The Relationship between Perfectionism and Social Anxiety Symptoms with Self- Compassion Mediation among Students Studying at Shahed University

Document Type : Research Article

Authors

1 Graduate of Clinical Psychology, Shahed University of Tehran

2 Professor, Department of Clinical Psychology, Shahed University, Tehran

Abstract

Objective: Predicting social anxiety is accomplished by a variety of psychological variables, including perfectionism. The aim of the present study was to investigate the relationship between perfectionism and social anxiety by considering the mediating role of self-compassion.
Method: The research method was correlational. The target population was three undergraduate, graduate, and doctoral students at Shahed University in Tehran, of whom 2,266 were selected. The instruments used in this study included the Leibovitz Social Anxiety Questionnaire (1987), the Frost Multidimensional Perfectionism Scale (1990), and the Self-Compassion Scale (Nef, 2003), and the data collected were analyzed using SPSS23 and AMOS18 software.
Results: The findings show that there is a significant relationship between perfectionism and signs of social anxiety; In such a way that according to the hypothetical structural model, perfectionism with a standard coefficient of 0.67 predicted social anxiety. The results of mediating effects also showed that the effect of perfectionism with self-mediated mediation has a standard coefficient of -0.16, which was significant at the level of 0.02.
Conclusion: The findings of the present study revealed the relationship between perfectionism and social anxiety and the role of self-compassion as the mediator between perfectionism and social anxiety. In this way, we can pay attention to the mentioned variables in the scope of interpersonal and interpersonal relationships, educational and family issues, as well as treatment.

