسینینسب، سید داوود، رامشه، سید محمدحسین. (1379). «بررسی ارتباط بین مؤلفههای یادگیری خود - نظم داده شده با هوش». مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 30(15)، 85-96.
حمزهئی، افسانه. (1396). تأثیر یادگیری سیار براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش پیشرفت، راهبردهای خودتنظیمی و یادگیری دانشجویان دختر تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک در نیمسال تحصیلی 96-1395، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
رشیدزاده، عبدالله. (1397). تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان-فراشناختی در تعامل با خودپنداره تحصیلی بر مؤلفههای تابآوری، تعللورزی و هیجانات تحصیلی دانشآموزان، رساله دکتری تخصصی، دانشگاه تبریز.
رسولی، رویا؛ زندوانیان، احمد؛ آروین، فخرالسادات و دهقان، ساناز. (1391). «مقایسه تأثیر روشهای یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی درس حرفهوفن دانشآموزان دختر سوم راهنمایی شهر یزد». اندیشههای نوین تربیتی، 8(4)، 52-29.
شرفی، محمود، داودی، مریم. (1397). «اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت بر خودراهبری یادگیری و پیشرفت تحصیلی ریاضی و ادبیات فارسی دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهرستان شوش». فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال نهم، شماره 4، 170-147.
سیف، علیاکبر. (1398). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران. نشر دوران.
صفری، یحیی، محمدجانی، صدیقه. (1390). «کاربرد راهبردهای فراشناخت در تجربههای دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آنها». فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 2، شماره 3، 33-46.
صالحی، منیره. (1392). «فراتحلیل یافتههای مربوط به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردهای تحصیلی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 75-86.
صدرائی، حورا. (1398). بررسی اثربخشی روش تدریس مشارکتی بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
عطاییفر، ربابه؛ علیپور، احمد و پاشایی، لیلا. (1394). «بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر جهتگیری هدف، اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان». زن و مطالعات خانواده، دوره 7، شماره 27، 159-131.
فولادپنجه، زهرا. (1394). اثربخشی آموزش فراشناخت بر نگرش، پیشرفت و اضطراب ریاضی در دانشآموزان ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
فیروزبخت، سمیرا؛ فولادچنگ، محبوبه و طباطبایی، فاطمه. (1394). «بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر عملکرد تحصیلی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودگردان دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه تیزهوشان». آموزش پژوهی، شماره اول، 1(1)، 98-86.
قمی، مهین؛ مسلمی، زهرا؛ محمدی، سید داوود. (1395). «بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم». دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(4)، 259-248.
کاظمزاده، محمد. (1394). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر خودتنظیمی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی منطقه 2 تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
کریمی مونقی، حسین؛ محمدی، اعظم؛ صالحمقدم، امیررضا؛ غلامی، حسن؛ کارشکی، حسین؛ زمانیان، نازنین. (1394). «مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال چهاردهم، شماره 5، پیاپی 67، 402-393.
محمدی دوست، مهران؛ ربیهاوی، فیصل. (1395). «بررسی اثربخشی روش تدریس همیاری و پرسش و پاسخ در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر در درس علوم تجربی ششم ابتدایی ناحیه 3 اهواز». سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، دوره 3، شماره 1، 12-28.
محمدی درویش بقال، ناهید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن؛ احدی، محسن. (1392). «بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر باورهای انگیزشی (انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی، اضطراب آزمون) دانشآموزان دختر دبیرستانی». فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 27، سال نهم، 66-49.
معصومی، رقیه. (1393). تأثیر روش تدریس به شیوه حل مسئله بر خودراهبری یادگیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی مرودشت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
مؤمنی، حسین؛ پاکدامن، مجید؛ فاضلی، مینا؛ غلامی، محمد. (1394). «تأثیر روش تدریس همیاری بر انگیزه پیشرفت، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی». دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، دوره 2، شماره 1، 53-68.
نادی، محمدعلی؛ گردانشکن، مریم و گلپرور، محسن. (1390). «تأثیر آموزش تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر یادگیری خودراهبر در دانشجویان». مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 8، دوره 2، شماره 1، 19-29.
