بحرانی، محمود. (1384). «مطالعه انگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن». مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)، 115-104.
بشارت، محمدعلی و رنجبر کلاگری، الهه. (1392). «مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی: پایایی، روایی و تحلیل عاملی». فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 4(14)، 168-148.
بهروزی، ناصر؛ شغابی، معصومه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز و مکتبی، غلامحسین. (1392). «بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانشآموزان». مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1)، 170-155.
بهرامی، فاطمه؛ بدری، مرتضی. (1396). «رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 212-189.
حبیبپور سدانی، سیمین؛ عبدلی سلطان احمدی، جواد و فاییدفر، زیبا. (1394). «بررسی رابطه سبکهای یادگیری وارک با توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی ارومیه». مجله دانشگاه پرستاری و مامایی ارومیه، 13(12)، 1096-1089.
حسینی، برهان؛ بهزادفر، مرجان. (1393). «رابطه بین ارضای نیازهای روانی بنیادین (خودمختاری، ارتباط و شایستگی) با انگیزش پیشرفت تحصیلی (انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و عدم انگیزش)». اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
خوارزمی، اکرم؛ کارشکی، حسین و مشکی، مهدی. (1392). «نقش ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و باورهای شناختی در انگیزه درونی دانشجویان دورههای یادگیری الکترونیکی». مجله بینرشتهای آموزش مجازی در علوم پزشکی، 4(4)، 17-9.
دهقانیزاده، محمدحسین و حسین چاری، مسعود. (1391). «سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی». مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21.
رحیمی، مهدی و زارعی، الهام. (1395). «نقش ابعـاد دلبستگی بزرگسالی در سرزندگی تحصیلی با واسطهگری ابعاد خودکارآمدی مقابله با مشکلات و کمالگرایی». فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 3(12)، 70-59.
سبزی، ندا و فولادچنگ، محبوبه. (1394). «نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی». مجله آموزش پژوهی، 2، 49-23.
صادقی، مسعود و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1395). «نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان». مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 17-9.
عبدی، هادی؛ هاشمیان، کیانوش و ابوالمعالی، خدیجه. (1394). «پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس ویژگیهای شخصیتی و خودتنظیمی تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم». فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 10(44)، 128-111.
لطفیعظیمی، افسانه و ابراهیمیقوام، صغری. (1394). سبکهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی». فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 43(11)، 257-247.
نادی، محمدعلی؛ سجادیان، ایلناز. (1385). «هنجاریابی مقیاس سنجش خودراهبری در یادگیری، در مورد دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان».
مجله نوآوریهای آموزشی، 18(5)، 134-111.
یوسفی، علیرضا و گردانشکن، مریم. (1393). «ارتباط یادگیری خودراهبر با انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(12)، 1067-1060.
AbuBakr, K., Sulaiman, N. F. I., Raffai, Z. A. M. (2010). “Self-determination theory and motivational orientations of Arabic learners: A principal com-ponent analysis”. Journal of Language Studies, 10(1), 71- 86.
Areepattamannil, S. H. (2011). Academic self-concept, academic motivation, academic engagement, and academic achievement: A mixed methods study of Indian adolescents in Canada and India. PhD dis-sertation, Queen's University, Ontario, Canada.
Bakhshaee, F., Hejazi, E., Dortaj, F., Farzad, V. (2017). “Self-Management Strategies of Life, Positive Youth Development and Academic Buoyancy: a Causal Model”. International Journal of Mental Health and Addiction, 15(2), 339-349.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2000). “The "what" and "why" of goa l pursuits: Human needs and the self-determinat ion of behavior”. PsychologicalInquiry, 11, 227-268.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
Deci, E. L., Ryan, R. M. (2011). “Levels ofanalysis, regnant causes of behavior and well-being: The role of psychological needs”. Psychological Inquiry, 22, 17-22.
Duda, J. L. (2013). “The conceptual and empirical foundations of Empowering Coaching: Setting the stage for the PAPA project”. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 1-9.
Fisher, M., King, J., Tague, G. (2001). “Development of a self-directed learning readiness scal for nursing Education”. Nurse Education today, 21, 516-525.
Gagne, M. (2003). “The role of autonomy support and autonomy orientation in prosocial behavior engagement”. Motivation and Emotion, 27, 199-223.
Gagne, M., Deci, E. L. (2005). “Self-determination theory and work Motivation”. Journal of Organizational Behavior, 26, 331-362.
Gibbons, M. (2002). The Self-directed learning handbook: Challenging adolescent students to excel. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass
Guglielmino, L. M. (1997). Reliability and validity of the self-directed learning readiness scale and the learner preference assessment. In H. B. L. Associates (Ed.), Expanding horizons in self-directed learning (pp. 209-222). Norman, OK: Public Managers Center, University of Oklahoma.
Hancox, J. E., Quested, E., Ntoumanis, N., Duda, J. L. (2016).” Teacher-created social environment, basic psychological needs, and dancers' affective states during class: A diary study”. Personality and Individual Differences, 1-7.
Johnston, M., Finney, S. (2010). “Measuring basic needs satisfaction: evaluating previous andconducting new psychometric evaluations of the basic needs satisfaction in general scale”. Psychology of Export and Exercis, 11,91-99.
Johnston, M. M., Finney, S. J. (2010).” Measuring basic needs satisfaction: Evaluating previous research and conducting new psychometric evaluations of the Basic Needs Satisfaction in General Scale”. Contemporary Educational Psychology, 35, 280-296.