Keywords


اسلمی، نگین؛ خیر، محمد و هاشمی، لادن. (1392). «ارتباط بین کمال­گرایی و اضطراب اجتماعی با توجه به نقش واسطه­ای عزت‌نفس در میان دانش­آموزان پایه سوم دبیرستان­های شهر شیراز».‎ نشریه­ی آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 6(23)، 121-105.
افشاری­نیا، کریم؛ کاکابرایی، کیوان و امیری، حسن. (1392). «بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهن‌آگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 61-74.‎
بی­طرف، شبنم؛ شعیری، محمدرضا و حکیم جوادی، منصور. (1389). «هراس اجتماعی، سبک­های والد‌گری و کمال­‌گرایی».‎ روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 7(25)، 83-75.
جنت­مکان، نصرت و سید­موسوی، عطیه. (1388). بررسی رابطه­ی بین کمال­گرایی و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
خسروی، صدرالله؛ صادقی، مجید و یابنده، محمدرضا. (۱۳۹۲). «کفایت روان‌سنجی مقیاس شفقت خود (SCS)». فصلنامه روش­ها و مدل­های روان‌شناختی، 3(13)، ۴۷-۵۹.
راستگو، ناهید؛ حرفه‌دوست، منصور و خیرجو، اسماعیل. (1395). «اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی، رضایت شغلی و برخی نشانگان آسیب‌شناسی روانی معلمان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری،  4(7)، 179-198.‎
رجبی، غلامرضا و مقامی، ابراهیم. (1394). «شفقت به خود به‌عنوان میانجی بین ابعاد دل‌بستگی با بهزیستی ذهنی: یک مدل تحلیل مسیر». فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی سلامت، 4(16)، 96-79.
شیرمحمدی، فرهاد؛ کاکاوند، علیرضا؛ صادقی، میثم و جعفری جوزانی، راضیه. (1395). «نقش میانجی تفکر ارجاعی در ارتباط بین کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی». مجله­ی مطالعات روان‌شناختی، 12(2)، 128-107.‎
ضیایی، سید عبد الحمید. (1393). «تأثیر پذیری تصوّف ایرانی از آیین بودا با تمرکز بر اندیشه­ی مُدارا طلبی و شفقت بر خلق». فصلنامه مطالعات شبه قاره، 6(21)، 118-99.
ظهرابی، شیما. (1392). بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی در کاهش علایم، افزایش میزان پذیرش و ذهن آگاهی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه شاهد.
عطری‌فرد، مهدیه؛ شعیری، محمدرضا؛ رسول­زاده­طباطبایی، سیدکاظم؛ جان­بزرگی، مسعود؛ آزادفلاح، پرویز و بانوپور، ابوالفضل. (1391). «بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن در کاهش نشانه­های اختلال اضطراب اجتماعی». فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 3، 9، 51-23.
گیلبرت، پائول. (1395). درمان متمرکز بر شفقت. ترجمه­: مهرنوش اثباتی و علی فیضی. تهران: انتشارات ابن سینا.
لیاقت، ریتا و قاسمی، فریده. (1393). «بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه کمال­گرایی فراست و رابطه آن با اضطراب امتحان دانش­آموزان (مطالعه موردی: دبیرستان های تهران)». فصلنامه تحقیقاتی روانشناسی، 23(6)، 60-76.
محققی، حسین؛ فرهادی مهران و نبی‌زاده، صفدر. (۱۳۹۶). «کمال­گرایی و نارضایتی بدنی». مجله­ی روانشناسی بالینی رفتار و اندیشه (اندیشه و رفتار)، 11(45)، ۴۶-۳۷.
نباتی سراوانی، مهسا. (۱۳۹۶). اثربخشی پرورش ذهن شفقت­ورز بر افسردگی، اضطراب، خودانتقادی و نشخوار فکری افراد چاق. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا (س).
نگهداری، سمیه و زارع، حسین. (1397). «نقش واسطه‌ای باورهای فراشناختی در رابطه بین جهت‌گیری هدف و اضطراب امتحان دانشجویان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 1-20.‎
Alden, L. E., Ryder, A. G., & Mellings, T. M. B. (2002). “Perfectionism in the context of social fears: toward a two-component model. In G. L. Flett, & P. L. Hewitt (Eds.)”, Perfectionism: Theory, research, and treatment, 373-391.
Amaral, A. P. M.; Soares, M. J.; Pereira, A. T.; Bos, S. C.; Marques, M.; Valente, J.; Nogueira, V.; Azavedo, M. H.; Macedo, A. (2013). “Frost Multidimensional Perfectionism Scale: the Portuguese Version”. Journal of Revista de Psiquiatria Clínica, 40(4), 144-149.
Ayyash-Abdo, H., Tayara, R., & Sasagawa, S. (2016). “Social anxiety symptoms: A cross-cultural study between Lebanon and the UK”. Personality and Individual Differences, 96, 100-105.
Baker, S. L., Heinrichs, N., Kim, H. J., & Hofmann, S. G. (2002). “The Liebowitz social anxiety scale as a self-report instrument: a preliminary psychometric analysis”. Behaviour research and therapy, 40(6), 701-715.
Barnett, M. D., & Sharp, K. J. (2016). “Maladaptive perfectionism, body image satisfaction, and disordered eating behaviors among US college women: The mediating role of self-compassion”. Personality and Individual Differences, 99, 225-234.
Coping, A. S. (2010). “Advances in the research of social anxiety and its disorder”. Anxiety Stress Coping, 23(3), 239-242.
Egan, S. J., Wade, T. D., & Shafran, R. (2011). “Perfectionism as a transdiagnostic process: A clinical review”. Clinical psychology review, 31(2), 203-212.
Ewert, C., Gaube, B., & Geisler, F. C. M. (2018). “Dispositional self-compassion impacts immediate and delayed reactions to social evaluation”. Personality and Individual Differences, 125, 91-96.
Ferrari, M., Yap, K., Scott, N., Einstein, D. A., & Ciarrochi, J. (2018). “Self-compassion moderates the perfectionism and depression link in both adolescence and adulthood”. PloS one, 13(2). e0192022.