سماوی، سید عبدالوهاب؛ نجارپوریان، سمانه. (1398). «رابطه علی انگیزش درونی، درگیری تحصیلی و خودنظمجویی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خود-هدایتی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 47-68.
نیکپی، ایرج؛ فرحبخش، سعید و یوسفوند، لیلا. (1395). «بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر جهتگیری هدف در دانشآموزان دختر پایة دوم متوسطة دوم با پیگیری شصت روزه». رویکردهای نوین آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال یازدهم، شماره 2، پیاپی 24، 86-71.
یزدیانپور، ندا؛ یوسفی، علیرضا؛ حقانی، فریبا. (1388). «تأثیر آموزش به روش پروژهای و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سوم تجربی فولادشهر در درس آمار و مدلسازی». فصلنامۀ دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامهریزی، دوره 23، 85-98.
یوسفزاده، محمدرضا. (1398). «رابطه بین خودتنظیمی با میزان یادگیری واقعی دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13)، 119-132.
یوسفوند، مهدی؛ علوی، زینب. (1397). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی خلاق و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه». نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال یازدهم، شماره 42، 159-143.
Arjanggi, R., & Setiowati, E. A. (2014). “The effectiveness of student team-achievement division to increase self-regulated learning”. In Proceedings of the 8th International Technology, Education and Development Conference (INTED) (pp. 2379-2383).
Azevedo, R., Moos, D. C., Greene, J. A., Winters, F. I., Cromley, J. G. (2008). “Why is externally-facilitated regulated learning more effective than self-regulated learning with hypermedia?”. Educational Technology Research and Development, 56(1), 45-72.
Baars, M., Wijnia, L., Paas, F. (2017). “The association between motivation, affect, and self-regulated learning when solving problems”. Frontiers in psychology, 8, 1346.
Basso, F. P., Abrahão, M. H. M. B. (2018). “Teaching activities that develop learning self-regulation”. Educação e Realidade, 43(2), 495.
Bembenutty, H. (2008). “Self- regulation of learning and academic delay of Gratification: Gender and ethnic difference among college students”. Journal of Advanced Academics, 18(4), 586-616.
Boekaerts, M., Corno, L. (2005). “Self‐regulation in the classroom: A perspective on assessment and intervention”. Applied Psychology, 54(2), 199-231.
Boekaerts, M. (1999). “Self-regulated learning: Where we are today”. International journal of educational research, 31(6), 445-457.
Breed, B. (2017). “Applying the elements of cooperative learning: reported influence on self directed learning and view of cooperative learning”. Journal of Communication, 7(1), 1-12.
Camahalan, F. M. G. (2006). “Effects of self-regulated learning on mathematics achievement of selected Southeast Asian children”. Journal of Instructional Psychology, 33(3), 194-205.
De Corte, E., Verschaffel, L., & Masui, C. (2004). “The CLIA-model: A framework for designing powerful learning environments for thinking and problem solving”. European journal of psychology of education, 19(4), 365-384.
Din, N. Haron, SH & Mohd Rashid, R. (2017).
Can Self-directed Learning. Available online at.
www.sciencedirect.com.
Efklides, A. (2011). “Interactions of metacognition with motivation and affect in self-regulated learning: The MASRL model”. Educational psychologist, 46(1), 6-25.
Fernandez-Rio, J., Cecchini, J. A., Méndez-Gimenez, A., Mendez-Alonso, D., & Prieto, J. A. (2017). “Self-regulation, cooperative learning, and academic self-efficacy: Interactions to prevent school failure”. Frontiers in psychology, 8, 22.
Gourgey, A. E. (2017). “Meta cognition in basic skills instruction”. Instructional science, 26(1), 81-82.
Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R., & Fries, S. (2016). “Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being”. Learning and Individual Differences, 49, 162-170.
Guglielmino, L. M. (2013). The case for promoting self-directed learning in formal educational institutions. SA-eDUC, 10(2).
Hung, W. (2009). “The 9-step problem design process for problem-based learning: Application of the 3C3R model”. Educational Research Review, 4(2), 118-141.
