اشمن، آدریان. اف و کانوی، روبرت. ان. اف. (1384). مقدمهای بر آموزشوپرورش شناختی، نظریه و کاربرد. ترجمه سید کمال خرازی. تهران: سنا.
استرنبرگ، رابرت. (1387). روانشناسی شناختی. ترجمه سیدکمال خرازی، الهه حجازی. تهران: سمت.
امیرتیموری، محمدحسن. (1382). «نظریه هوشهای چندگانه و برنامه درسی». تعلیم و تربیت، 76، 33-66.
مارنات، گری گراث. (1391). راهنمای سنجش روانی (جلد اول). ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو(چاپ ششم). تهران: رشد.
محسنپور، مریم. (1393). طراحی و ساخت آزمون شناختی- تشخیصی سواد ریاضی کاربردی دانشآموزان سال اول دبیرستان و سنجش اثربخشی بسته آموزشی جبرانی مبتنی بر آن. پایاننامه دکتری: دانشگاه تهران.
مینایی، اصغر. (1391). مدل پردازی تشخیصی شناختی ((CDM سؤالهای ریاضیات تیمز 2007 در دانشآموزان پایه هشتم ایران با استفاده از مدل یکپارچه با پارامتر پردازی مجدد (RUM) و مقایسه مهارتهای ریاضی دانشآموزان دختر و پسر (رساله دکتری سنجش و اندازهگیری). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
Armstrong, M. (2011). Armstrong's handbook of strategic human resource management. Kogan Page Publishers.
Chen, C. M. C. (2013). Examining Uncertainty and Misspecification of Attributes in Cognitive Diagnostic Models (Doctoral dissertation, Columbia University).
DeCarlo, L. T. (2011). “On the analysis of fraction subtraction data: The DINA model, classification, latent class sizes, and the Q-matrix”. Applied Psychological Measurement, 35(1), 8-26.
Gierl, M. J., Wang, C., Zhou, J. (2008). “Using the Attribute Hierarchy Method to Make Diagnostic Inferences about Examinees' Cognitive Skills in Algebra on the SAT”. Journal of Technology, Learning, and Assessment, 6(6), n6.
Henson, R., Douglas, J. (2005). “Test construction for cognitive diagnosis”. Applied Psychological Measurement, 29(4), 262-277.
Huo, Y., de la Torre, J. (2014). “Estimating a cognitive diagnostic model for multiple strategies via the EM algorithm”. Applied Psychological Measurement, 38(6), 464-485.
Jang, E. E. (2008). “A framework for cognitive diagnostic assessment”. Towards adaptive CALL: Natural language processing for diagnostic language assessment, 117-131.
Jang, E. E., Dunlop, M., Park, G., van der Boom, E. H. (2015). “How do young students with different profiles of reading skill mastery, perceived ability, and goal orientation respond to holistic diagnostic feedback?”, Language Testing, 32(3), 359-383.
Kunina-Habenicht, O., Rupp, A. A., Wilhelm, O. (2009). “A practical illustration of multidimensional diagnostic skills profiling: Comparing results from confirmatory factor analysis and diagnostic classification models”. Studies in Educational Evaluation, 35(2), 64-70.
McGlohen, M. K. (2004). The application of cognitive diagnosis and computerized adaptive testing to a large-scale assessment (Doctoral dissertation).
Roussos, L. A., Templin, J. L., Henson, R. A. (2007). “Skills diagnosis using IRT‐based latent class models”. Journal of Educational Measurement, 44(4), 293-311.
Rupp, A., A., Templin, J., Henson, R., A. (2010). Diagnostics measurement. USA: Guilford Press.
Templin, J. L., Ivie, J. L. (2006, April). Analysis of the Raven’s Progressive Matrices (RPM) scale using skills assessment. In annual meeting of the National Council on Measurement in Education (NCME), San Francisco, CA.