Fresco, D. M., Coles, M. E., Heimberg, R. G., Liebowitz, M. R., Hami, S., Stein, M. B., & Goetz, D. (2001). “The Liebowitz Social Anxiety Scale: a comparison of the psychometric properties of self-report and clinician-administered formats”. Psychological medicine, 31(6), 1025-1035.
Frost, R. O., Lahart, C. M., & Rosenblate, R. (1991). “The development of perfectionism: A study of daughters and their parents”. Cognitive therapy and research, 15(6), 469-489.
Gelabert, E., García-Esteve, L., Martín-Santos, R., Gutiérrez, F., Torres, A., & Subirà, S. (2011). “Psychometric properties of the Spanish version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale in women”. Psicothema, 23(1), 133-139.
Ghorbani, N., Watson, P. J., Chen, Z., & Norballa, F. (2012). “Self-compassion in Iranian Muslims: Relationships with integrative self-knowledge, mental health, and religious orientation”. International Journal for the Psychology of Religion, 22(2), 106-118.‏
Gibbs, A. L., Francis, A. J., & Schuster, S. E. (2016). “Testing the bivalent fear of evaluation model of social anxiety: The relationship between fear of positive evaluation, social anxiety, and perfectionism”. Cognitive behaviour therapy, 45(2), 136-149.
Gilbert, P. (2014). “The origins and nature of compassion focused therapy”. British Journal of Clinical Psychology, 53(1), 6-41.
Gilbert, P., & Procter, S. (2006). “Compassionate mind training for people with high shame and self‐criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach”. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, 13(6), 353-379.
Gill, C., Watson, L., Williams, C., & Chan, S. W. (2018). “Social anxiety and self-compassion in adolescents”. Journal of adolescence, 69, 163-174.
Heimberg, R. G., Juster, H. R., Hope, D. A., & Mattia, J. I. (1995). "Cognitive-behavioral group treatment: Description, case presentation, and empirical support.
Hewitt, P. L, Flett, G. L(1991). “Dimensions of perfectionism in unipolar depression”. Journal of Abnormal Psychology, 100(1), 98-101.
Hill, R. W. Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, K. (2004). “A new measure of perfectionism: The perfectionism inventory”. Journal of Personality Assessment, 82, 80-91.
Kessler, R. C., Ruscio, A. M., Shear, K., & Wittchen, H. U. (2009). “Epidemiology of anxiety disorders”. In Behavioral neurobiology of anxiety and its treatment, 21-35.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling/Rex B. Kline.
Liebowitz, M. R. (1987). Social phobia. In Anxiety (Vol. 22, pp. 141-173). Karger Publishers.
Long, P., & Neff, K. D. (2018). “Self-compassion is associated with reduced self-presentation concerns and increased student communication behavior”. Learning and Individual Differences, 67, 223-231.
Macedo, A., Marques, M., & Pereira, A. T. (2014). “Perfectionism and psychological distress: a review of the cognitive factors”. International Journal of Clinical Neurosciences and Mental Health, 1(6), 1-10.
Mehr, K. E., & Adams, A. C. (2016). “Self-compassion as a mediator of maladaptive perfectionism and depressive symptoms in college students”. Journal of College Student Psychotherapy, 30(2), 132-145.
Neff, K. D. (2003). “The development and validation of a scale to measure self-compassion”. Self and Identity, 2(3), 223-250.
Neff, K. D. (2011). “Self‐compassion, self‐esteem, and well‐being”. Social and personality psychology compass, 5(1), 1-12.
Newby, J., Pitura, V. A., Penney, A. M., Klein, R. G., Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2017). “Neuroticism and perfectionism as predictors of social anxiety”. Personality and Individual Differences, 106, 263-267.
Potter, R. F., Yar, K., Francis, A. J., & Schuster, S. (2014). “Self-compassion mediates the relationship between parentalcriticism and social anxiety”. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(1), 33-43.‏
Richardson, C. M., Trusty, W. T., & George, K. A. (2018). “Trainee wellness: self-critical perfectionism, self-compassion, depression, and burnout among doctoral trainees in psychology”. Counselling Psychology Quarterly, 1-12.
Shikatani, B., Antony, M. M., Cassin, S. E., & Kuo, J. R. (2016). “Examining the role of perfectionism and intolerance of uncertainty in postevent processing in social anxiety disorder”. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 38(2), 297-306.
Stöber, J. (1998). “The Frost Multidimensional Perfectionism Scale revisited: More perfect with four (instead of six) dimensions”. Personality and individual differences, 24(4), 481-491.
Werner, K. H., Jazaieri, H., Goldin, P. R., Ziv, M., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2012). “Self-compassion and social anxiety disorder”. Anxiety, Stress & Coping, 25(5), 543-558.