Kapur, R. (2018). “Factors influencing the students academic performance in secondary schools in India”. Factors Influencing the Student’s Academic Performance in Secondary Schools in India, 1, 25, 1-24.
Klassen, R. M. (2010). “Confidence to manage learning: The self-efficacy for self-regulated learning of early adolescents with learning disabilities”. Learning Disability Quarterly, 33(1), 19-30.
Kolovelonis, A., Goudas, M., Dermitzaki, I. (2011). “The effect of different goals and self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting”. Learning and Instruction, 21(3), 355-364.
Lazarowitz, R. (2010). “Setting academic achievement and affective outcomes”. Journal of Research in Science Teaching, 31(10), 1121-1131.
Lemos, M. S. (1999). “Students’ goals and self-regulation in the classroom”. International journal of educational research, 31(6), 471-485.
Li, D. (2016). Facilitating Motivation: Implementing Problem-Based Learning into the Science Classroom. Education and Development Master's Theses. Paper 299. State University of New York.
Martin, A. J. (2008). “Enhancing student motivation and engagement: The effects of a multidimensional intervention”. Contemporary educational psychology, 33(2), 239-269.
Nikos, M., & George, P. (2005). Student’s motivational beliefs, self-regulation use, and mathematics achievement. In Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 10-15).
Nota, L., Soresi, S., & Zimmerman, B. J. (2004). “Self-regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study”. International journal of educational research, 41(3), 198-215.
Pilegard, C., & Fiorella, L. (2016). “Helping students help themselves: Generative learning strategies improve middle school students' self-regulation in a cognitive tutor”. Computers in Human Behavior, 65, 121-126.
Pintrich, P. R., De Groot, E. V. (1990). “Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Pintrich, P. R. (1999). “The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning”. International journal of educational research, 31(6), 459-470.
Pintrich, P. R. (2004). “A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students”. Educational psychology review, 16(4), 385-407.
Reid, A. J., & Morrison, G. R. (2014). “Generative learning strategy use and self-regulatory prompting in digital text”. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 49-72.
Rueda, M. R., Posner, M. I., & Rothbart, M. K. (2005). “The development of executive attention: Contributions to the emergence of self-regulation”. Developmental neuropsychology, 28(2), 573-594.
Shachar, H., & Fischer, S. (2004). “Cooperative learning and the achievement of motivation and perceptions of students in 11th grade chemistry classes”. Learning and Instruction, 14(1), 69-87.
Szczygieł, D.; Buczny, J. and Bazińska, R. (2012). “Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness”. Personality and Individual differences, 52(3), 433-437.
Tisankov, N. S. (2017). “Students’ motivation in the process of problem-based education in chemistry and environmental sciences”, International Journal of Humanities and Social Science. 2)2(155-166.
Tosun, C., & Senocak, E. (2013). “The effects of problem-based learning on metacognitive awareness and attitudes toward chemistry of prospective teachers with different academic backgrounds”. Australian Journal of Teacher Education, 38(3), 4, 61-73.
Veenman, M. V., & van Hout-Wolters, B. H. A. M. (2003). The assessment of metacognitive skills: What can be learned from multi-method designs?
Williamson, S. N. (2007). “Development of a self-rating scale of self-directed learning”. Nurse researcher, 14(2), 66-83.
Winne, P. H. (2017). “Learning analytics for self-regulated learning”. Handbook of learning analytics, 241-249.
Wolters, C. A., Pintrich, P. R., & Karabenick, S. A. (2005). Assessing academic self-regulated learning. In What do children need to flourish? (pp. 251-270). Springer, Boston, MA.
Wolters, C. A., Shirley, L. Y., & Pintrich, P. R. (1996). “The relation between goal orientation and students' motivational beliefs and self-regulated learning”. Learning and individual differences, 8(3), 211-238.
Zakaria, E., Solfitri, T., Daud, Y., & Abidin, Z. Z. (2013). “Effect of cooperative learning on secondary school students’ mathematics achievement”. Creative education, 4(2), 98-100.
Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). “Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use”. Journal of educational Psychology, 82(1), 51-59.