Khalaila, R. (2014). “The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects”. Nurse Education Today, 35(3), 432-438.
Khaled, N. (2016). “The learning environment as a mediating variable between self-directed learning readiness and academic performance of a sample of saudi nursing and medical emergency students”. Nurse Education Today, 36, 249-254.
Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: As-sociation Press.
Komarraju, M., Nadler, D. (2013). “Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter?”, Learning and Individual Differences, 25, 67-72.
Kusurkar, R. A., TenCate, T. J., Vos, C. M. P., Westers, P., Croiset, G. (2013). “How motivation affects academic performance: A structural equation modeling analysis”. Advances in Health Science Education, 18, 57-69.
Karimi, R., Arendt, C. S., Cawley, P. (2010). “Learning Bridge: Curricular integration of didactic and experiential education”. American journal of pharmaceutical education, 74 (3), 1-8.
LaGuardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, C. E., Deci, E. L. (2000). “Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being”. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 762-723.
Lee, J. Q., McInerney, D. M., Liem, G. A. D., Ortiga, Y. P. (2010).” The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic-extrinsic motivation perspective”. Journal of Con-temporary Educational Psychology, 30, 1-16.
Li, D., Zhang, W., Li, X., Zhou, Y., Zhao, L., Wang, Y. (2016). “Stressful life events and adolescent Internet addiction: The mediating role of psychological needs satisfaction and the moderating role of coping style”. Computers in Human Behavior, 63, 408-415.
Long, H. B. (2007). Skills for self-directed learning. Retrived Available from http//facultystaff.ou.edu/L/ Huey.B.Long-1/…/selfdirected.html.
Lynch, A. D., Lerner, R. M., Leventhal, T. (2013). “Adolescent academic achievement and school engagement: An examination of the role of school-wide peer culture”. Journal of Young Adolescence, 42, 6-12.
Markland, D., Tobin, V. (2004). “A modification of the behavioural regulation in exercise questionnaire to include an assessment of amotivation”. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26, 191-196.
Martin, A. J. (2014). “Academic buoyancy and academic outcomes: Towards a further understanding of students with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), students without ADHD, and academic buoyancy itself”. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 86-107.
Martin, A. J., Marsh, H. W. (2006). “Academic buoyancy and its psychological and educational correlates: A construct validity approach”. Psychology in the Schools, 43(3), 267-282.
McInerney, D. M., McInerney, V. (2010). Educational psychology: Constructinglearning (5th ed). Frenchs Forest, NSW: Pearson.
Moore, M. G., Anderson, W. G. (2003). Handbook of Distance Education Mahwah. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Ntoumanis, N. (2012). “Self-determination theory applied to health contexts a meta-analysis”. Perspectives on Psychological Science, 7(4), 325-340.
Phalaunnaphat, S. (2015). “Developing Students’ Learning Ability by Dint of Self-Directed Learning”. Procedia- Social and Behavioral Sciences; 197, 2074-2079.
O'Shea, E. (2003). “Self-directed learning in nurse education: A review of the literature”. Journal of Advanced Nursing, 43(1), 62-70.
Putwain, D. V., Connors, L., Symes, W., Douglas-Osborn, E. (2012). “Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?”, Anxiety, Stress & Coping, 1-10.
Simoes, F., Alarcao, M. (2014). “Promoting well-being in school-based mentoring through basic psy-chological needs support: Does it really count?”, Journal of Happiness Studies, 15(2), 407-424.
Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., Halvari, H. (2012). “Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective”. Psychology of Sport and Exercise, 13, 407-417.
Souesme, G., Martinent, G., Ferrand, C. (2016). “Perceived autonomy support, psychological needs satisfaction, depressive symptoms and apathy in French hospitalized older people”. Archives of Gerontology and Geriatrics, 65, 70-78.
Sorebo, O., Halvari H., FlaataGulli, V., Kristiansen R. (2009). “The Role of Self-Determination Theory in Explaining Teachers’ Motivation to Continue to Use E-Learning Technology”. Computers & Education, 53(4), 1177-1187.
Tarbetsky, A. L., Martin, A. J., Collie, R. J. (2017). “Social and Emotional Learning, Social and Emotional Competence, and Students’ Academic Outcomes: The Roles of Psychological Need Satisfaction, Adaptability, and Buoyancy”. Social and Emotional Learning in Australia and the Asia-Pacific, 471(14), 17-37.
Uzman, E. (2014). “Basic psychological needs and psychological health in teacher candidates”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 3629-3635.
Vallerand, R, J., Plletier, G., Blaise, M. R. (1992). “The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and amovtion in education”. Educational and psychological Measurement, 52, 1003-1017.
Williamson, S. N. (2007). “Development of a self- rating scale of self-directed learning”. Nurse Researcher, 14(2), 66-83.
Yu, C., Li, X., Zhang, W. (2015). “Predicting adolescent problematic online game use from teacher autonomy support, basic psychological needs satisfaction, and school engage-ment: A 2-year longitudinal study”. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 18, 228-233.
Zhen, R., Liu, R. D., Ding, Y., Wang, J., Liu, Y., Xu, L. (2017).” The mediating roles of academic self-efficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent students”. Learning and Individual Differences, 54, 210-216.
Zhoc, K. C. H., Chen, G. (2016). “Reliability and validity evidence for the Self-Directed Learning Scale (SDLS)”. Learning and Individual Differences, 49, 245-250.